חג הקורבן

שלושת העיתונים הארציים בערבית מסקרים בהבלטה את חגיגות חג הקורבן, שחל היום (6.11.11). בתמונה המרכזית על שער "א-סינארה" נראים ילדי בית-ספר יסודי בכפר קרע כשהם חוגגים. ברקע, קבוצת תלמידים נושאים דגם מוקטן של הכעבה, המבנה הקדוש למוסלמים, השוכן במכה שבסעודיה ושאליו עולים לרגל בימים אלה מיליוני מוסלמים מרחבי העולם.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"כל אל-ערב" מקדיש את הכותרת הראשית שלו לחגיגות: "שמחת החג אינה מוערכת בכסף!", לשון הכותרת הראשית. כותרת המשנה: "המשפחות הערביות מתכוננות לחגיגות; צפיפות במרכזי הקניות". אוזן שמאל של השער מוקדשת לברכת החג המסורתית, ומתחת לכותרת הראשית מודפסת ברכתו של מופתי אל-קודס. הדיווח עצמו מתפרש על פני כפולת עמודים.

בשער "פנורמה", הפניה מצוירת בדמותו של כבש לגיליון מיוחד של "מדראמה", מוסף העיתון, ובו סקירת טיולים ואתרים לבילוי במהלך ימי החג. עוד על השער הודעה שלפיה העיתון לא יופיע ביום שישי הקרוב, לרגל החג.

התסריט הסורי

ההסכם לקבלת מתווה הפסקת האש בין המשטר הסורי לליגה-הערבית, שבינתיים אינו מכובד, מוזכר בשערי כל העיתונים. "המתווה הערבי נתן פתרון לשפיכות הדמים, ולא פתרון פוליטי", אומר מדמשק האופוזיציונר הסורי פאיז שרה לכתב "א-סינארה" אמין אבו-ג'בל. "כל אל-ערב" בוחר הקשר ישראלי לעניין הסורי; בהפניה בעמוד השער נכתב: "הצבא הישראלי מתאמן לתסריט של מלחמה עם סוריה ולבנון, כולל ירי טילים והרג חיילים".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"פנורמה" בוחר בסוריה לכותרת הראשית שלו, והיא אינפורמטיבית ונכונה ליום רביעי בלילה: "סוריה מסכימה למתווה של הליגה-הערבית לסיום המשבר הנוכחי". מתחת לכותרת זו כותרת צנועה יותר: "השיח על מתקפה ישראלית על איראן חוזר לחזית".

גם סיפור הגעתה של הכלה הסורית מיאדה עוביד דרך מעבר קונייטרה כדי לשאת את בחיר לבה מהגולן מונג'ד עוואד, שאותו הכירה במהלך לימודיהם באוניברסיטת דמשק, זוכה לסיקור, בליווי תמונות, בשלושת העיתונים.

שירותי הובלה

"א-סינארה" מראיין את חבר הוועד המרכזי של פת"ח, עבאס זכי, שאומר בראיון לכתב אמין אבו-ג'בל בעקבות ההכרה של ארגון אונסק"ו בפלסטין: "הפכנו למובילים ביצירת האירועים – ואילו האחרים רק מגיבים". הציטוט מופיע ככותרת הראשית של העיתון.

כמו כן מתראיינת לעיתון יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, שאומרת במהלך ביקור תנחומים אצל משפחת אל-קרינאווי ברהט, על רקע פטירתו של שיח' השבט: "הממשלה משתפת פעולה עם הקיצונים הפלסטינים; נתניהו לא מקשיב לקולות ההנהגה הבטחונית בעניין איראן".

"כל אל-ערב" מראיין את ד"ר מחמוד א-זהאר, ממנהיגי חמאס בעזה, שאומר כי "אבו-מאזן אינו מייצג את הרחוב הפלסטיני, ואין לו זכות להחליט בנוגע למולדת".

פילנתרופיה

"א-סינארה" מעלה על נס את התגייסות הרחוב הערבי לאיסוף כספים למען הצלת חייה של התינוקת מלק כיוואן, בחסות הבנק הערבי, בדיווח וגם במאמר המערכת של הבעלים והעורכת הראשית וידה משעור, תחת הכותרת "העם הטוב".

שער "א-סינארה" (פרט)

שער "א-סינארה" (פרט)

"פנורמה" מדגיש בלבן על שחור, בכותרת הראשית, את מותו של הנער הבדואי יוסף אבו-גליון, מתל-שבע, שעבר ניתוח מורכב וקשה באיטליה, אך נפטר בתחילת השבוע בשל סיבוכים. בעמ' 20, לשם מופנים הקוראים, נדפסות שלוש ידיעות של הכתב חסין אל-עוברה (כתב העיתון ברחבי הנגב, בלוד, ברמלה, ביפו ובשעת הצורך בסיוע לכתב מחיפה), הנוגעות לשריפת חנויות במרכז המסחרי ברהט, לביקורת של משפחת טראבין על אי-הכללת בנם עודה בעסקת השחרור החדשה, ולקורס זהירות בדרכים לאימאמים במסגדי רהט. הידיעה על אבו-גליון לא נמצאת.

העיתון גם לא שוכח להבליט דיווח על תוכנית שתגיש עאידה ג'אבר, אשתו של העורך בסאם ג'אבר, ב"טלוויזיה של פאנט" במהלך החג. תמונת עאידה מופיעה בתוך ציור של טלוויזיה.

בחזרה לעזה

כל העיתונים מסקרים גם את המשט לעזה, שמשתתפיו נעצרו בסוף-השבוע, אולם בעוד ש"פנורמה", היוצא לאור בטייבה, מסתפק בידיעה אינפורמטיבית על בסיס ידיעה שהתפרסמה כבר ביום רביעי, מתחריו מנצרת עושים עבודה מקצועית יותר.

כתבי "א-סינארה" חטאב נסאר וסרחאן מחמיד מראיינים את אביו של מאג'ד כיאל, תושב חיפה ואחד מ-27 הפעילים על הספינות, שמקווה כי "בני וחבריו יגיעו בשלום לעזה", ומספר שלא הצליח להתקשר אליו. כתב "כל אל-ערב", עלי אבו אל-היג'א, מצליח להשיג מכתב ששיגר הצעיר מעל הסיפון ובו נכתב: "סבל בני עמנו בעזה הוא חלק מהסבל של כל ערבי ופלסטיני בכל מקום". גם התייחסותו של דובר התקשורת הערבית בצה"ל, אביחי אדרעי, מובאת בעיתון: "חיל הים יצא לעצור את הספינות בלב הים".

בחזרה לצפת

עם תחילת שנת הלימודים האקדמית, סוגיית ההתנכלות לסטודנטים ערבים הלומדים במכללה בצפת מקבלת מקום בשניים מהעיתונים. "כל אל-ערב" מביא את סיפורם של סטודנטים ערבים שאומרים לעיתון כי "בעל דירה הוציא אותנו בשל לחצים של דתיים שאינם רוצים אותנו בעיר". הידיעה מתבססת על הודעה לעיתונות של ח"כ חנין זועבי (בל"ד), ומובלטת גם בעמוד הראשי על רקע צהוב.

גם כתב "פנורמה" קיווין סולימאן מדווח, על-פי הודעה לעיתונות של זועבי, כי "אלמונים פרצו לדירה שבה מתגוררים סטודנטים ערבים בצפת והשליכו את חפציהם לרחוב", אך "א-סינארה" מחרים את בל"ד, ולכן ידיעה זו אינה זוכה לסיקור בו. המשבצת השמורה לענייני פתיחת שנת הלימודים מתמלאת בדיווחים על הפגנה נגד אלימות ועיצומי הסגל הזוטר בטכניון.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", ועורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב