בניגוד לטענות שמעלים נתניהו ואנשי התקשורת המקורבים לו, אתר "וואלה" כן פירסם את סרטון "הערבים נעים בקלפיות" בשעה מוקדמת ביום הבחירות לכנסת ב-2015, והעניק לו את הבולטות הגדולה ביותר מבין כל האתרים, כולל "ישראל היום". תפוצת הידיעה היתה כה גדולה, שהיא השרישה את הביטוי "הערבים נוהרים", שנעשה בו שימוש באחת הכותרות המתחלפות ב"וואלה". זאת למרות שנתניהו מעולם לא השתמש במילה "נוהרים".

הוויכוח על האופן בו סיקרו ב"וואלה" את קמפיין נתניהו ב-2015 אינו אקדמי בלבד, כמובן, אלא חלק מהעיסוק במשפט השוחד של "תיק 4000" המתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים. נתניהו מואשם בעסקת שוחד עם בני הזוג אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה בבזק וב"וואלה": האלוביצ'ים רתמו את "וואלה" לצרכיו האישיים והמשפחתיים של נתניהו, ואילו נתניהו העניק להם הקלות רגולטוריות על חשבון הציבור בשווי של מאות מיליוני שקלים.

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" בעבר והעד הראשון במשפט, העיד אתמול על הנעשה ב"וואלה" ביום הבחירות ב-2015, ותיאר כיצד שועבד האתר לטובת נתניהו, בין השאר ע"י פרסום והבלטה של סרטון "הערבים נעים". ביום הבחירות, ה-17.3, העיד ישועה כיצד העביר לניר חפץ, שליחו של נתניהו, תצלום מסך ובו נראה דף הבית של "וואלה", בליווי ההודעה: "תסתכל על הראשית". כעבור זמן לא רב, העיד ישועה, השיב לו חפץ: "הראיתי לביבי מה יש בראשית, מבסוט".

אמש החלה סביבת נתניהו לנסות ולערער את העדות. "מה זה פייק ניוז?", צייץ אראל סג"ל בטוויטר, "טענת הפרקליטות שסרטון ה'הערבים נוהרים לקלפיות' בוואלה הוא עדות להענות חריגה. זהו ציר הזמנים: 13:07 הסרטון עולה בפייסבוק של נתניהו ומיד אחרי, הסרטון עולה ב nrg ובמאקו. עד השעה 15:00 הסרטון עולה בכל אתר וערוץ כולל בינלאומיים רק לקראת הערב הסרטון עולה בוואלה".

מוקדם יותר בבוקר, בטלגרם, פירסם עמית סגל, פרשן חדשות 12 ו"ידיעות אחרונות", טקסט ברוח דומה, אם כי בוטה פחות: "במוקד עדות ישועה אתמול עמד סרטון 'הערבים נוהרים' שלכאורה סייע להכריע את הבחירות ב-2015. ללא קשר לדיון המשפטי [...] בוואלה עלתה הידיעה אחרי שכבר הופיעה ברוב האתרים המרכזיים, ומה שהכריע הוא מיליוני מסרונים, לא תקשורת מסורתית".

תוך שש דקות מרגע שפירסם סג"ל את הציוץ שלו, פירסם אותו גם נתניהו בחשבון הטוויטר שלו, והקדים לו את המשפט: "רוצים לדעת איך נראה פייק ניוז? קראו את הציוץ של אראל סג"ל". לא לכך נתניהו התכוון, אבל אכן, הפרט המרכזי בציוץ של סג"ל הוא פייק ניוז, כפי שהודה סג"ל בעצמו בהמשך. כך גם התזה שמקדם נתניהו - אינה נכונה.

בידי "העין השביעית" ארכיון המכיל את דפי הבית של אתרי החדשות הישראלים, כפי שעלו לרשת בזמן אמת, במרווחים של רבע שעה. ארכיון זה שימש בסיס לבדיקה שפרסמנו לפני כשנתיים לגבי אופי הסיקור של נתניהו ב"וואלה". בין השאר נבדק הסיקור ביום הבחירות של 2015. סרטון "הערבים נעים" של נתניהו עלה לכותרת הראשית של "וואלה" כבר ב-14:15, ונשאר שם עד לשעה 18:00 ביום הבחירות. בסך הכל, המסר של נתניהו נשאר בכותרת הראשית של "וואלה" במשך כארבע שעות רצופות, זמן ארוך יותר מכל אתר אחר, כולל "ישראל היום".

כותרת ראשית באתר "וואלה", שעה 15:30, 17.3.2015

כותרת ראשית באתר "וואלה", שעה 15:30, 17.3.2015

להופעה בדף הבית משמעות מיוחדת, משום שלפי עדות ישועה, בכך התמקדו רבות מהדרישות שהגיעו מנתניהו ואנשיו. זאת משום שכך זוכה אייטם באתר חדשות לחשיפה משמעותית. למעשה, פעמים רבות דרישה לצנזורה של ידיעה באה על סיפוקה גם בלי שהידיעה תימחק, אלא רק בכך שתוסר מדף הבית או אפילו רק "תדורדר" לתחתיתו.

ידיעות על הסרטון אכן התפרסמו באתרים אחרים ביום הבחירות, חלקם דקות לפני "וואלה", שפירסם את הסרטון ב-13:35, וחלקם אחריו. חלקם עם הסרטון עצמו וחלקם בלעדיו. אלא ש"וואלה", כאמור, היה האתר שהעניק לו את החשיפה הגדולה והמשמעותית ביותר. כפי שכתב חפץ לישועה, אחרי ששלח לו את צילום הכותרת הראשית: "תודה רבה!!!!".

אראל סג"ל מסר בתגובה לפניית "העין השביעית" שאכן טעה בשעת הפרסום ופירסם תיקון, בו הוא טוען שלמרות שטעה הצדק איתו, זאת משום שההיענות ב"וואלה" לא היתה חריגה. כאמור, בדיקת מהלך הסיקור באותו יום מעלה אחרת.

עמית סגל לא הגיב לפניית "העין השביעית", אולם מעניין לציין כי קביעתו שלסרטון לא היתה השפעה על מהלך הבחירות, וכי אלו הוכרעו ע"י קמפיין מסרונים, נשענת על עדויותיהם של צוריאל שרון ושלמה פילבר, אנשי השיווק שהוציאו לפועל את הקמפיין ובעלי אינטרס מובהק להאדיר את הצלחתו.

באותה כתבה של סגל מסתתר גם הפרט שהוא אולי המהותי ביותר בפרשה הזו ובוודאי מסכם יפה את ערימת השקרים שנכרכו בה: איש הקמפיין של הליכוד מודה כי כי המסר לפיו אחוזי ההצבעה בחברה הערבית גבוהים במיוחד, היה מצוץ מן האצבע.