ביטויים ומשלים

יובל נוב כותב: "בכתבה 'בזמן שחפרתם' ("הארץ", 29.10.10) מופיע הביטוי 'מן הטפחות ועד לתקרה'. הכותב התכוון בוודאי ל'מן המסד עד הטפחות', משום שהטפחות הן הקורות התומכות את הגג".

ועוד מיובל נוב: "המשפט הראשון במאמר המערכת של 'הארץ' (10.11.10) הוא: ''זה באופי שלי', הסביר העקרב לצפרדע בבדיחה הידועה שבה הוא עוקץ אותה למוות אחרי שהעבירה אותו את הנהר'. המשל האמיתי (למשל כאן, ובעוד מאות מקומות באינטרנט, בסרטים, בספרים ועוד) מספר שהעקרב עוקץ את הצפרדע באמצע הנהר, וכך גוזר מוות גם על הצפרדע וגם על עצמו.

"הנמשל הוא שיש כאלה שיצר ההרס העצמי שלהם חזק מהם. לא ברור מדוע עורכי 'הארץ' בחרו לשבש את המשל, משום שבצורה שהם הציגו אותו, הוא פחות הולם את התיזה של המאמר – ממשלת ישראל מזיקה לעצמה בכך שהיא מקדמת תוכניות בנייה בשטחים דווקא בזמן שהיא זקוקה לתמיכת הממשל האמריקאי ודעת הקהל".

לרבות נקבת האתון

"אף אחד לא מנסה לרמוז שראש הממשלה הוא חיה, לרבות נקבת האתון", אמר עודד קרמר בעדותו במשפט הדיבה של האתר ONE ואופירה אסייג נגד הבלוג "עומדים בשער". המדע טרם נתקל בנקבת אתון, שהיא עצמה נקבת החמור ("העין השביעית", 10.11.10).

פרנץ אףקא

"מי שקרא את קפקא פעם, יש לו ספר שנקרא 'החוטם', בתרגום אחר זה נקרא 'האף'. פתאום קם אדם בבוקר ואין לו אף. זה מה שקרה לי". ראש עיריית שדרות לשעבר, אלי מויאל, אולי מרגיש שעבר חוויה קפקאית, אבל את "החוטם" כתב ניקולאי גוגול ("העין השביעית", 10.11.10).

איים בלי זרם

כשאתם לוקחים איתכם לאי בודד קורא אלקטרוני, מחשב לוח או טלפון סלולרי, הקפידו לקחת גם מטען בשביל הסוללה ורשת סלולרית בשביל הקליטה (ynet ואתר "גלובס").

למצולם אין קשר לכיתוב התמונה

נס רפואי: תינוק נפל מגובה שמונה קומות והפך לאהוד אולמרט! (אתר "הארץ", 2.11.10).

בתמונה: אמארה סטודמאייר במדי פיניקס. בכיתוב: סטודמאייר במדי קליבלנד ("ידיעות אחרונות", 7.8.10).

בתמונה: אליעזר פישמן. בכיתוב: רמי רחימי (אייס, 3.10.10).

בתמונה: טקסטטטטטטטט (אתר "הארץ", 10.11.10).

עריכה/הגהה

מתמעמע? (וואלה, 1.10.10)

זו הצעת הפשרה של השר אלי ישי? (וואלה, 5.11.10)

קבר פיקטיבי הוא קבר אפקטיבי? (ערוץ 7, 20.10.10)

זו הדרך היחידה שאני מכיר

יואב צור, עורך "מעריב", כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא "משתדל לערוך את 'מעריב' כעיתון". נאחל לו בהצלחה.

מספרים

קילומטר מורכב מאלף מטרים, אבל קילומטר רבוע אינו מורכב מאלף מטרים רבועים, אלא מאלף על אלף, שהם מיליון מ"ר. לכן כשכותבים ("הארץ", 18.12.09) שווילה בת 502 מ"ר "מגיעה לגודל כמעט דמיוני של חצי קילומטר רבוע", הגודל הוא אכן דמיוני: גודלה האמיתי הוא 0.00052 קמ"ר.

לפי הנתונים של שאול אריאלי, אוכלוסיית ישראל המערבית מונה יותר מ-100% (אתר "במחשבה שנייה", 21.9.10).

החומה הצינית

ב"מיינט" דיווחו (9.11.10) כי אשה הסובלת ממשקל יתר תובעת מסעדה שסילקה אותה לאחר שהסבירה שאינה יכולה לשבת על כיסא בר. היש כתבה מתאימה מזו לפרסם לצדה דיאטות ותכשירי הרזיה?

בארה"ב מאחזרים סימילאק בגלל חשש לזיהום. מהר-מהר, להוריד מחירים ולהיפטר מהמלאי! ("ישראל היום", 24.9.10)

מסבירים את ישראל? שיהיה לכם בהצלחה (ynet, 28.9.10).

המלצת המערכת: את רוצה להכיר רק את מי שמתאים לך (ynet, 7.9.10)

ירי על חפים מפשע (msn).

מתחזקים בחגים 1 (ynet, 13.9.2010).

מתחזקים בחגים 2 (ynet, 13.9.2010).

אצבע ב"עין השביעית"

יוסי גורביץ כותב: "נראה שבטור האחרון של ביקורת התקשורת ('העין השביעית', 11.11.10) נשארו הערות עורך בגוף הטקסט".

יונתן כ' מדווח: "עוזי בנזימן כותב ('העין השביעית', 25.9.10) על משקיעי גבעות-עולם שיפנו את מבטיהם 'אל עבר מסכי הבורסה ברמת-גן' כדי לעמוד על מצבה של המניה. ואמנם גם ברמת-גן פועלת בורסה, אבל אפילו המשקיעים האופטימיים ביותר בגבעות-עולם לא מצפים שבשטחי פעילותה ימצאו יהלומים, כך שהבורסה הרלבנטית עבורם היא הבורסה לניירות ערך, שנמצאת ברחוב אחד-העם בתל-אביב".

התיקונים הגיעו מאוהד קצין, אורן פרסיקו, איתי הרשנהורן, אמיתי טוויטו, ארז צוקרמן, גילעד נס, דורי רונן, יובל נוב, יונתן כ’, יוסי גורביץ, יוסי לוי בטוויטר, מאור בוכניק ו-Fail Blog/

תמונת התינוקות הנופלים: צילומסך ממשחק הווידיאו "Bouncing Babies"; צילום רובומחשבון: (firepile (cc-by.

נתקלתם בטעויות מעניינות בתקשורת? שלחו לינק וצילומסך (כך עושים זאת) לכתובת tikunim@kenans.net, וציינו אם ברצונכם לקבל קרדיט.