תחנת הרדיו גלי-צה"ל תשלם 11,700 שקל לרב יגאל לוינשטיין ולמכינת בני דוד בהתנחלות עלי בעקבות כתבה שייחסה לרב תמיכה בטיפולי המרה לנערים. בתביעה שהוגשה נגד התחנה טען הרב לוינשטיין כי הוא תומך במתן טיפולים לבני נוער שמבקשים עזרה בעקבות "אירוע טראומטי" או "בלבול" מגדרי – אך מתנגד לביצועם בכפייה. עם זאת, לוינשטיין לא הכחיש שהטיפולים שבהם הוא תומך נועדו לגרום לבני נוער החשים משיכה כלפי בני מינם לבטל אותה כדי שיוכלו לחיות חיים הטרוסקסואליים.

התביעה נגד התחנה הצבאית הוגשה לבית-משפט השלום בירושלים בחודש יוני האחרון מטעם הרב לוינשטיין והמכינה הקדם צבאית שבראשה הוא עומד (יחד עם הרב אלי סדן). במקור, הרב והמוסד החינוכי דרשו להטיל על גלי-צה"ל תשלום פיצויים בסך 140 אלף שקל. הסכום שיקבלו נמוך בהרבה, ומוגדר כהחזר הוצאות משפטיות – אך בתחנה כבר מחקו את הידיעה מהרשת, ובמסגרת הפשרה הסכימו לשדר הודעת הבהרה.

העילה לתביעה היא אייטם ששודר בתוכנית "בוקר טוב ישראל" ב-10 במאי על בסיס הקלטות מתוך דברים שאמר הרב לוינשטיין לתלמידיו בשיעור מקוון. המגיש, אפי טריגר, קבע בהקדמה לאייטם שלוינשטיין "מעודד טיפולי המרה בילדים הומוסקסואלים כבר מגיל 13, וזאת כדי לשמור על המשפחות הנורמטיביות". בכתבה עצמה, שהוכנה על-ידי מירון ששון וכתב השטחים והדתות שחר גליק, נאמר ש"לוינשטיין הביע תמיכה בטיפולים והסביר: צריך להתחיל אותם מוקדם ככל האפשר".

לחיזוק הקביעה הזאת הובא קטע מוקלט מתוך דברי הרב: "ככל שהפנייה היא בגיל יותר צעיר, ויש נטיות כפולות, גם וגם, זה הכי פשוט לעזור". כשאחד מהתלמידים שאל באיזה גיל ניתן להתחיל בטיפולים, הרב השיב כי "המטפלים מדברים על גילאי 15-14-13, תלוי מתי הנטייה הזאת מתחילה להופיע". בכתבה צוין כי בניגוד לקביעות של לוינשטיין, משרד הבריאות גורס שלטיפולי המרה עלולות להיות השלכות הרסניות על המטופלים.

בסוף הכתבה הוקראה בקצרה תגובה מטעמו של לוינשטיין, שבה קרא למאזינים להקשיב לשיעור במלואו וטען ש"הציטוטים נכונים, מלבד הציטוט בדבר גיל התחלת הטיפולים". בכתב התביעה, שהוגש על-ידי עו"ד מיכאל דבורין, נטען כי כשלוינשטיין קיבל הצעה להגיב לדברים הוא חשב שהכתבים מתכוונים לצטט את דבריו במדויק ו"לא ליתן להם מסגור שקרי" – ולכן אישר שהציטוטים נכונים.

הציוץ של גלי-צה"ל, 10.5.2020

הציוץ של גלי-צה"ל, 10.5.2020

ה"מסגור השקרי" שעליו קובל לוינשטיין הוא הקביעה שלפיה הוא תומך ב"טיפולי המרה", שהופיעה כציטוט מפיו בכותרת של גלי-צה"ל ("טיפולי המרה הכי יעילים בגיל צעיר") ובציוצים שפורסמו בחשבון הטוויטר של התחנה ושל המגיש אפי טריגר. בכתב התביעה נטען שבקטע מהשיעור שלא שודר מבהיר לוינשטיין שהטיפולים שהוא מדבר עליהם אינם בגדר "טיפולי המרה": "לא מדובר על כפייה, לא מדובר על אלימות, לא מדובר על מכות חשמל, לא מדובר על טיפולי המרה".

לפי כתב התביעה, הצעד היחיד שבו לוינשטיין הביע תמיכה הוא ש"במקום שבו קטין שחי בחברה דתית פונה מיוזמתו בבקשה לקבלת עזרה – לבחון עם הקטין את שורשי הנטייה ולנסות להבין האם מדובר בתופעה חולפת שנגרמה כתוצאה מבלבול או אירוע טראומטי כזה או אחר". הרב הדגיש כי לא מדובר בטיפולים שכוללים כפייה או סוג כלשהו של מניפולציה – ולפיכך לא ראוי לכנותם "טיפולי המרה", מונח "שנוי במחלוקת" כהגדרתו, שלדבריו מזוהה עם אלימות פיזית.

"מערכת גלי-צה"ל מוכנה להתנצל"

"עם פרסום הכתבה החל להיווצר כדור שלג שאיים לסחוף את התובעים במערבולת אשר אותה יצרה הנתבעת [גלי-צה"ל] במו ידיה", נטען בכתב התביעה. "כלי תקשורת, פוליטיקאים ואחרים החלו להתגולל על גבם של התובעים כשהם מסתמכים על הפרסום השקרי והשגוי ומצטטים שוב ושוב את הכותרת השקרית".

בכתב התביעה מוזכרות בין היתר התבטאויות של ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) ושל ראש עיריית רמת-גן כרמל שאמה-הכהן, וגם ציוץ של איש התקשורת גל אוחובסקי: "הרב יגאל לוינשטיין הוא פושע. הדברים שהושמעו הבוקר בגלי-צה"ל על טיפולי המרה, המנוגדים לכל תפיסה מדעית קיימת, הופכים אותו לאדם שלא ראוי לבוא במגע עם בני נוער, ובוודאי לא ללמד אותם. איך יכול להיות שהאיש הזה מקבל ממני משכורת? בושה".

בגלי-צה"ל לא הגישו כתב הגנה, והעדיפו להגיע לפשרה עם הרב לוינשטיין והמכינה בעלי עוד לפני שנקבע מועד לדיון ראשון בתביעה

כפי שדיווח כתב "העין השביעית" אורן פרסיקו, נציגים מטעם לוינשטיין והמכינה החלו לפנות לכלי תקשורת שהדהדו את הדיווח של גלי-צה"ל וביקשו מהם להסיר את הדיווחים בטענה שהם אינם עולים בקנה אחד עם המציאות. כמה מכלי התקשורת נעתרו לבקשה – בהם אתר mako, שבו מפרסם גל אוחובסקי טור אישי קבוע.

הפניות לכלי התקשורת מוזכרות בכתב התביעה לצד הטענה כי בגלי-צה"ל סירבו לתקן את הכתבה לאחר שידורה. לטענת לוינשטיין והמכינה, ההתנהלות של גלי-צה"ל מוכיחה שבתחנה ניסו "לבזות את שמם הטוב" באופן מכוון וזדוני באמצעות פרסום "דברי בלע" שקריים.

בגלי-צה"ל לא הגישו כתב הגנה, והעדיפו להגיע לפשרה עם התובעים עוד לפני שנקבע מועד לדיון ראשון בתביעה. בהודעת הבהרה ששודרה הבוקר (26.10) בתוכנית "בוקר טוב ישראל" כחלק מהסכם הפשרה נאמר ש"מהדיווח השתמע שהרב לוינשטיין תומך בטיפולי המרה, בעוד שבפועל הרב ציין בהמשך השיעור כי הוא מתנגד לטיפולי המרה, וכי הייעוץ שהוא מציע בעניין ניתן רק למי שפונה אליו בנדון מרצונו, ובפירוש לא מדובר מבחינתו בטיפול המרה. [...] ככל שנגרמה פגיעה בשמם הטוב של הרב לוינשטיין ומכינת בני דוד, מערכת גלי-צה"ל מוכנה להתנצל בפניהם".

בפשרה הוסכם כי אף אחד מהצדדים – הרב לוינשטיין, וגם אנשי גלי-צה"ל והמכינה בעלי – לא יפרסם "תוספות או הסתייגויות מכל סוג שהוא, לא בעת הפרסום, לא לפניו ולא אחריו, לרבות לא ברשתות החברתיות או ברשת האינטרנט".

19379-06-20

* * *

לעיון בכתב התביעה של יגאל לוינשטיין ומכינת בני דוד

להורדת הקובץ (PDF, 5.97MB)

לעיון בהודעת הפשרה שהוגשה לבית-המשפט

להורדת הקובץ (PDF, 471KB)