בתחילת חודש מרץ, עם ההתפרצות הראשונה של מגפת הקורונה בישראל, דרך כוכבו של פרופ' יורם לס, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר והאישיות הבולטת ביותר בקרב מכחישי המגיפה בישראל (או לכל הפחות בקרב אלו שמגמדים מאוד את היקף הנזק הצפוי ממנה).

כלי התקשורת בישראל נשבו בקסמו של הפרופ' שאומר את ההיפך מכל יתר המומחים ונתנו לו במה נרחבת להביע את עמדותיו. בתחנת הרדיו 103FM אף העניקו לו תוכנית רדיו שבועית, שם הפה הגדול שלו כבר הביא לתביעת דיבה על סך 4 מיליון שקלים. אבל את עיקר שמו עשה פרופ' לס דרך הופעות בשני ערוצי הטלוויזיה המסחריים: קשת 12 ורשת 13.

בכירי מערכת הבריאות גינו את התבטאויותיו הפרובוקטיביות של פרופסור לס, שלפחות חלקן התבררו בחלוף הזמן כמופרכות מן היסוד. פרופסור רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, אמר "ליורם לס יש רסיסים של אמירות מציאותיות ונכונות, שנמצאות במלל מנותק. לפעמים הוא אומר דברי טעם, אבל הוא רואה את התמונה עקום".

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב אמר: "יורם לס וההערצה אליו היא דבר רע מאוד. אני לא רוצה לחיות בחברה שאומרת 'אז ימותו פה כמה אלפי קשישים'. בעיניי הרבה מאוד אנשים הונעו מהצורך שלהם לראות את הפנים שלהם על המסך. חלקם הם קריקטורות, כמו יורם לס". ד"ר עינת מדר, מנהלת היחידה לרפואה משולבת של קופת החולים כללית, טענה כי פרופ' לס "מסכן את הציבור".

בין היתר אמר השנה פרופ' לס על נגיף הקורונה כי מדובר ב"שפעת עם יחסי ציבור"; "מגפה עם יחסי ציבור"; ו"רבע מגפת שפעת". בחודש מאי האחרון קבע כי "לא היה גל ראשון" ובאוגוסט פסק כי בכלל "אין מגיפה".

פרופ' יורם לס ב"אולפן שישי", תוכנית הדגל של חדשות 12 (צילום מסך)

פרופ' יורם לס ב"אולפן שישי", תוכנית הדגל של חדשות 12 (צילום מסך)

אמירות כמו אלו של לס אכן עלולות לסכן את הציבור: מי שישתכנע כי נגיף הקורונה, שעדיין אין לו חיסון, אינו מסוכן יותר משפעת - עשוי שלא להישמר כראוי מפניו ולסכן את עצמו ואת סובביו. אבל לס לא היה יכול לסכן את הציבור הרחב לולא כלי התקשורת המרכזיים בישראל נתנו לו במה בולטת להביע את עמדותיו והפיצו אותן שוב ושוב ושוב.

בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי מחודש מרץ ועד ספטמבר השנה העניקו שני הערוצים המסחריים וחברות החדשות שלהן עשרות הזדמנויות לפרופ' לס להביע את דעתו על מגיפת הקורונה. לעומתם, בערוץ כאן 11 ובחטיבת החדשות שלו הופיע לס כמומחה לענייני קורונה רק פעם אחת. זהו אות כבוד לערוץ ובפרט למנהל חטיבת החדשות ברוך שי.

עיקר ההופעות של פרופ' לס בערוצי הטלוויזיה המסחריים נמצאו בחודש מרץ (בעיקר בחציו הראשון של החודש לפני כניסת הסגר הראשון לתוקף) ובחודש מאי (עם סיומו של הגל הראשון במגיפה). באופן מעניין, מגמה זו בולטת במיוחד בקשת, שביתר חודשי הבדיקה כמעט ולא העניקה לפרופ' לס במה. בערוץ רשת, לעומת זאת, ניתנה במה נרחבת לפרופ' לס גם בחודש אפריל (בעיקר בחציו השני של החודש, עם תחילת ההקלות על הסגר הראשון) ובחודש יוני.

מספר ההופעות של יורם לס בקשת וברשת

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בין מרץ לספטמבר השנה הופיע פרופ' לס 153 פעמים בתוכניות קשת 12 ו-55 פעמים בתוכניות רשת 13. ואולם, בניכוי כפילויות (השתתפות בפאנל של תוכנית אחת לאורך מספר אייטמים נפרדים נספרה בבדיקה כמספר הופעות נפרדות) והופעות אחרות (כגון קטעי וידיאו קצרים של לס בתוכניות סאטירה, ששודרו במטרה ללעוג לו), התמונה הרבה יותר מאוזנת ורשת אפילו מובילה במקצת: 26 הופעות של לס בקשת ו-28 ברשת.

בראש קשת עומד אבי ניר, ומנכ"ל חברת החדשות של הערוץ הוא אבי וייס. בראש רשת עומד אבי בן-טל, ומנכ"ל חברת החדשות של הערוץ הוא ישראל טויטו. אלה האנשים שאצלם נעצרת האחריות למתן הבמה לפרופ' לס.

"זה לא פרשן זה כוכב רשת", ניב רסקין בעוד אייטם עם פרופ' יורם לס ב"חדשות הבוקר" של קשת (צילום מסך)

"זה לא פרשן זה כוכב רשת", ניב רסקין בעוד אייטם עם פרופ' יורם לס ב"חדשות הבוקר" של קשת (צילום מסך)

שתי הדמויות הבאות בתור בנשיאת האחריות לבניית דמותו של לס הם ניב רסקין ואמנון לוי, מנחי שתי התוכניות שהעניקו לפרופ' לס את הבמה התקשורתית הנרחבת ביותר: "חדשות הבוקר" שמשודרת בקשת ו"6 עם אמנון לוי" שמשודרת ברשת. בשתי התוכניות היה נראה שהפסיקו להזמין לאולפן את לס אחרי שהתבררה חומרת המגפה בתקופת הסגר הראשון, אולם מיד כשהגיעו הסימנים לכך שהגל הראשון שכך חזר לס להיות אורח של כבוד.

ב"חדשות הבוקר", שמגיש רסקין ועורכת גילי ברוש, הופיע לס ב-12 תוכניות שונות, בדרך כלל כחבר פאנל שנותר בשידור לאורך זמן רב. 7 מתוך 12 התוכניות בהשתתפות פרופ' לס שודרו בתחילת חודש מרץ, לפני שנכנס לתוקפו הסגר הראשון. בחודש אפריל הופיע רק בתוכנית אחת, ב-19 בחודש, היום שבו נכנסו לתוקפן לראשונה הקלות במגבלות על הציבור. בהמשך הופיע פרופ' לס בעוד 4 תוכניות בחודש מאי, עם היציאה מהגל הראשון של המגיפה.

אמנון לוי שואל את פרופ' יורם לס על דמותו ב"ארץ נהדרת", רשת 13 (צילום מסך)

אמנון לוי שואל את פרופ' יורם לס על דמותו ב"ארץ נהדרת", "6 עם אמנון לוי" ברשת (צילום מסך)

גם ב"6 עם אמנון לוי", שעורך אוהד כהן, הופיעו פרופ' לס כבר בימים הראשונים של חודש מרץ, אולם בשונה מ"חדשות הבוקר" פיזור ההופעות שלו מאוזן יותר לאורך החודשים מרץ עד מאי (אם כי גם בתוכנית זו לא הוזמן בימים הקשים ביותר של הסגר, בין סוף מרץ לאמצע אפריל). בתוכנית זו, יש לציין, קיבל במה נרחבת גם הפרשן הצבאי של חדשות 13, אלון בן-דוד, להביע ספק בנוגע למסוכנות המגיפה ולוי עצמו התפלא על תחזיות משרד הבריאות ל"אלפי מתים" כתוצאה מהנגיף.

מלבד ב"6 עם אמנון לוי" הופיע פרופ' לס בערוץ רשת בין היתר גם במהדורה המרכזית של חדשות 13, כמומחה בסדרת כתבות של עמרי מניב על מכחישי קורונה (פעמיים), וכן בתוכניות "חמש עם שרון גל" (4 פעמים) ו"המטה המרכזי" (פעמיים). בספירה זו לא נכללו הופעותיו של פרופ' לס בתוכנית "הצינור" במסגרת תחקיר ביקורתי על תפקודו כמנכ"ל משרד הבריאות בשנות השמונים, במהלך מגיפת הפוליו.

"אני אדם שמחפש תמיד את האמת, לפחות שלי", ירון דקל מראיין את פרופ' יורם לס ב"חדשות השבוע" של כאן 11 (צילום מסך)

"אני אדם שמחפש תמיד את האמת, לפחות שלי", ירון דקל מראיין את פרופ' יורם לס ב"חדשות השבוע" של כאן 11 (צילום מסך)

בבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עלה כין בין מרץ לספטמבר השנה הופיע פרופ' לס בערוץ כאן 11 בארבע תוכניות בלבד, כמעט תמיד בהקשר  של ביקורת על הופעותיו בערוצים 12 ו-13: קטעים מראיונות שהעניק פרופ' לס לערוצי הטלוויזיה המסחריים שולבו בתוכנית ביקורת התקשורת "מהצד השני", בתוכנית הסאטירה "פעם בשבוע" ובתוכנית הבידור "הלילה עם לוסי וגורי".

יוצא הדופן היה ראיון עם פרופ' לס שערך ירון דקל, מנחה "חדשות השבוע", במסגרת כתבה תחת הכותרת "ירון דקל עם המבקרים החריפים של הטיפול במשבר הקורונה, שאינם חוששים לשחות נגד הזרם". "אתה יודע, אני אדם שתמיד מחפש את האמת, לפחות שלי", אמר פרופ' לס לדקל בפתח הראיון, שהוקדש בחלקו הגדול להתרפקות על הימים שדקל ולס, שהנחה בשנות ה-80 את תוכנית המדע "תצפית", הופיעו בערוץ 1, עם "100 אחוזי רייטינג".

תגובות

בקשת 12 בחרו שלא להגיב. מחדשות 12 נמסר: "הפרשן המרכזי של חדשות 12 שמופיע מאז חודש מרץ כבר חצי שנה כמעט מידי ערב במהדורה הוא פרופ גבי ברבש. חדשות 12 ספגה ביקורת קשה מקרב 'מכחישי הקורונה' על המשקל הרב של ברבש בשידורים והקו הנוקשה שלו באשר לסיכוני הקורונה. לכן, משעשע בעינינו כרגע הביקורת ההפוכה על הופעותיו הספורות של פרופסור לס בשידורים האין סופיים של חברת החדשות ואף לא אחת מהן במהדורה המרכזית".

בחדשות 13 בחרו שלא להגיב, מרשת 13 נמסר בתגובה: "תוכניות רשת 13 מארחות אורחים על פי צו השעה, עניין הציבור ועל פי אופי התוכנית כשהמכנה המשותף - ניסיון להבאת גורם מאזן לכל סוגייה, דיעה או עניין".

מנכ"ל רשת אבי בן טל (מימין) ומנכ"ל קשת אבי ניר (צילומים: פלאש90 ואורן פרסיקו)

מנכ"ל רשת אבי בן טל (מימין) ומנכ"ל קשת אבי ניר (צילומים: פלאש90 ואורן פרסיקו)

אמנון לוי מסר כי פרופ' לס "הוא לא היה היחיד בעמדות האלה, הפרופסורים איתן פרידמן, חתן פרס נובל מייקל לוויט ואפילו עידית מטות מצוות הקורונה היו בעמדות לא רחוקות. חשבתי ועדיין אני חושב שחשוב היה להביא גם את העמדה הזו. המונוליטיות הרעיונית יותר מסוכנת מהקורונה לדעתי. כמובן שעל כל הופעה של יורם לס הופיעו אצלי לפחות שניים שלושה מומחים עם דעה הפוכה".