עשרה חודשים מאז זוהה הנגיף החדש ובארגון הבריאות העולמי מעריכים ש-10% מאוכלוסיית העולם כבר נדבקו – כ780 מיליון. כמיליון בני אדם בכל העולם מתו אתו או ממנו. מנגיף שאין עדיין טיפול ספציפי להתמודד אתו או חיסון יעיל למנוע את התפשטותו. משפעת מתים בכל שנה, בממוצע, 650 אלף בני אדם. כשיש חיסון בטוח ויעיל ובשנים האחרונות אפילו טיפול תרופתי.

מאז ומתמיד פוגעת השפעת בבני כל הגילאים. קוטלת מבוגרים, ילדים ותינוקות. כבר מהדיווחים שהגיעו מווהאן היה ברור שהקורונה מרחמת על ילדי הגן. על ילדי בית הספר וגם על תינוקות בני יומם. בזמן כתיבת שורות אלה אלפי ילדים מתים ממלאריה, משילשולים, מזיהומים שונים. נזקי עישון ממשיכים לגבות חיים. גם הקדמה הטכנולוגית והאפשרות לנוע בדרכים גובות מחירים קשים בחיי אדם.

אחוזי התמותה מנגיף הקורונה ואתו במדינת ישראל, הם מהנמוכים בעולם ונעים בשבועות האחרונים סביב 0.7% מתוך כלל המאובחנים. זה מוכיח שמערכת הבריאות הישראלית, למרות ההתגייסות החריגה שהיא נדרשת לה, ממשיכה לתת טיפול מיטבי או קרוב לכך, רחוקה מקריסה ומצליחה להתגבר על ההרעבה המתמשכת שנכפתה עליה בעשורים האחרונים.

לעולם יש תו"ל מובנה להתמודדות עם מגיפות. בארצות הברית מינה הנשיא בוש הבן צוות שניסח כללים. הנשיא אובמה שיפר וקידם. כך התמודדו עם שפעת החזירים, עצרו את האבולה בעודה באפריקה, קיימו אולימפיאדה בברזיל למרות התפרצות נגיף הזיקה. טראמפ הוקלט מצהיר שהחליט, מסיבותיו, להתעלם מהקורונה. גם ישראל אמורה להיות ערוכה למתקפה ביולוגית (ומה ההבדל בין זה למגיפה?) ויש גם מסמך "תוכנית מוכנות מערכת הבריאות לשפעת פנדמית" שעליו חתם ב-2007 ד"ר רן בליצר. ראש הממשלה נתניהו החליט, מסיבותיו, שלא להשתמש באף אחת מהתוכניות שהיו במגירה.

מאות אלפי ישראלים נדרשים להיכנס לבידוד בגלל איכונים שגויים של שב"כ. אחוז קטן ביותר מהמבודדים מפתח מחלה. עסקים קורסים. בתי הספר סגורים. חינוך והשכלה מסודרים זמינים בימים אלה בעיקר לבעלי אמצעים. ילדים, הורים והורי ההורים מפתחים נזקים נפשיים שילוו אותם שנים.

וכל אלה רק חלק מהרשימה. האם למישהו יש ספק שההגבלות שמטיל משרד הבריאות חמורות הרבה יותר מהמחלה?

בתחילת מרץ לא נדרשו כל הבאים בשערי בריטניה להיכנס לבידוד. בוריס ג'ונסון חשב שלא נכון לעצור את הכלכלה והחליט על אסטרטגיה של חיסון עדר. אחר כך חזר בו והטיל את פטיש הסגר. עכשיו גם בריטניה משחקת כסאות מוזיקליים של פתיחות וסגירות. ממתינה לחיסון תעשייתי שאולי יגיע. ואולי לא.

כשביקש פרופ' רן בליצר מה"פרוייקטור" השוודי ד"ר אנדרס טגנל לציין דבר אחד שעליו הוא מצר באשר לניהול המגיפה, תשובתו  הייתה – "סגירת השמים. זו תהיה בכיה לדורות".

ועדייו אנחנו נמצאים בעיצומו של אירוע בריאותי חסר תקדים מבחינת ההדהוד התקשורתי שלו. המידע רב ולא כל מה שמתפרסם נשאר רלוונטי מעבר לחיי ציוץ. אין פרספקטיבה - יש תבהלה.

את כל זה למדנו מאז נאמרו הדברים. נראה שמה שאמרתי לא רק שתאם את המציאות אז אלא תקף גם היום.

בשוך ההיסטריה - ההיסטוריה תשפוט.

*  *  *