קמפיין השפעה מניפולטיבי ניצל אתרי חדשות ישראליים באנגלית כדי להפיץ תעמולה פוליטית תוך שימוש בדמויות פיקטיביות, כך עולה מתחקיר שפורסם באתר "דיילי ביסט". לפי התחקיר, הקמפיין פעל להטיית דעת הקהל העולמית נגד קטאר וטורקיה, וגם נגד המשטר באיראן ובעלי בריתו בעיראק ובלבנון. הגורם שעומד מאחורי הקמפיין לא נחשף בתחקיר, אך ב"דיילי ביסט" ציינו כי חלק ניכר מהתוכן המניפולטיבי הוקדש להרעפת שבחים על איחוד האמירויות הערביות.

בתחקיר, שפורסם אתמול (6.7), צוין כי לצד כלי תקשורת אמריקאיים שבאמצעותם הופצה התעמולה, החומרים הופצו גם באמצעות כלי תקשורת ערביים וישראליים, בהם ה"ג'רוזלם פוסט". מבדיקת "העין השביעית" עולה כי מאמרים מטעם הדמויות הפיקטיביות פורסמו גם במהדורות באנגלית של "הארץ" ו"ערוץ 7".

ב"ג'רוזלם פוסט" פורסמו בחודשים האחרונים שני מאמרים מאת מחבר פיקטיבי בשם "אמין פרהד", שהוצג כאנליסט פוליטי המתמחה במזרח התיכון ועובד עם מכוני מחקר שונים (שמותיהם לא נמסרו). מאמר שפורסם בחתימתו בדצמבר 2019 עסק בהשלכות הסיפוח העתידי של בקעת הירדן – הבטחת בחירות של בנימין נתניהו שעוררה חשש שהמלך עבדאללה ייאלץ להשעות את הסכם השלום עם ישראל.

אדם רונסלי, הכתב שחשף את קמפיין התעמולה, ציין בתחקיר כי הרשת מורכבת מ-19 דמויות לפחות, שפרסמו בשנה האחרונה קרוב למאה מאמרי דעה ב-46 בימות עיתונאיות ברחבי העולם

המחבר הפיקטיבי של המאמר מנה את הסיבות שבגללן ירדן צריכה להנמיך את הלהבות, וקרא לארצות-הברית לאלץ את המלך עבדאללה לדבוק בהסכם השלום באמצעות "מנופים כלכליים חזקים" דוגמת ייצוא הגז הישראלי לירדן.

מאמר שפורסם בסוף פברואר 2020 תחת השם "אמין פרהד" עסק ביחסי איראן-עיראק, וכלל פרטים חדשים (ופיקטיביים) על המחבר: בתחתיתו נטען שהאיש מתגורר בצרפת ומחזיק בתואר דוקטור במדע המדינה מהמכון למדע המדינה בפריז ובתואר ראשון מקינגס קולג' בלונדון. אחרי פרסום התחקיר ב"דיילי ביסט" נמחקו שני המאמרים מהאתר. שמו של פרהד צץ גם במאמר שהתפרסם במהדורה האנגלית של "ערוץ 7", שעסק גם הוא ביחסי איראן-עיראק.

המאמר שקמפיין התעמולה הצליח להחדיר ל"הארץ" נשא את חתימתה של דמות פיקטיבית בשם "אמירה חאן", שזוהתה כאנליסטית פוליטית מסעודיה המתמחה בפוליטיקה מזרח-תיכונית, בענייני ביטחון וב"אי-יציבות פוליטית בעולם הערבי". לקוראים נמסר שחאן "עובדת עם גופי חדשות רבים".

השם "אמירה חאן" לא הופיע בתחקיר של "הדיילי ביסט", אבל ב"הארץ" אישרו שאכן מדובר בדמות פיקטיבית. "מדובר בקמפיין לוחמה פסיכולוגית איכותי", אומר אבי שרף, עורך המהדורה האנגלית של העיתון. "פנו אלינו שלושה-ארבעה מהאווטרים האלה, ורובם נפלו בסינון. אחת, אותה אמירה, הצליחה לחמוק". לדבריו, בהמשך תתפרסם באתר ידיעה על רשת ההשפעה, וזו תכלול התייחסות למאמר שפורסם ב"הארץ".

דף הכותבת של "אמירה חאן" באתר "הארץ" באנגלית (צילום מסך)

דף הכותבת של "אמירה חאן" באתר "הארץ" באנגלית (צילום מסך)

גוף נוסף שפרסם את מאמרי התעמולה של הדמויות הפיקטיביות הוא סוכנות הידיעות היהודית JNS, שנתמכת כלכלית על-ידי שלדון אדלסון. דמות פיקטיבית שזוהתה כ"מיקאל וירטאנן", יזם מפינלנד, פרסמה ב-JNS שישה מאמרים לפחות בשנה האחרונה. קמפיין התעמולה השתמש בו כדי למתוח ביקורת על השלטון בפינלנד: איש העסקים המומצא בישר לקוראים שממשלת פינלנד החדשה והשמאלנית היא "חדשות רעות עבור ישראל", התריע מפני אפשרות שהלסינקי תאמץ גישה אנטי-ישראלית ותכיר ברשות הפלסטינית, והטיף לפינים ללמוד מישראל ומאיחוד האמירויות הערביות כיצד לטפל במגפת הקורונה.

אדם רונסלי, כתב "דיילי ביסט" שחשף את רשת ההשפעה, ציין כי היא מורכבת מ-19 דמויות לפחות, שפרסמו בשנה האחרונה קרוב למאה מאמרי דעה ב-46 בימות עיתונאיות. לפי התחקיר, בארצות-הברית פורסמו המאמרים בעיקר בכלי תקשורת בעלי קו מערכתי שמרני, בהם "וושינגטון אקזמינר" ו"ניוזמקס". כלי תקשורת בולטים אחרים שפרסמו את מאמרי התעמולה הם העיתון ההונג-קונגי "סאות צ'יינה מורנינג פוסט" והרשת הסעודית אל-ערבייה.

* * *

כותרות המאמרים של הדמות הפיקטיבית "אמין פרהד" ב"ג'רוזלם פוסט" וב"ערוץ 7"