החלטת ההתאחדות לכדורגל לחזור לשגרה ולחדש את משחקי הליגה בסוף השבוע מצאה גם את מדורי הספורט באווירה של סיום מלחמה. בשבוע השלישי לקרבות בעזה, אפשר לסכם שמדורי הספורט התעייפו מהסיקור המלחמתי ומיצו את הפוזה הקרבית.

מה שבכל זאת השאיר את כולם עם מעט אדרנלין היה משחקה של מכבי תל-אביב בספרד, מול מלגה, שבוע אחרי שאוהדים טורקים ניסו להתפרץ למגרש ולתקוף את השחקנים הישראלים, ופוצצו את משחקה של בני-השרון באנקרה. בני-השרון ספגה הפסד טכני וקנס כבד, וכל תקשורת הספורט בארץ, ללא יוצא מהכלל, נעמדה על רגליה והביעה מחאה חד-משמעית נגד העוול.

מעניין שלפני המשחק של בני-השרון בטורקיה, ב"ידיעות אחרונות" לא צפו את ההתפרעות. שנים חוזר העיתון ומזהיר מפני "פוגרומים" למיניהם לפני משחקים של קבוצות ישראליות בחו"ל, וכשזה קורה לבסוף, הוא נרדם בשמירה. ביום המשחק הופיעה בעיתון הידיעה עליו ככותרת שנייה בלבד באחד העמודים האחוריים ("אבטחה מוגברת סביב בני-השרון בטורקיה"). ביום שלמחרת חזר העיתון לעצמו עם כותרת ראשית בומבסטית א-לה סרט לשעת לילה מאוחרת בכבלים (פיראטיים): "אימה באנקרה".

אחרי הפיצוץ בטורקיה אי-אפשר היה לעצור את הפחד והתיעוב ברחוב מוזס. בכל פעם מחדש מרתק לראות איך העיתון של המדינה מנפח, באמנות של ממש, מידע ושמועות על כוונת פנאטים מוסלמים או ניאו-נאצים גלוחי ראש להפגין ליד האיצטדיון שבו תשחק קבוצה ישראלית. תנו לאנשי "ידיעות אחרונות" קצין משטרה אירופי שיהדק לראשו את הכובע ובארשת חשיבות יספר על כוננות שיא לקראת הישראלים, ועשיתם להם את היום.

במשך שלושה ימים פימפמו ב"ידיעות אחרונות" מידע על חשש מאלימות ועל סידורי אבטחה. יום לפני המשחק, עם נחיתתה של מכבי בספרד, נרשמה ב"ידיעות אחרונות" עליית מדרגה רצינית. רוב השער הוקדש לדרמה המתפתחת: צילום של שחקן מכבי מגיע למלון כשברקע שוטרים. הכותרת: "אישית לוחצת". המשנה: "מכבי נחתה בספרד תחת אבטחה כבדה. משטרת מלגה הגדירה את המשחק מחר כ'אירוע ברמת סיכון גבוהה' עקב הריכוז המוסלמי בעיר". כפולת האמצע היתה אפופה באווירה אנטישמית ויצרה אצלי את הרושם שספרד כולה שטופה בצונאמי חסר תקדים של מיליוני צאצאיו של סלאח א-דין, שהתרכזו כולם במלגה השלווה, על סוסיהם וחרבותיהם, והם מוכנים ומזומנים לעשות שפטים בקבוצה מישראל. פחד אלוהים.

ביום המשחק הוקדש כל הפריביו (כ-600 מלה) להיבט הבטחוני ולסיכויי המשחק לעבור בשלום. רפאל נאה, הכתב הקבוע של מכבי, נשאר בבית (כנראה מטעמי חיסכון), ובמקומו נשלח למלגה מנחם גנץ, כתב "ידיעות אחרונות" באיטליה. במקום לעסוק בשיטות שמירה במשחק עצמו, עסק גנץ בשיטות השמירה שמתכננת המשטרה המקומית. באימון במלגה קלט גנץ את לאורה, רקדנית בלהקת המעודדות המקומית, כשכאפייה בצבעי שחור-לבן כרוכה סביב צווארה, ודרש הסברים. לאורה הרגיעה: "זה פריט אופנה בלבד, אין כאן שום מסר אידיאולוגי. אני בסך-הכל שומרת על הצוואר שלא יכאב לי הגרון". גנץ קיבל את התשובה בחשדנות רבה. אף שבמלגה יש אוכלוסייה מוסלמית, הוא היה מעוניין לראות את לאורה בשביס. "אמנם פריט אופנה", סיכם באכזבה את תשובתה, "אך האופנה הזאת לא משתנה כאן באזור. לפחות כרגע קשה לקבוע מתי האופנה הזאת תחלוף".

עניין הכאפיות הטריד מאוד גם את רפאל נאה, שמתל-אביב הרחוקה כתב טור שהוקדש לעניין האבטחה: "תהיו בטוחים שמשטרת מלגה יושבת על המדוכה כבר מספר שבועות. הם נכנסו לפרטים הכי קטנים, וכשצפו בצילומי ארכיון ממשחקי מכבי תל-אביב בעיר וראו בין הצופים שורה של אנשים עם כאפיות, הם הטילו איסור על הכנסת כאפיות לאולם. ההחלטה הזו מקוממת את המוסלמים שגרים באזור, אבל הספרדים לא עושים חשבון לאף אחד".

אחרי שב"ידיעות אחרונות" גמרו להפחיד את העם, ואחרי שכל החרדים לגורל המכבים ירדו למקלטים וחבשו מסכות, הגיע המשחק עצמו. למרבה הפליאה, התדהמה וההשתוממות, הוא עבר בשלום ובשלווה. אף שחקן ישראלי לא נפצע מרסיסי רקטות, איש לא הותקף בסכינים ואלות, ואף אחד לא חש מאוים לרגע. הייתכן כדבר הזה? והרי הבטיחו לנו דם ואש.

נראה שגם ב"ידיעות אחרונות" התאכזבו. בסיקור המשחק ביום שישי ניסו להראות שבכל זאת היו דברים בגו. הצילום המרכזי הראה אדם ביציע מניף שלט שעליו נכתב שישראל היא נאצית וטרוריסטית. גנץ ציין שהשלט הונף לכמה שניות והורד במהירות, מפחד המשטרה. מתחת לשלט נראו שני אוהדים עם כאפיות לצווארם. רגע, נאה לא הבטיח לנו חגיגית שלאולם לא יוכנסו כאפיות, ושהמשטרה בספרד לא עושה חשבון לאף אחד? צילום נוסף הראה חמישה אנשים מבוגרים – שלוש נשים ושני גברים – עם כאפיות לצוואריהם בכניסה לאולם. ממש פסגת הפחד.
במקום סיקור מקצועי של המשחק, התמקדו גנץ ונאה בתיאור האווירה, האבטחה וסידורי הביטחון. כבר בפתיח הזימו השניים את השמועות הקשות: "מי שהעריך שהמשחק יהפוך לזירה אלימה, דומה לזאת שהיתה בטורקיה, התבדה". באמת מעניין מי דאג לנפח את ההערכות ומי התבדה. ב"ידיעות אחרונות" יכולים להוסיף לעצמם עוד אירוע שבו ההר הענק שהקימו הפך להרבה פחות מעכבר.

ועוד שלוש הערות 

1. בטור שהתפרסם לפני המשחק הבטיח רפאל נאה שהאווירה האנטי-ישראלית בספרד מבטיחה ששחקני מכבי יעלו עם הרבה מוטיבציה. זה נגמר בתבוסה הגדולה ביותר של מכבי העונה ביורוליג. ככה זה כשכורכים פטריוטיות עם קבוצה שבנויה בעיקר על שחקנים זרים.

2. ביום שלפני המשחק התייחסו ב"הארץ" וב"ישראל היום" בצורה זניחה לענייני האבטחה במלגה, והתמקדו בנושאים מקצועיים בלבד. הם זוכרים היטב שהם קודם כל מדור ספורט.

3. גם "מעריב" מיעט לעסוק בסיפור אבטחת המשחק, למעט טור של עפר שלח תחת הכותרת "בלי פאניקה". שלח תימצת היטב את הנושא במשפט אחד: "לא צריך להגזים בחשיבות תוצאת המשחק, וכמו שהדברים נראים עכשיו, גם לא בחשיבותו הלאומית של האירוע". "מעריב" סיכם את ההיבט הבטחוני בכותרת קולעת ביום המשחק: "לחזור עם תמונת ניצחון". 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il