ממשלת מקסיקו מתנערת מתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת הריגול הפרטי NSO. הודעה רשמית של המשרד לבטחון הפנים במקסיקו, שהופצה ביום חמישי האחרון (7.5), מוסרת כי תוקף רישיון השימוש של ממשלת מקסיקו ב"פגסוס", תוכנית הריגול של NSO, פקע ב-2017 ולא חודש מאז.

ההודעה לא מפרטת מדוע היא מתפרסמת רק כעת, אך התאריך 2017 כנראה אינו מקרי: זו השנה בה התפרסמו לראשונה טענות חמורות על שימוש לרעה בתוכנת "פגסוס" של NSO, לרדיפה אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופעילי אופוזיציה. ביוני אותה שנה התפרסם ב"ניו יורק טיימס" תחקיר נרחב, ביוזמת מכון המחקר הקנדי Citizenlab, שתיאר כיצד ממשלת מקסיקו רכשה מ-NSO את תוכנת "פגסוס" והשתמשה בה כדי לרגל אחרי דמויות בולטות במערכה נגד השחיתות השלטונית הקשה במדינה.

יתכן גם שמקסיקו היא המדינה הראשונה ש-NSO מכרה לה את תוכנת הריגול שלה: השנה פירסמו תומר גנון והגר רבט ב"כלכליסט" כי תוכנת "פגסוס" הראשונה נמכרה באמצעות "מתווך מפוקפק וחברת צינור". המתווך, אליוט ברוידי, הוא בעל "פעילות עסקית ענפה וקשרים במרכז ודרום אמריקה". כך או כך, מאז מכרה NSO את תוכנת הריגול למדינות ברחבי העולם, בהן, לפי פרסומים שונים, גם מדינות מפרות זכויות אדם ומדינות ערביות.

NSO logo

לוגו חברת NSO

לפי התחקיר שהתפרסם ב"ניו יורק טיימס" לפני שלוש שנים, ממשלת מקסיקו עקבה בין השאר אחרי עורך הדין שייצג משפחות של 43 סטודנטים שנעלמו במהלך מחאה נגד המשטרה, איש אקדמיה בכיר שסייע לקדם חקיקה נגד שחיתות, שניים מהעיתונאים הבכירים והביקורתיים ביותר כלפי המשטר (ובנה הצעיר של אחת מהם) ופעיל אמריקאי שייצג נשים שעברו הטרדות מיניות בידי שוטרים. לכולם חדרו למכשירי הטלפון באמצעות שליחת הודעות טקסט עם מידע אישי רלבנטי שהכיל גם קישור זדוני שהוביל לשתילת תוכנת הריגול של NSO.

NSO טענה בתגובה לתחקיר ה"ניו-יורק טיימס" כי היא מוכרת את טכנולוגיית הריגול רק למדינות, באישור משרד הביטחון ובכפוף להתחייבות כי לא ייעשה בה שימוש אלא למטרות לוחמה בטרור.

"טענה זו היא כמובן היתממות וגלגול עיניים במקרה הטוב", כתב כאן עידן רינג בזמנו, "מבט חטוף במדד חופש העיתונות מגלה כי מקסיקו ניצבת במקום ה-147 מבין 180 מדינות, בדיוק בין דרום סודאן לרוסיה. מקסיקו הגיעה למקום הבלתי מכובד הזה בגלל מספר העיתונאים החריג שנהרגו במדינה במהלך עבודתם, בגלל השחיתות הגואה, היעדר השקיפות השלטונית והקשרים בין פוליטיקאים לבין הפשע המאורגן".

בהודעה שפירסמה כעת ממשלת מקסיקו נמסר כי הרשויות במקסיקו עדיין חוקרות את עצם רכישת מערכת "פגסוס" ואת השימוש שעשה בה הממשל הקודם. הובהר גם שהממשל הנוכחי, בראשות הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור, החליט לא להאריך את תוקף הרישיון. יש לציין כי אוברדור נכנס לתפקיד בסוף 2018, אחרי שתוקף הרישיון כבר פקע לכאורה.

בהודעה הרשמית הודגש: "הממשל הנוכחי, בהתאם לעקרונותיו ואמונותיו, ימשיך לעמוד בהבטחתו המוצהרת לזנוח כל צורה של איומים, ריגול פוליטי ומעקבים אחר יריבים. הדברים הללו שייכים לעבר. בהווה, שירותי המודיעין פועלים באופן חוקי ושקוף, ואך ורק לשם שמירה על בטחון הציבור - ותוך כיבוד זכויות אדם".