ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר הבריטי (צילום: איאן מקינטוש, רשיון cc)

ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר הבריטי (צילום: איאן מקינטוש, רשיון cc)

פרשת האזנות הסתר בבריטניה ממשיכה להתפשט ואף חוצה את גבולות אימפריית התקשורת של מרדוק: "הוושינגטון פוסט" מדווח על-פי AP כי לאור האשמות חדשות, הסערה עשויה להכות גם ב-Trinity Mirror PLC, המוציאה לאור את הצהובון הבריטי "דיילי מירור".

עד כה התרכזה הפרשה בעיתוניו של מרדוק בבריטניה, ובעיקר בעיתון אחד, הצהובון "ניוז אוף דה-וורלד", שאף נסגר על-ידי מרדוק עקב כך. האשמות נשמעו גם כלפי "הסאן", עיתון אחר של מרדוק בבריטניה, ובארה"ב קראו סנטורים לחקור את עיתוניו של מרדוק שם. הפרשה גררה האשמות על התנהלות לא אתית גם נגד עיתוניו של מרדוק באוסטרליה ובגיניאה החדשה.

ההאשמות בנוגע להאזנות סתר ב"מירור" מגיעות מצדו של ג'יימס היפוול, שעבד בעבר עבור העיתון. "זה נחשב לטריק מלוכלך וחשאי למדי, שרבים מביניהם נהגו לעשות", אמר היפוול ל"אינדיפנדנט", עיתון בריטי אחר, על עמיתיו לשעבר.

ההאשמות נגד ה"מירור" אינן חדשות. היפוול, שפוטר מהעיתון בשנת 2000, סיפר לראשונה על האזנות סתר בצהובון כבר לפני כמעט עשור. עד לאחרונה לא זכו הטענות לתשומת לב רבה משום שנשמעו על רקע פיטוריו של היפוול, שגם הואשם כמה שנים לאחר מכן בהרצת מניות.

אך כעת, עם התעוררות העניין הציבורי באתיקה העיתונאית של כתבי הצהובונים, חזרה טענתו של היפוול לכותרות. בשבוע שעבר זכו דבריו לחיזוק כאשר "הניו-יורק טיימס" פירסם ציטוטים של חמישה עיתונאים שהועסקו בעבר ב"פיפל", עיתון אחר מאותו בית הוצאה לאור. על-פי הציטוטים, האזנות סתר היו מנהג רווח בעיתון מתחילת שנות ה-90 ועד לשנת 2000.

בתגובה הודיעה Trinity Mirror כי בשבועות הקרובים תערוך חקירה פנימית בכל העיתונים הארציים והמקומיים שבבעלות החברה. הידיעות על החשד לביצוען של האזנות הסתר הביאו לירידה של 9.8% בערך המניה של Trinity Mirror מאז יום שני.

ה"וול-סטריט ג'ורנל", שגם הוא בבעלותו של רופרט מרדוק, דיווח כי ועדת ביקורת פנימית בדקה את האופן שבו סיקר את פרשת האזנות הסתר שבהן מעורבת ניוז-קורפ, חברת האב שלו. הוועדה, שמטרתה המוצהרת היא "לפקח על היושרה" של ה"וול-סטריט ג'ורנל" והמו"ל דאו-ג'ונס, הוקמה כשהעיתון נרכש על-ידי ניוז-קורפ ב-2007.

בדו"ח, שהתפרסם שלשום, קבעה הוועדה כי הראיון שפירסם העיתון עם רופרט מרדוק, היחיד שהעניק מאז התפרצותה המחודשת של הפרשה, לא היה "קשוח" מספיק ואיפשר לאיל התקשורת להשמיע את גרסתו לסיפור כמעט ללא התערבות. עוד הוסיפה הוועדה כי אין לה בסיס להאמין כי יש "לחץ פוליטי, אידיאולוגי או מסחרי" על כתבי העיתון וכי היא אינה מוצאת "אף רמז לכך שאותן העבירות שנעשו, לכאורה, בלונדון מצאו את דרכן גם אל תוך דאו-ג'ונס".

"הגרדיאן", שהיה הגורם העיקרי לפריצתה המחודשת של הפרשה, שלכאורה תמה לגווע ב-2007, עם הרשעתם של עיתונאי מ"ניוז אוף דה-וורלד" וחוקר פרטי, ממשיך לסקר אותה באדיקות גם אחרי שהדי ההתפתחויות הדרמטיות האחרונות שככו.

אתמול דיווח העיתון על הקשרים הנרחבים שהיו לניוז-אינטרנשיונל, החברה המנהלת את עיתוניו של מרדוק בבריטניה, עם ממשלתו של קמרון. דייוויד קמרון הוא מנהיג השמרנים, שעלו לשלטון בתמיכתם המובהקת של עיתוני מרדוק.

"הגרדיאן" פירסם רשימה של שרי ממשלה שהרבו להיפגש עם נציגי החברה. הבולט שבהם הוא שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן. לפי הנתונים, אוסבורן נפגש עם מנהלים בכירים של העיתון 16 פעמים מאז הבחירות האחרונות לפרלמנט הבריטי, חמש מהן עם רבקה ברוקס.

ברוקס היתה עד לאחרונה המנהלת של ניוז-אינטרנשיונל ומי שכיהנה כעורכת "ניוז אוף דה-וורלד" בתקופה שבה בוצעו בו, לפי החשד, האזנות סתר פליליות. ברוקס, כוכב עולה בניוז-קורפ ובעיתונות הבריטית ומקורבת למרדוק ולקמרון, נאלצה להתפטר ממשרתה לפני כשבועיים, ומיד לאחר מכן נעצרה ונחקרה בקשר לחשדות להאזנות סתר ושיחוד שוטרים על-ידי עיתונאי "ניוז אוף דה-וורלד".

עוזריו של השר אוסבורן סיפרו כי 30% מפגישותיו עם בכירי תקשורת היו עם מנהלים מניוז-אינטרנשיונל. שמו של אוסבורן עלה לכותרות כבר ביום שני האחרון, אז הצהיר כי הוא מתחרט על שהמליץ על אנדי קולסון, עוד עורך לשעבר של "ניוז אוף דה-וורלד", לתפקיד מנהל התקשורת של קמרון. קולסון, שהיה עורך בשנים 2003–2007, התפטר מהעיתון אחרי שהכתב קלייב גודמן הורשע בהאזנות הסתר למקורבי משפחת המלוכה. עוד על-פי הנתונים, שר החינוך הבריטי, מייקל גוב, נפגש עם רופרט מרדוק שש פעמים מאז הבחירות ב-2010.

אמש, שבוע לאחר שהופיעו ג'יימס ורופרט מרדוק בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית, דווח כי הוועדה תדון ביום שישי באי-ההתאמה בין עדותו של ג'יימס מרדוק לעדויותיהם של קולין מילר, עורך "ניוז אוף דה-וורלד" לשעבר, וטום קרון, ראש המחלקה המשפטית של ניוז-אינטרנשיונל.

בעדותו טען ג'יימס מרדוק כי לא ידע על קיומה של תכתובת מיילים המשמשת ראיה מרכזית לכך שב-2007, אחרי מעצרם של קלייב גודמן וגלן מלקייר, ידעו מנהלים בכירים בחברה כי האזנות הסתר אינן רק מעשה ידיו של "כתב סורר אחד". לעומת זאת, מילר וקרון הצהירו בתחילת השבוע הזה כי הם יידעו את מרדוק על אודות תכתובת המיילים המדוברת.

לפחות עד יום שישי נראה שתהיה לג'יימס מרדוק נחת בגזרה אחרת של מאבק המשפחה בתוצאות הפרשה: זו של בריטיש-סקיי, BskyB. ניוז-קורפ נאלצה לסגת מהעסקה הנחשקת לרכישת הבעלות המלאה על חברת שידורי הלוויין הרווחית, אולם שמרה על כ-40% מהמניות שכבר ברשותה, שהקנו למרדוק הבן את תפקידו בראש החברה. בעקבות הפרשה, נשמעו קולות להתפטרותו.

"הגרדיאן" מדווח כעת כי בעקבות תמיכתו של ניקולס פרגוסון, סגן יו"ר חברת סקיי, נראה כי המשך כהונתו של מרדוק הבן מובטח. פרגוסון הודיע ככל הנראה על תמיכתו במרדוק לאחר שהשניים ניהלו "שיחה ארוכה" בפגישה פרטית, וזאת אף שבתחילת השבוע אמר לורד מיינר, לשעבר יו"ר מרקס-אנד-ספנסר ושר האוצר, לבית-הלורדים כי "על הוועד (של רשת הלוויין) לשכנע את מר מרדוק שאין זה עוד ראוי כי יעמוד בראש החברה. יש ספקות בנוגע לכושר השיפוט העסקי שלו".

עוד דווח כי הוועד של חברת סקיי, ששמונה מ-14 חבריו אינם קשורים לניוז-קורפ, עתיד להיפגש ביום חמישי, לקראת פרסום הישגיה של החברה ביום שישי הקרוב. על-פי "הגרדיאן", המשקיעים בחברה מצפים כי מנהליה יתגמלו אותם על ההפסדים שספגה המניה בעקבות הפרשה וביטול עסקת המכירה. אנליסטים צופים כי תגמול זה יעלה לחברה כ-2 מיליארד ליש"ט עד ל-2013.

ולסיום, אף שנראה שפרשת האזנות הסתר רחוקה מלהסתיים, דווח אמש כי שני כותבים זריזים – ניק דייוויס מ"הגרדיאן" וטום ווטסון ממפלגת הלייבור – כבר חתמו על חוזים לכתיבת ספרים שיגוללו את מאורעות הפרשה. ספרו של דייוויס, שזכה לכותרת הזמנית "Hack Attack", ייצא באביב שנה הבאה בהוצאת Chatto & Windus בבריטניה ו-Faber & Faber בארה"ב. ספרו של ווטסון צפוי לצאת בהוצאת Penguin Press לפני סוף השנה.