רביע באדר הוא עורך תכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM ומפיק ראשי של  "איפה הכסף" באותה תחנה. בעבר עורך תכניתו של גבי גזית ותכניתם של רינה מצליח וחגי גולן ומפיק תכניתו של ניסים משעל, וגם הטכנאי הראשי של התחנה.

אני תופס אותך בחורפיש. איפה הקורונה תפסה את חורפיש?

אתה תופס אותי אחרי יום עבודה ונסיעה מהמרכז לחורפיש, הקורונה תפסה את חורפיש בדיוק באותו מצב שתפסה אותך ואת כל המדינה.

זה נכון ולא נכון משתי סיבות. ראשית, כי אנחנו פחות שומעים על מה שקורה במגזר הלא יהודי בתקשורת המרכזית ושנית כי היו קשיים ייחודיים שאפיינו את הטיפול בקורונה בישובים האלה.

פה אני אפתיע אותך בעמדתי, אני לא נמנה על הקולות שמדברים על כך שיש פחות סיקור של המגזר הערבי או כאלה שבאים ואומרים שצריכה להיות התייחסות ייחודית למגזר הערבי מצד משרד הבריאות, התקשורת, you name it. אני חושב שאיפה שיש סיפור הוא צריך להיות מסוקר לפי הגודל וההשפעה שלו, כמו דיר אל אסאד למשל.

אני מסכים שכך צריך להיות כשבשגרה אותו מגזר מקבל גם את תשומת הלב הראויה לו, אבל כרגע, כשיש תת סיקור, המצב לא שונה גם בחירום.

יש הרבה בעיות לחברה הערבית והרבה מאוד תחומים שהמדינה לא משקיעה בהם ואף מפקירה אותם, תת סיקור היא לא אחת מהן, לפחות במקרה של הקורונה. אל לנו כחברה להתעסק בזוטות כי הן מפריעות לעיסוק האמיתי שצריך להיות בבעיות עמוקות הרבה יותר.

אני חושב שההתייחסות למגזר הערבי בכלל והדרוזי בפרט על ידי השלטונות צריכה להיות זהה לזו של המגזר הכללי, הם חלק מהמדינה, מדברים את שפתה ומי שלא מבין עברית צורך חדשות ב"מכאן" בערבית בטלוויזיה וברדיו. כל הנסיון הזה של להגדיל ראש ולתת התייחסות פרטנית למגזרים האלה הוא עוול שמנתק את הציבור הערבי מישראל הכללית. לדוגמא ניתן להביא מודעות שהופצו לקראת הרמדאן ממשרד הבריאות, האיורים שם לא דומים לשום ערבי שאני מכיר בישראל. הם לא נראים ככה והם לא מתלבשים ככה, והנסיון הזה במקום להשיג את הנקודה הוא רק הבהיר כמה השלטון מנותק.

אתה מעלה כאן נקודה חשובה ומעניינת. אחרים שדיברתי איתם, גם מבין אנשי התקשורת, הדגישו את המצוקה שגורמת העדר ההסברה הייעודית והיעדר התייחסות מיוחדת למגזר הלא יהודי. ב"בוקרא" אפילו הקימו מערך שלם שאמור לסייע לפצות על חוסר ההתייחסות הזו. בעצם התלונה שלך היא על הסגנון - התפיסה המיושנת של ערבים והתדמית הערבית בעיני השלטון. לזה אני יכול בהחלט להתחבר.

ב ה ח ל ט ! וזו הטעות הכי גדולה בעיניי, אני מסתובב בחורפיש, בישובים דרוזים ובישובים הערבים, הם חלק מהמדינה, הם נראים כמוכם, מדברים כמוכם, מתלבשים כמוכם וגם סופרים קלוריות כשצריך, אז די!

כולם עכשיו סופרים קלוריות, זאת לא חוכמה :)

אמת ויציב, או בערבית صحيح ودقيق

אתה מציג כאן עמדה חריגה יחסית, אבל אולי זה לא במקרה. גם אתה דמות לא שגרתית במרחב התקשורתי. אתה חלק מאחת ממערכות המיינסטרים, רדיו-דיבורים מאוד רועש, וגם לא מפחד להביע את דעתך הנחרצת ברשתות החברתיות.

אני מייצג עמדה חריגה בגלל הרבה סיבות. אני ישראלי, אני מדבר את שתי השפות, אני חי בין תל אביב לחורפיש. לא רוצה להיות דומה לאף אחד ולא חושש להתערבב עם אף אחד ולייצג את העמדה שלי בגאון! התברכתי ואני עובד בעבודה שמאוד מאתגרת ומעניינת אותי, התברכתי עוד יותר לעבוד ב-103 שמעולם לא השתיק, שתמיד נתן במה למגוון דעות וידע להבליט אותם ולתת להם את כל החופש העיתונאי והגיבוי הדרוש.

כן אבל אפשר להגיד שאתה גם חלק ממכונה שהיא תעשיה של ליבוי יצרים תקשורתי. הסגנון של התחנה לא ידוע כרגוע או בורח מקרבות, גם פנימיים. 

אני חלק ממערכת שיש בה שלל ומגוון של עיתונאים שיודע להביא את המידע, יודע להתווכח עליו, יודע להשמיע את כל הדעות, יודע גם להעניק לציבור עזרה ולסייע לו בעתות משבר, כמו עכשיו במשבר הקורונה. לוח השידור השתנה לצורך העניין הזה ופרופ' קרסו קיבל שעתיים יומיות כדי לספק תשובות לציבור מודאג. יועצים ותוכניות שלמות הוסבו לצורך מענה לקהלים גדולים עם שאלות בענייני עבודה זכויות וכו'. וכן, גוף תקשורת בעיניי היום צריך להביא לקדמת הבמה את מגוון הדעות העצום תוך כדי שמירה על חופש ביטוי לכל צד.

אבל יש הבדל בין מגוון דעות שמשמיעים אותן בסובלנות, לבין מצב בו הויכוח מתנהל לשם הויכוח עצמו, אולי כאסטרטגייה שיווקית, לא?

אני בטוח שגם אתה לפעמים מתלהט טיפה בויכוח, לא ככה? יש ויכוחים שמתנהלים על מי מנוחות ויש ויכוחים שלפעמים עולים לווליום יותר גבוה. ככה זה בחיים וככה זה גם ברדיו.

אני משתדל שלא וגם אם זה קורה לא תמיד זה נחוץ ומנגד, אני עדיין לא בטוח שאצלכם (כולל שיבוץ ההגשות הזוגיות) לא הופכים את זה למשהו מתוכנן ויזום מראש. כספית ומגל? שפטל וזהבי? קופמן וכספית? ויש לי עוד הרבה דוגמאות. אבל בחזרה אליך - אתה היום בתפקידי עריכה והפקה. נוח לך שם כרגע או שיש מחשבות על קדמת הבמה?

יש לי סיפוק עצום ממה שאני עושה בתפקיד העריכה, יש לי חופש מוחלט והשפעה גדולה. זה לא עניין של קידמת הבמה, אני כותב טורי דעה מדי פעם ב"מעריב", ב"הארץ", ב"וואלה" וב"גלובס", ועכשיו אני נמצא פה ומתראיין אצלך, אני גם מוזמן מדי פעם לראיונות בטלוויזיה וברדיו, יש לי חשבון טוויטר שמאפשר לי להגיע ללא מעט אנשים, אז זה לא עניין של קידמת הבמה.

אני אפילו אספר לך בשושו שקיבלתי הצעות ללכת לפוליטיקה לפני מערכת הבחירות הראשונה של השנה. יש לי שאיפות להתקדם ולהתפתח אך כל דבר בעיתו.

זה לא צריך להיות בשושו - זה מאוד מעניין. זאת אומרת שזיהוי הטאלנטים מהתקשורת לא ייחודי רק למגזר היהודי. אתה יכול לגלות לנו לפחות אם זה היה למפלגה יהודית או לא?

אני לא כל-כך אוהב את הגישה שלך, מה זאת אומרת זיהוי הטאלנטים הוא ייחודי למגזר היהודי? מי שטוב ומביא ערך מוסף יזהו אותו לאו דווקא בפוליטיקה, בכל תחום! הגזענות בפוליטיקה נובעת מתוך פחד לא מהערבים אלא מיהודים (שהם פוטינציאל ההצבעה הגדול) שיכולים לתפוס שיבוץ של ערבי ברשימה כבעייתי.

אני דווקא אוהב את זה שהתקוממת בגלל ניסוח השאלה. היא בהחלט היתה מנוסחת באופן מתריס. ומהתשובה שלך אני יכול גם ללמוד שמדובר במפלגה יהודית.

לא יודע מה זה מפלגה יהודית (או יותר נכון לא רוצה להכיר בביטוי הזה שבעיניי הוא מאוד בעייתי), לא מהרשימה המשותפת אם זו הכוונה שלך.

הכוונה היא למה שמכנים מפלגה ציונית - אני מסכים ששני הביטויים הם לא ביטויים מוצלחים. אתה עובד בשידור ובתחנה עם דמויות מוכרות שלאו דווקא מחזיקות בעמדתך. הויכוחים האלה נמשכים גם מאחורי הקלעים, כשהמיקרופונים סגורים?

הם אפילו יותר מעניינים מהשידור עצמו לפעמים, רק חבל שאי אפשר לשדר את זה.

אולי זה המודל העסקי הבא: ריאליטי מתוך האולפנים של 103. 

אם כבר, מתוך חדר ההפקה. האולפנים משודרים כבר בפייסבוק של 103. אתה מוזמן להיכנס וליהנות.

יש אצלכם בתחנה פרויקט ותיק, מוכר ואהוב על ידי חלק גדול מהמאזינים. אפילו הבעלים של התחנה, או כמו שמכנים אותו שם אליהו בן יגאל (אלי עזור), לוקח בו חלק פעיל בעריכה. אני כמובן מכוון ל"שבת עברית". לא היית רוצה שתחנת מיינסטרים ישראלית תאפשר גם לשבת ערבית להתנגן לקהל רחב של מאזינים?

אני יכול לגלות לך סוד, למרות ששפת אמי היא ערבית והמוזיקה והתרבות שגדלתי עליהם הם בערבית, אני גם אחד מהמאזינים הנלהבים של "שבת עברית", ומכיוון שאני מכיר את הגאון יואב חנני ואנחנו אפילו חברים טובים אז אני לא אפליג בפירגונים, וגם דלית עופר המצויינת. אני יכול להגיד לך ש"שבת עברית" חוצה מגזרים והיא גורמת להכרת התרבות הישראלית והכרת הארץ וגם עושה טוב על הנשמה. אני בעד שהמוסד המדהים הזה שנקרא "שבת עברית" יתרחב כמה שאפשר.

האמת שהוא מדגים היטב את הקטבים המובהקים בתחנה שלכם. כל השבוע מלל בשטף עצום, לפעמים מפלג ובסוף שבוע - נינוחות קונצנסואלית. 

זו הפרשנות שלך, אתה טועה אבל זכותך לחשוב כך. אין שום מלל מפלג. נהפוכו, כשאתה משבץ שני עיתונאים בכירים שכל אחד מחזיק בדעה אחרת, אז אתה גורם לשני צדדי המתרס להתחבר כל אחד לעמדה שמייצגת אותו.

בונוס: ארבע המלצות מדיה לתקופת הבידוד

האפליקציה של 103FM (תמיד אפשר להתעדכן מכל מקום בעולם, ולשמוע "שבת עברית" כל השבוע).

אתר "הארץ" - העמוד האחרון בעיתון תמיד מספק משהו מדהים מהטבע.

הטוויטר של עפיף אבו אבו מוך. מחולל השינוי לגבי החברה הערבית כפי שאף איש ציבור לא הצליח.

והסרט "הג'וקר" (זה משחק לך במוח).