שלוש הודעות לעיתונות ושלל כותרות שגויות מספרות סיפור קטן על הרגל מגונה גדול: ההתמכרות של העיתונות המקוונת למיידיות. אם תרצו: לריגוש הפוש. בשעה 22:40 בערב יום חמישי הוציא שר הביטחון נפתלי בנט הודעה קצרה שהתחילה בזו הלשון: "בדיון שרים שהסתיים כעת בראשות ראש הממשלה, התקבלה הצעת שר הביטחון, נפתלי בנט, לפתיחה מלאה של המשק".

בכמה אתרי חדשות מיהרו להפעיל את מנוע ההעתק-הדבק ופירסמו כותרות בהתאם. ב"מעריב" ידעו לספר כי "המשק ייפתח החל מיום ראשון", באתרים המגזריים "כיפה" ו"סרוגים" הרימו לשר חובש הכיפה הסרוגה: "נתניהו קיבל את הצעת בנט"; ובאתר ערוץ 20 הודיעו על "פתיחה מלאה של המשק". כידוע, כל זה לא נכון, המשק לא נפתח ביום ראשון, ונתניהו לא קיבל את עמדת השר בנט (וממילא היה מדובר רק בישיבת שרים, טרם ישיבת ממשלה). הכותרות הללו, אגב, עדיין זמינות באתרים. אתרים אחרים דיווחו כנראה גם הם את הדיווח השגוי, אולם מחקו או עדכנו את הידיעה.

המשך ההודעה של בנט אמנם הוסיף הסתייגות ("בכפוף לעמידה בכללים ובמגבלות שייקבעו עד לצאת השבת"), אולם גם בהתחשב בה, ההודעה היתה פשוט לא נכונה. לא היה צריך אפילו לחכות עד ליום ראשון, להחלטת הממשלה, כדי לדעת שמדובר במשאלת לב של השר הפעלתן. למעשה, שעה קלה לאחר פרסום הידיעות הללו, ב-23:36, יצאה הודעה מטעם משרד ראש הממשלה לפיה ההצעה שהתקבלה לא היתה זו של משרד הביטחון אלא זו של המל"ל (ש"תיכללה ואיזנה בין משרדי הבריאות, האוצר, הכלכלה והביטחון"), וכי המשק לא ייפתח באופן מלא, אלא תיושם "תכנית אחראית זהירה ומדורגת שתכלול פתיחה מוגבלת של עסקים, באופן מבוקר ומדוד".

בסביבתו של בנט קלטו את הפדיחה, ותוך תשע דקות יצאה הודעה חדשה: "לאור הודעת רה"מ, רק מחדד: לשון ההודעה הזו סוכמה בדיון. סוכם כי ייקבע סט כללים שיידון בין מנכ"לי משרדי האוצר והבריאות ויוכרע ע"י ראש המל"ל. מקומות שיעמדו בכך, ייפתחו באופן מלא. אם הוחלט לשנות לאחר מכן, זה נעשה לאחר תום הדיון". ובמילים אחרות: סליחה, טעינו והטעינו, רק בלי המילים "סליחה", "טעינו" ו"הטעינו". כנראה בכפוף לכללי דת ה"לא מתנצלים".

הדלפות החלטיות מישיבות שטרם הסתיימו וקומוניקטים שנס ליחם עוד לפני שסיימו את המסע המוצפן מחשבון ווטסאפ אחד לשני, הן פרקטיקות מקובלות בפוליטיקה הישראלית, כמעט כמו בחירות פעם בחצי שנה. מול מציאות מתמשכת כזו ניתן היה לצפות מהצד השני, הנמען, זה שבקצה השני של הווטסאפ, שיגלה מעט אחריות ואורך רוח. לא הרבה - נניח, באורך של 56 דקות. אבל לפחות בחלק מהמערכות, נראה שאפילו הטייס האוטומטי כבר נרדם.

ממילא, בתקופה זו של ממשלה-ללא-מנדט-פוגשת-משבר-עולמי, הפארטצ'יות הדוברותית עולה בכמה מדרגות כאוס. ותחת שלטון נתניהו, משרדי ממשלה התרגלו ממילא לפעול כמו מיליציות פרועות מבט. אז מה לנו שנלין על כמה עיתונאים, שהיום הם כאן ומחר הם דוברים. הנה, אפילו השר בנט עצמו התעייף ופרש מישיבת הממשלה, בה דנו בתוכנית (לא) שלו, עוד לפני שנפלה ההחלטה. מעניין אם שלח לפני כן הודעה לעיתונות על תוצאות הישיבה.

*  *  *

"דיון השרים הסתיים: נתניהו קיבל את עמדת השר בנט - המשק ייפתח החל מיום ראשון", כותרת ב"מעריב"

"דיון השרים הסתיים: נתניהו קיבל את עמדת השר בנט - המשק ייפתח החל מיום ראשון", כותרת ב"מעריב"

"נתניהו קיבל את המלצת בנט: המסחר ייפתח באופן מלא ביום ראשון", כותרת באתר "כיפה"

"נתניהו קיבל את המלצת בנט: המסחר ייפתח באופן מלא ביום ראשון", כותרת באתר "כיפה"

"התקבלה הצעת בנט: פתיחה מלאה של המשק", כותרת בערוץ 20

"התקבלה הצעת בנט: פתיחה מלאה של המשק", כותרת בערוץ 20

"נתניהו קיבל את הצעת בנט: המסחר ייפתח באופן מלא ביום ראשון", כותרת באתר "סרוגים"

"נתניהו קיבל את הצעת בנט: המסחר ייפתח באופן מלא ביום ראשון", כותרת באתר "סרוגים"