יממה אחרי ששר הביטחון נפתלי בנט חשף בפני צופי חדשות 12 את תוכניתו להשיק מערכת ריגול חסרת תקדים למעקב אחר האוכלוסיה האזרחית, וזכה להתעלמות מוחלטת מצד מגישת המהדורה יונית לוי, הקדישו במהדורה המרכזית של חדשות 12 דיווח לנושא.

כותרת הדיווח של הפרשן הביטחוני רוני דניאל נגעה לקשיים שבהם נתקלה התוכנית בשל החשש לפגיעה בפרטיות אזרחי המדינה, אך הדיווח עצמו התמקד במפגן ראווה של המערכת, כשדניאל בתפקיד המשווק. לפי רפאלה גויכמן ב"דה מרקר", בפיתוח תוכנת המעק משתתפת חברת הריגול הישראלית NSO, ששמה נקשר ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ובעוד שלל מקרים שבהם מדינות השתמשו בטכנולוגיה שלה כדי לרגל אחר עיתונאים ביקורתיים ופעילי זכויות אדם.

אחרי כמה מילים על "קשיים משפטיים, כאלה ואחרים, אתיים, האם אתה חודר לרשות הפרט", אותן הגה דניאל כאילו הן עצמן נגועות בנגיף קטלני, ניגש פרשן חדשות 12 לעבודה. ראשית העביר תצוגת תכלית של המערכת ("הנה אתם רואים מה היא יודעת לעשות, המערכת הזאת"). בהמשך ביקש להרגיע את החשש מפגיעה בפרטיות כשהסביר: "זה לא זיהוי אישי וחשיפה של איש או שם, זה חשיפה של כל התנועות של האנשים האלה. היחידים שמקבלים את התמונה המלאה זה משרד הבריאות".

דניאל הסביר כי "זו מערכת שיכולה בהחלט לעזור להתנהל גם משקית וגם בריאותית" והבהיר באופן חד-משמעי מה עמדתו בעניין: "בינתיים עדיין לא אימצו את זה, נדמה לי שראוי לאמץ את תוכניתו של נפתלי בנט, מאוד, את כולה. זה יכול לעזור בהחלט באיתור החולים, בהוצאתם מן הקהילה ובאופן הזה להתגבר על ההדבקה".

רוני דניאל מגן על חברת הריגול NSO; חדשות 12, 30.3.20 (צילום מסך)

רוני דניאל מגן על חברת הריגול NSO; חדשות 12, 30.3.20 (צילום מסך)

את הדיווח סיים דניאל בעוד פוש שיווקי אחד: "המערכת הזו, של NSO, היא בהחלט משהו שיכול לעזור להתמודד עם הקורונה", ובתגובה המגישה לוי ציינה כי שמה של NSO "נקשר באירועים פחות סימפטיים ברחבי העולם ולכן אולי זה גם מה שמעורר ביקורת בהקשר הזה". "פה זה מאוד סימפטי", העיר דניאל, ובכך סיים את האייטם.

NSO, יש להזכיר, היא חברה מסחרית המוכרת את מוצריה במיליונים רבים של דולרים ברחבי העולם (שווי החברה הוערך במיליארד דולר). בעוד שבזמנים רגילים היא מוכרת נשק סייבר למדינות ברחבי העולם, המעוניינות לפרוץ לטלפונים ולעקוב אחרי אנשים, בתקופת משבר הקורונה החברה מנסה למכור למדינות מערכות ניתוח מידע. פרסום כמו זה שהעניק לה אתמול דניאל, יכול לעזור לחברה במאמצי המכירה שלה.

בנוסף, ההתקשרות בין משרד הביטחון לבין חברת הריגול הפרטי מעלה עוד מספר שאלות: כיצד מוסדרת הגישה של החברה הפרטית למאגר המידע הגדול הכולל נתונים רגישים על אזרחים ישראליים? האם המאגר רשום ומנוהל כחוק? כיצד הוסדרה ההתקשרות בין משרד הביטחון לבין חברת הריגול (שאלה מעניינת גם על רקע הבדיקה הנערכת סביב ההתקשרו שת המשטרה עם חברת המימד החמישי)? האם העבודה עם NSO הוסדרה במכרז? אם העבודה נעשית בהתנדבות, כיצד הוסדר ניגוד העניינים הנובע מכך שבמקביל זקוקה החברה לרישיון סחר בנשק ממשרד הביטחון וישנה חשש לקיומה של מערכת יחסים שוחדית בין הגופים?

שאלות אלו ואחרות לא עלו בדיווח המפרגן של חדשות 12.

את מהדורת חדשות 12 ערך אתמול גיא סודרי, ולפי נתוני ועדת המדרוג צפו בה 738 אלף איש, הרבה יותר משתי המהדורות המתחרות גם יחד.