בימים האחרונים בולטת האדישות התקשורתית להיקף המעקבים החודרניים שמבצע השב"כ אחרי כלל אזרחי מדינת ישראל. ביום שישי פרסמו ב"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן ועידו שברצטוך כי השב"כ מרגל בפועל אחר כלל אזרחי ישראל מאז שנת 2002, ומחזיק מאגר מידע מקיף על התנועות שלהם במרחב לאורך השנים, הרגלי הגלישה והשיחות שלהם - אך בימים שבהם נגיף הקורונה שולט בסדר היום הציבורי הפרסום הסנסציוני גרר מעט הדים.

אתמול (29.3) בישר שר הביטחון נפתלי בנט כי משרדו פיתח מערכת לניטור כלל האוכלוסייה בישראל תוך מתן דירוג דינמי לאזרחים על פי מידת הסבירות שנדבקו בנגיף הקורונה בכל רגע נתון. בנט העניק את הקרדיט למפא"ת, המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון, ליחידת 8200 בצה"ל וכן ל"היי טק האזרחי". ב"דה מרקר" חשפה רפאלה גויכמן כי חברת ההיי-טק האזרחית היא NSO, חברת הריגול הישראלית ששמה נקשר ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ובעוד שלל מקרים שבהם מדינות השתמשו בטכנולוגיה שלה כדי לרגל אחר עיתונאים ביקורתיים ופעילי זכויות אדם.

המערכת החדשה של משרד הביטחון מעלה שלל שאלות הרות גורל, כגון כיצד תובטח פרטיותם של האזרחים המנוטרים, למי תהיה גישה למידע, כמה זמן יישמר המידע וכיצד יאובטח. אולם נראה שהנושאים הללו כלל לא מעניינים את תקשורת הזרם המרכזי, שבשיחות עם בנט מעדיפה לעסוק בימים אלה בריבים הקואליציוניים.

יונית לוי מחמיצה את הנקודה בראיון עם שר הביטחון נפתלי בנט, חדשות 12, 29.3 (צילום מסך)

יונית לוי מחמיצה את הנקודה בראיון עם שר הביטחון נפתלי בנט, חדשות 12, 29.3 (צילום מסך)

למעשה, בנט עצמו יצא אמש מנקודת הנחה שלתקשורת אין כל עניין בסוגיית הפרטיות הנלווית למערכת לניטור כלל האוכלוסיה, כמותה אין באף דמוקרטיה בעולם. עובדה היא שכאשר נשאל בראיון שהעניק ליונית לוי בחדשות 12 על מצב מפלגתו במשא ומתן הקואליציוני, הדף את השאלה בבשורה כי משרדו פיתח את מערכת הריגול המקיפה ביותר בעולם למלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה.

ההימור של בנט התברר כמוצדק. אחרי שסיים את דברי השבח למערכת הריגול שפיתח, המראיינת לוי התעלמה משלל השאלות העולות מהבשורה שלו, החמיאה לו על ניסיון ההתחמקות ("אני רוצה לתת לך ציון מאוד גבוה על איך שעקפת את השאלה שלי") והחזירה את הדיון לנושא "החשוב" - חלוקת התיקים בממשלה הבאה. חדשות 12, חשוב לציין, היא מהדורת החדשות הפופולרית בישראל.