מצבו הכלכלי של איל האנרגיה יצחק תשובה הידרדר עוד יותר אתמול (9.3), ונראה כי קבוצת דלק שבשליטתו בדרך להסדר חוב עצום מימדים. במקביל הידרדר היקף המידע שקיבלו צופי מהדורת חדשות ערוץ 12 על מצבו של איש העסקים. במהדורה המרכזית ששודרה אמש הוענק לו הסיקור הטוב ביותר שיכול היה לבקש: לא הזכירו כלל אותו או את חברת דלק.

תשובה מחזיק בכחמישית ממניות ערוץ 12 באמצעות בתו. מנכ"ל קבוצת דלק שבשליטתו, עידן וולס, חבר הן בדירקטוריון הערוץ והן בדירקטוריון חברת החדשות של הערוץ. בחדשות 12 העדיפו שלא להגיב לשאלת "העין השביעית" האם יש קשר בין הבעלות של תשובה על הערוץ להימנעות מדיווח על מצוקתו הכלכלית.

תשובה וקבוצת דלק נקלעו בימים האחרונים למשבר חוב חריף על רקע התפרצות נגיף הקורונה ומלחמת מחירים עולמית בשוק הנפט, אליה היתה הקבוצה חשופה במיוחד עקב עסקת ענק של רכישת קידוחי נפט בים הצפוני. בעיתונות הכלכלית מזהירים כבר ימים אחדים מפני הסדר חוב שעלול לפגוע בחסכונות הציבור הרחב, אך בחדשות 12 מתעלמים כמעט לחלוטין ממצבו של בעל המניות בערוץ.

שלשום הקדישה חדשות 12 עשר שניות בלבד לציון הירידות החדות בשערי המניות של תשובה, זאת בשעה שבחדשות 13 ניתן הסבר מפורט על ההסתבכויות הכלכליות שלו ועל ההשלכות האפשריות על קרנות הפנסיה והחסכונות של הציבור. אתמול היה תורו של תאגיד השידור הישראלי להרחיב בכל הנוגע לצרות של תשובה והשפעתן על אזרחי ישראל.

במהלך המהדורה של כאן 11, שערך עילי לוין, שודרה כתבה מאת ליאל קייזר תחת הכותרת "ההתרסקות של תשובה: מניית קבוצת דלק צוללת".

"נגיף קורונה שמפיל חללים בכל העולם נמצא כרגע בדרך להפיל גם את יצחק תשובה, אחרון הטייקונים של שנות האלפיים שעוד נשאר עומד", דיווחה קייזר. בדיווח רואיין מנהל מחלקת מחקר בבית השקעות שהסביר כי "בתמחורים שיש היום לאגרות החוב של תשובה בשוק, בהחלט השוק מתמחר שהולך להיות פה הסדר חוב או 'תספורת' בשפת העם".

קייזר ציינה בדיווח של כאן 11 כי מניית קבוצת תשובה התרסקה אתמול ב-25%, אחרי שירדה יום קודם לכן ב-31% ובסך הכל מתחילת השנה השווי שלה נחתך ביותר מחצי.

"החברה של תשובה מכרה בשנה האחרונה את ההחזקות שלה בתחומים אחרים והחליטה להתמקד באנרגיה", דיווחה. "תשובה, איל ההון היחיד שהחזיק מעמד כשנוחי דנקנר קרס וגם הלך לכלא, לב לבייב הלך לתספורת ואז לתספורת נוספת, ומוטי זיסר זכרו לברכה ירד מנכסיו, הפסיד ביומיים האחרונים, לפחות על הנייר, יותר ממיליארד שקלים. ולא רק הוא אלא גם אנחנו, דרך קרנות הפנסיה של כולנו".

צופי חדשות 13 שמעו שלשום פרשנות דומה מפי העיתונאי מתן חודורוב. אתמול חודורב הזכיר רק בחטף את הירידות במניית החברה של תשובה ("קבוצת 'דלק' שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה קרסה ב-23% אחרי שאתמול כבר צנחה בשיעור של 30%), אולם גם זה היה יותר מהמידע שקיבלו צופי מהדורת החדשות בערוץ שבו תשובה מחזיק 20%, באמצעות בתו גל נאור.

המהדורה המרכזית, חדשות 13, 9.3.2020

המהדורה המרכזית, חדשות 13, 9.3.2020

במהדורה המרכזית של חדשות 12, שערך גיא סודרי, כלל לא הוזכרו שמו של תשובה או שמה של חברת דלק שבשליטתו. ההתעלמות מההסתבכות של תשובה זועקת עוד יותר משום שבמהדורה דווקא נכלל דיווח נרחב למדי על השפעת משבר הקורונה על הכלכלה בכלל ועל שוק האנרגיה בפרט.

העיתונאית קרן מרציאנו דיווחה בכתבה פרי עטה על השפעות הקורונה על שווקי העולם, הרחיבה בדיון שנערך באולפן חדשות 12 לגבי המשבר הכלכלי שפוקד את הבורסות בחו"ל ואף הדגישה את הירידות הגדולות בבורסה בתל-אביב ואת הבעיה הספציפית בשוק האנרגיה העולמי, על רקע מלחמת מחירים בין רוסיה וסעודיה. ובכל זאת, איך שהוא, שמו של תשובה לא הוזכר כלל וגם להתרסקות מניות חברת דלק לא נמצא מקום. על האפשרות של הסדר חוב בקבוצת דלק צופי חדשות 12 עדיין לא שמעו.

לפי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג, במהדורת המרכזית של כאן 11 צפו אתמול כ-120 אלף איש. במהדורה של חדשות 13 צפו כ-280 אלף איש. במהדורה הנצפית ביותר בישראל, של חדשות 12, צפו אתמול כ-539 אלף איש, יותר מאשר בשתי המהדורות המתחרות גם יחד.

בחדשות 12, כאמור, העדיפו שלא למסור תגובה.

קרן מרציאנו מדווחת על הירידות בבורסה, בלי להזכיר את בעל המניות בערוץ, חדשות 12, 9.10.2020

קרן מרציאנו מדווחת על הירידות בבורסה, בלי להזכיר את בעל המניות בערוץ, חדשות 12, 9.10.2020