חברת הנקניקים זוגלובק תשלם הוצאות משפט בסך עשרות אלפי שקלים לעמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס) ופעיליה. זוגלובק הגישה נגד העמותה תביעה אך זו נמחקה בשל הפרות חוזרות של צווי בית-המשפט, כך קבע החודש (1.3) השופט טל חבקין מבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. בשיקוליו להעניק לעמותה ולפעיליה סכום שעולה על סך ההוצאות המינימלי בהליך התחשב השופט חבקין באינדיקציות כי התביעה היתה מלכתחילה תביעת השתקה.

לפני כשנתיים הגישה חברת נקניק נהריה כשר זוגלובק בע"מ, באמצעות עו"ד ראובן בילט, תביעה בסך כחצי מיליון שקל נגד אנימלס ופעיליה. לפי התביעה, באתר שמפעילה אנימלס, המוקדש להפרת זכויות בעלי-חיים בידי זוגלובק, "נעשה שימוש מפר ובלתי מורשה בקניינה, בדרך של עיוות מכוון ומלעיז של סמליל העיצוב הגרפי שלה".

ואכן, הלוגו של זוגלובק שמופיע באתר של אנימלס עבר עיבוד כך שנראה כאילו ניגר ממנו דם. זאת ועוד, הכיתוב "נוסד 1937", שמופיע בלוגו המקורי של זוגלובק, הוחלף בכיתוב "מתעללים מאז 1937". בזוגלובק דרשו פיצוי בסך כחצי מיליון שקל בגין הפרת זכויות היוצרים על הסמל וכן בגין הוצאת דיבה.

בעמותה טענו להגנתם, באמצעות עורכי-הדין עומר כרמל וסהר פלד, כי לא הפרו את סימן המסחר או זכויות היוצרים של חברת הנקניקים וכי לא הוציאו את דיבתם. לפי העמותה, התביעה נגדה היא "תביעת השתקה מובהקת אשר נועדה לשלול מאנימלס את הזכות לתת פומבי לביקורת שברצונה למתוח על זוגלובק בגלל התנהגותה".

אין זו התביעה היחידה שהגישה זוגלובק בשנים האחרונות ונתקלה בטענה כי מדובר בתביעת השתקה. כמה חודשים לפני התביעה נגד אנימלס פנתה זוגלובק לבית המשפט בדרישה כי יחייב את דוד שטרן, עיתונאי עצמאי ופעיל זכויות בעלי חיים, לפצותה ביותר מחצי מיליון שקלים. גם שם נטען כי התביעה היא תביעת השתקה (בסופו של דבר תביעה זו הסתיימה בתיקון והתנצלות, ללא כל פיצוי כספי).

בחודש דצמבר האחרון קיבל השופט חבקין את בקשת אנימלס למחיקת התביעה תוך שהוא מעביר ביקורת על ההתנהלות המשפטית של חברת זוגלובק​, אך בהמשך הזמין את הצדדים לדיון בו הבהיר כי "פסק-הדין ניתן על סמך הנחה מוטעית". השופט חבקין הציע לזוגלובק להגיש בקשה לביטול פסק הדין, אך החברה נמנעה מלעשות כן.

על כן נידרש השופט חבקין לבקשה של אנימלס כי זוגלובק תשלם לה הוצאות משפט. באנימלס טענו כי התביעה נגדם היא תביעת השתקה. "במישור התוצאה, טענה זו של ההגנה אינה נטולת אחיזה", קבע השופט חבקין, ופירט: התביעה הוגשה על סכום של קרוב ל-500 אלף שקל ללא הוכחת נזק; פעילי העמותה נכללו בתביעה בלא פירוט מעורבותם האישית במעשים שבלב התביעה; התובעת נמנעה מלנצל את ההליכים המקדמיים לצורך בירור עילת התביעה האישית נגדם; ספק אם התועלת שבניהול התביעה עולה על הנזק הפוטנציאלי שהיה עלול להיגרם לתובעת ממנה; ובנוסף, זוגלובק זנחה את התביעה בכך שנמנעה מלמלא את צווי בית-המשפט.

באי-כוח אנימלס, מציין השופט חבקין, עבדו פרו בונו וזכאים לקבל שכר ראוי. לפי כללי לשכת עורכי הדין, הסכום המינימלי לפסיקה בתביעה זו עומד על 26 אלף שקל, אך לאור הנסיבות, כולל "האינדיקציות הלא מעטות שעסקינן בתביעת השתקה", החליט השופט חבקין לחייב את זוגלובק לשלם לעמותה ופעיליה 40 אלף שקל, לא כולל מע"מ ובסך הכל 46,800 שקל.

43555-03-18

להורדת הקובץ (PDF, 245KB)