בית המשפט מחק היום (18.12) תביעה שהגישה חברת הנקניקים זוגלובק נגד עמותת אנונימוס (כיום עמותת אנימלס) ופעיליה בטענה להוצאת דיבה והפרת זכויות יוצרים. בית-המשפט קיבל את בקשת הנתבעים למחיקת התביעה תוך שהוא מעביר ביקורת על ההתנהלות המשפטית של חברת זוגלובק.

לפני כשנה וחצי הגישה חברת נקניק נהריה כשר, זוגלובק בע"מ, באמצעות עו"ד ראובן בילט, תביעה בסך כחצי מיליון שקל נגד אנונימוס ופעיליה. לפי התביעה, באתר שמפעילה אנונימוס, ומוקדש להפרת זכויות בעלי-חיים בידי זוגלובק, "נעשה שימוש מפר ובלתי מורשה בקניינה, בדרך של עיוות מכוון ומלעיז של סמליל העיצוב הגרפי שלה".

ואכן, הלוגו של זוגלובק שמופיע באתר של אנימלס עבר עיבוד כך שנראה כאילו ניגר ממנו דם. זאת ועוד, הכיתוב "נוסד 1937", שמופיע בלוגו המקורי של זוגלובק, הוחלף בכיתוב "מתעללים מאז 1937".

אלי זוגלובק, מנכ"ל "זוגלובק"

אלי זוגלובק, מנכ"ל "זוגלובק"

לפי התביעה, מדובר בפרסום לשון הרע בכוונה לפגוע, המחייב פיצוי בסך כ-140 אלף שקל. כמו כן נטען כי מדובר בהפרת סימן רשום בזדון ובהפרת זכויות היוצרים של החברה, המחייבים יחדיו פיצוי של עוד כ-350 אלף שקל.

בזוגלובק הבהירו כי טרם הגשת התביעה פנו במכתב לעמותה אך במקום להשיב למכתב אנשי העמותה העלו סרטון לעמוד הפייסבוק שלהם, הלועג לדרישה של זוגלובק וטוען כי דווקא האופן בו הם נוהגים בבעלי חיים הוא עבירה על החוק. הסרטון "מוכיח את פעילתם העוולתית" של אנשי העמותה כלפי חברת הנקניקים, נטען בתביעה, והוא אינו אלא פרסום נוסף של לשון הרע על חברת הנקניקים.

בזוגלובק אף צרפו לכתב התביעה את חברת גוגל, בטענה כי העיוות של הלוגו שלהם התפשט למנוע החיפוש של החברה והוביל לכך שהסמליל המדמם הוצג בטעות בכתבה ששודרה בתוכנית "הכל כלול" של ערוץ עשר, במקום הסמליל הנכון. למרבה המבוכה, הלוגו עם הדם הניגר ווהטענה להתעללות הוצג בתוכנית בעת ששודרה תגובה של חברת זוגלובק לתלונת אחד מצרכניה. "אם בהפקת התכנית טעו לחשוב, כי העיוות הזדוני של סמליל התובעת שיצרו הנתבעים 'כמחווה' לתובעת, הוא סמליל התובעת, יכול כל אדם לטעות כך", נכתב בכתב התביעה.

מעבר לפיצוי כספי, בזוגלובק דרשו מבית-המשפט צו מניעה שאוסר על העמותה להמשיך ולהציג את ה"מחווה" ללוגו שלה.

בעמותה טענו להגנתם, באמצעות עורכי-הדין עומר כרמל וסהר פלד, כי לא הפרו את סימן המסחר או זכויות היוצרים של חברת הנקניקים. "אנונימוס לא הפרה את סימן המסחר של זוגלובק מאחר שכל דבריה מתייחסים לזוגלובק עצמה – לעבירות והתנהגות בלתי חוקית ופסולה מוסרית שביצעה זוגלובק. אנונימוס לא השתמשה בסימן כדי לייחס לגורם מסחרי אחר את תכונותיה של זוגלובק ו/או מוצריה, אלא כדי לייחס לזוגלובק תכונות אמת שלה", נטען בין היתר בכתב ההגנה.

אנימלס: "תביעה זו הוגשה דווקא משום שהדברים הינם דברי אמת, ומשום שיש בהם עניין ציבורי, וזוגלובק מעוניינת להסתיר את האמת והביקורת הנובעת ממנה כדי למנוע את הדיון הציבורי"

עוד טענו בעמותה כי לא הוציאו את דיבת זוגלובק רעה משום שפרסמו אך ורק דברי אמת על החברה ומעשיה. "וזהו בדיוק העיקר", נטען בכתב ההגנה, "תביעה זו הוגשה דווקא משום שהדברים הינם דברי אמת, ומשום שיש בהם עניין ציבורי, וזוגלובק מעוניינת להסתיר את האמת והביקורת הנובעת ממנה כדי למנוע את הדיון הציבורי. התביעה הוגשה דווקא משום שהדברים מתארים התנהגות פסולה של זוגלובק אשר אנונימוס מצביעה עליה ברבים –מעשים אשר זוגלובק אינה יכולה להכחיש אף אחד מהם משום שזו האמת, והיא אף הודתה בהם בעבר".

עוד נטען בכתב ההגנה כי התביעה נגד העמותה "הוגשה משום שאנונימוס ביקשה לעמת את זוגלובק עם התנהגותה שלה, למתוח ביקורת על מעשיה ומחדליה, להביא בפני הציבור את הפסול שבהם ולגנות את המעשים אשר גרמו סבל מזעזע ובלתי נחוץ לבעלי חיים במפעלה. זוגלובק, אשר מתביישת במעשיה ובמחדליה – ובצדק, כי מדובר במעשים נוראים – אשר אינה יכולה להכחישם, ואין בפיה תשובה לביקורת הנמתחת עליה. לכן, היא מנסה פשוט להשתיקה, להקהות את עוקצה, ולהגביל את הדיון הציבורי שמתעורר בעקבותיה". לפי העמותה, התביעה נגדה היא "תביעת השתקה מובהקת אשר נועדה לשלול מאנונימוס את הזכות לתת פומבי לביקורת שברצונה למתוח על זוגלובק בגלל התנהגותה".

אין זו התביעה היחידה שהגישה זוגלובק בשנים האחרונות ונתקלה בטענה כי מדובר בתביעת השתקה. כמה חודשים לפני התביעה נגד אנונימוס פנתה זוגלובק לבית המשפט בדרישה כי יחייב את דוד שטרן, עיתונאי עצמאי ופעיל זכויות בעלי חיים, לפצותה ביותר מחצי מיליון שקלים. גם שם נטען כי התביעה היא תביעת השתקה (בסופו של דבר תביעה זו הסתיימה בתיקון והתנצלות, ללא כל פיצוי כספי).

מאז הגשת התביעה נגד אנונימוס נפגשו הצדדים בבית-המשפט לשני דיונים מקדמיים, כשבאחד מהם הוסכם על מחיקת התביעה נגד גוגל. לטענת העמותה, בחברת זוגלובק גררו רגליים ולא קידמו כראוי את הליך התביעה. לפני כשבועיים פנתה העמותה לבית-המשפט בבקשה למחיקת כתב התביעה בשל אי ציות לצו בדבר גילוי מסמכים. בבקשה שהגישו תיארו אנשי העמותה את הקשיים שמעלה בפניהם חברת זוגלובק בניהול התיק. לטענתם, מזה למעלה משנה שהחברה לא מעבירה להם את המסמכים הנוגעים לתביעה, זאת על אף כמה וכמה החלטות מפורשות של בית-המשפט המחייבות אותה לעשות כן.

היום בבוקר השיבו בזוגלובק לבקשה למחיקת כתב התביעה, גם זאת אחרי המועד שהוקצב להם, וטענו כי אין מקום לכך. אך בית-המשפט כבר איבד את סבלנותו.

"אף שמדובר בסעד דיוני חריג - דומני שבאה העת למחוק את התובענה", כתב השופט טל חבקין. "עסקינן בתביעה של התובעת, אשר מפרה באופן חוזר ונשנה את הצווים שניתנו בעניין ההליכים המקדמיים, לאחר שניתנו לה הזדמנויות ושהות ארוכה לקיים אותם. בשלב זה ובהיעדר תשובה, טענת ההגנה בדבר ההפרה הנוכחית לא נסתרה. הפרות אלו אינן מאפשרות לקדם את התובענה של התובעת עצמה, באופן שאומר דרשני".

השופט חבקין מציין בהחלטתו כי בזוגלובק יוכלו לשוב ולהגיש את התביעה, אך בינתיים יש מקום להעניק שיפוי לנתבעים בגין הוצאותיהם. השופט הקציב לעמותה שבועיים להגיש בקשה מנומקת לפסיקת שכר טרחה והוצאות, והזכיר לזוגלובק כי יש לה 30 יום להגשת בקשה לביטול פסק הדין נגדה.

43555-03-18