תביעת הדיבה שהגישה ענקית המזון זוגלובק נגד העיתונאי העצמאי דוד שטרן הסתיימה בפשרה. בעקבות הסכם הפשרה מחק שטרן פרסומים שנוגעים לחברה מאתר האינטרנט שהוא מפעיל, ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו הודעת התנצלות.

"ברצוני להביע את התנצלותי בפני חברת זוגלובק על פרסום מידע מוטעה וכוזב בנושא זיהום נחל בצת, וכן בנוגע לשיווק בשר מקולקל בעיר יהוד", כתב שטרן בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. "אני מבין כי טעיתי בכך שלא בדקתי את העובדות לפני שפרסמתי, ולא הייתי צריך להסתמך על מקורות מידע בלתי מהימנים. כמו כן, אני מכיר בכך שלזוגלובק הזכות לשמור על המוניטין שלה, ועל האמת בעובדות ובפרסומים המתייחסים אליה".

בחודש נובמבר 2017 הוזרמו כמויות גדולות של שפכים לנחל בצת שבגליל המערבי והביאו לפגיעה חמורה בדגים ובבעלי החיים באזור, זאת בעקבות פגיעה בקו הביוב הראשי של היישוב שלומי. כתב "וואלה" יואב איתיאל דיווח על כך, תוך שהוא מציין כי בצינור האסבסט שמשמש כקו ביוב ראשי של היישוב שלומי זורמים גם שפכים תעשייתיים מאזור התעשייה ו"בכלל זה שפכי מפעל הבשר של זוגלובק".

סמליל חברת זוגלובק

סמליל חברת זוגלובק

באתר "טבעוניוז", המוקדש לטבעונות וזכויות בעלי חיים, פרסמו ידיעת המשך המדגישה את האחריות של חברת הנקניקים למות הדגים. כותרת הידיעה ב"טבעוניוז" קראה "זוגלובק: מאות דגים מתו מזיהום שפכי המפעל שזרמו לנחל בצת", ובפסקה הפותחת נכתב כי "רוב העומס" בצינור הביוב הראשי של היישוב שלומי מגיע ממפעל זוגלובק.

בעקבות הפרסום, ופרסומים נלווים לו שביקרו בחריפות את חברת זוגלובק, הגישה חברת נקניק נהריה כשר – זוגלובק בע"מ תביעה בסך כחצי מיליון שקל נגד שטרן. חברת הנקניקים טענה, באמצעות עו"ד ראובן בילט, כי אין כל קשר בין השפכים של מפעל זוגלובק לאירוע שתואר בכתבה של "וואלה". לפי החברה, הזרמת שפכיה לקו הביוב הופסקה שעות לפני שנפגע הצינור.

בנוסף טענה החברה כי השפכים מהמפעל ממילא "מטופלים" לפני שהם מוזרמים למערכת הביוב, כך שהם "שקופים וצלולים כמים". עד כדי כך הם צלולים, נטען בכתב התביעה, שמשתמשים בהם להשקיה בחקלאות. מכאן קובעת החברה כי הנזק שנגרם לנחל בצת ולבעלי החיים לא נבע משפכיה. לפי זוגלובק, שטרן עוין לה ממילא, ולכן דרשה פיצוי מוגדל, בשל כוונה לפגוע. בסך הכל דרשה זוגלובק משטרן פיצוי בסך 577 אלף שקל.

שטרן טען להגנתו, באמצעות עו"ד אלון דוידוב, כי הפרסום שלו התבסס על פרסומים מאת שלל כלי תקשורת שדיווחו על האסון הסביבתי. "כל שעשה הנתבע היה להעביר את המידע החשוב אשר פורסם באתרים מובילים לציבור הרחב, זאת כאמור, לאחר שהדבר כבר הופץ על גבי דפי האינטרנט בפורמטים שונים", טען בא-כוחו של שטרן. ואכן, גם בערוץ כאן 11 שודרה כתבה תחת הכותרת "ביוב ודגים מתים: הזיהום שיוצר מפעל זוגלובק בחוף בצת". בזוגלובק לא תבעו את ערוץ הטלוויזיה.

עוד העלה שטרן טענות עקרוניות בגנות תעשיית הבשר בכלל וזוגלובק בפרט: "אבסורד הוא הדבר בו הגוזל את חיי בעלי החיים במרחב החיים החופשי שלהם הוא זה המנסה, ללא הצלחה, להציג את עצמו כנגזל בשל תיאור על קוצו של יו"ד בדבר קמצוץ מעשיו הנוראיים וחסרי האחריות של הנגזל כלפי בעלי החיים".

כתבה ב"חדשות הערב" של כאן 11, שפורסמה תחת הכותרת "ביוב ודגים מתים: הזיהום שיוצר מפעל זוגלובק בחוף בצת" (12.11.2017)

במקביל להגשת התביעה דרשה חברת הנקניקים מבית-המשפט לאסור כל פרסום של הליכי המשפט. "גם לאחר הגשת התביעה בגין לשון הרע", טענו בזוגלובק, "ממשיך המשיב [שטרן] להשמיץ את המבקשת באתר האינטרנט אותו הוא מפעיל, 'טבעוניוז', ובדף הפייסבוק שלו, בחסות ההליכים המשפטיים בתביעה".

שטרן טען מנגד כי "לא ייתכן שתעשיות של הרג והשמדה שיטתית ינהלו ענייניהן מאחורי דלתיים סגורות ותחת 'מניעת פרסום' והציבור לא יורשה לדעת על מה הם תובעים אחרים ואיך תיענה טענת ה'אמת דיברתי', משל היה מדובר בקורבנות עבירה או לחלופין עניין בעל חשיבות קריטית לבטחון המדינה ושלום תושביה".

השופטת אושרי פרוסט-פרנקל מבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו דחתה את בקשת החברה לאיסור פרסום. "ההד התקשורתי לו זוכה ההליך, ככל שקיים, וזאת כתוצאה מהסוגיה המרכזית אשר עולה בו, אינו מצדיק סטייה מעקרון פומביות הדיון", כתבה, "כאשר כבר נקבע בפסיקה כי החשיפה הפומבית של ההליך הנה חלק מ'המחיר' אותו משלמים בעלי הדין בתביעה אזרחית בכלל, ובתביעת לשון הרע בפרט".

בדיון שנערך בתחילת החודש שעבר לא הגיעו הצדדים להסכמות וביקשו לקבוע את התיק להוכחות, אולם ביום ראשון האחרון (24.3) הודיעו כי הגיעו להסכם פשרה שמאפשר את מחיקת התביעה.

מעבר לפרסום ההתנצלות בדף הפייסבוק שלו, שאותה אסור לשטרן למחוק, התחייב הנתבע למחוק מאתר "טבעוניוז" ומכל זירה מקוונת אחרת שהוא מפעיל "את כל הפרסומים שפרסם בגנות חברת זוגלובק ו/או תוך שימוש במלה 'זוגלובק', בנוגע לזיהום נחל בצת ולשיווק מוצרי בשר מקולקלים בעיר יהוד [...] וכן כל פרסום נוסף שפרסם בגנותה".

בנוסף התחייב שטרן לתרום 1,800 שקל לעמותת ויגן-פרנדלי, וכן "שלא יפרסם שוב פרסומים כוזבים (שלא נכונים או אמיתיים), בגנות חברת זוגלובק ו/או תוך שימוש במלה 'זוגלובק'".

23048-12-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 348KB)