חברת הנקניקים זוגלובק הגישה תביעת עתק נגד עיתונאי עצמאי, פעיל זכויות בעלי חיים, אחרי שייחס לה אחריות לזיהום סביבתי בידיעה שפירסם. אחרי שהחל לדווח גם על התביעה שהגישה נגדו פנתה החברה לבית-המשפט בבקשה חריגה במטרה לאסור עליו לפרסם דיווחים על תביעת הדיבה שהיא עצמה הגישה.

אף שבכתב ההגנה לא נטען כי תביעת העתק, בסך של יותר מחצי מיליון שקל, היא תביעת השתקה, הניסיון של זוגלובק למנוע מלדווח על ההליך הפומבי שהיא עצמה יזמה בהחלט מתיישב עם רצון להשתיק ביקורת.

בחודש נובמבר האחרון הוזרמו כמויות גדולות של שפכים לנחל בצת שבגליל המערבי והביאו לפגיעה חמורה בדגים ובבעלי החיים באזור, זאת בעקבות פגיעה בקו הביוב הראשי של היישוב שלומי. כתב "וואלה" יואב איתיאל דיווח על כך, תוך שהוא מציין כי בצינור האסבסט שמשמש כקו ביוב ראשי של היישוב שלומי זורמים גם שפכים תעשייתיים מאזור התעשייה ו"בכלל זה שפכי מפעל הבשר של זוגלובק".

סמליל חברת זוגלובק

סמליל חברת זוגלובק

באתר "טבעוניוז", המוקדש לטבעונות וזכויות בעלי חיים, פרסמו ידיעת המשך המדגישה את האחריות של חברת הנקניקים למות הדגים. כותרת הידיעה ב"טבעוניוז" קראה "זוגלובק: מאות דגים מתו מזיהום שפכי המפעל שזרמו לנחל בצת", ובפסקה הפותחת נכתב כי "רוב העומס" בצינור הביוב הראשי של היישוב שלומי מגיע ממפעל זוגלובק. בעקבות הפרסום, ופרסומים נלווים לו, הגישה חברת נקניק נהריה כשר – זוגלובק בע"מ תביעה בסך כחצי מיליון שקל נגד דוד שטרן, פעיל זכויות בעלי חיים והבעלים של אתר "טבעוניוז".

חברת הנקניקים טענה, באמצעות עו"ד ראובן בילט, כי אין כל קשר בין השפכים של מפעל זוגלובק לאירוע שתואר בכתבה ב"וואלה". לפי החברה, הזרמת שפכיה לקו הביוב הופסקה שעות לפני שנפגע הצינור. בנוסף טענה החברה כי השפכים ממפעלה ממילא "מטופלים" לפני שהם מוזרמים למערכת הביוב, כך שהם "שקופים וצלולים כמים". עד כדי כך הם צלולים, נטען בכתב התביעה, שמשתמשים בהם להשקיה בחקלאות. מכאן קובעת החברה כי הנזק שנגרם לנחל בצת ולבעלי החיים לא נבע משפכיה.

לפי זוגלובק, שטרן עוין לה ממילא, ו"מתוך האינטרס של הנתבע [שטרן] הוא מינף את הפגיעה בצנרת הביוב של היישוב שלומי, שנגרמה בשל עבודות תאגיד המים והביוב של שלומי, לפרסום לשון הרע על התובעת". זוגלובק דרשה פיצוי מוגדל, בשל כוונה לפגוע, על הפרסום באתר "טבעוניוז" וכן על פרסומים נוספים של שטרן שעסקו באירוע והופיעו בעמוד הפייסבוק שלו ובבלוגו באתר "ישראבלוג". בסך הכל דרשה זוגלובק משטרן פיצוי בסך 577 אלף שקל.

כתבה ב"חדשות הערב" של כאן 11, שפורסמה תחת הכותרת "ביוב ודגים מתים: הזיהום שיוצר מפעל זוגלובק בחוף בצת" (12.11.2017)

שטרן טען להגנתו, באמצעות עו"ד אלון דוידוב, כי הפרסום שלו התבסס על פרסומים מאת שלל כלי תקשורת שדיווחו על האסון הסביבתי. "כל שעשה הנתבע היה להעביר את המידע החשוב אשר פורסם באתרים מובילים לציבור הרחב, זאת כאמור, לאחר שהדבר כבר הופץ על גבי דפי האינטרנט בפורמטים שונים", טען בא-כוחו של שטרן. "ככל שדבריו של הנתבע היו קביעות עובדתיות משוללות יסוד, הרי שעל התובעת היה לפנות גם ליתר אתרי האינטרנט לבקש ולהסיר את יתר האמירות הללו. אולם בחרה התובעת להיטפל לאזרח הקטן, שם חשבה התובעת כי תצליח יותר".

אשר לטענת זוגלובק כי שפכיה לא היו בביוב בעת שנפגע, שטרן טען כי לו הדבר היה נכון היה עליה לצרף אסמכתא כלשהי שתעיד על כך, אולם הטענה הועלתה על-ידיה ללא כל אסמכתא. גם הטענה בנוגע לטוהר השפכים היוצאים מהמפעל הועלתה בכתב התביעה ללא כל אסמכתא, הוסיף שטרן. עוד הזכיר הנתבע כי בכמה מהדיווחים על המקרה בתקשורת הממוסדת צוין כי זוגלובק הפסיקה את הזרמת השפכים לביוב רק עם קבלת הודעה על התקלה, ולא לפניה.

אלי זוגלובק, יו"ר ומנכ"ל חברת זוגלובק (צילום מסך)

אלי זוגלובק, יו"ר ומנכ"ל חברת זוגלובק (צילום מסך)

כתב ההגנה כלל גם אמירות עקרוניות בגנות תעשיית הבשר בכלל וחברת זוגלובק בפרט: "אבסורד הוא הדבר בו הגוזל את חיי בעלי החיים במרחב החיים החופשי שלהם הוא זה המנסה, ללא הצלחה, להציג את עצמו כנגזל בשל תיאור על קוצו של יו"ד בדבר קמצוץ מעשיו הנוראיים וחסרי האחריות של הנגזל כלפי בעלי החיים".

גם בדיון ראשוני שנערך בתביעה בשבוע שעבר הועלו טענות עקרוניות נגד תעשיית הבשר. בא-כוחו של שטרן אמר על בא-כוח חברת זוגלובק: "חברי שייך לדור המדבר – מדובר ברצח חיות. בעוד שני עשורים [אנשים] כמו התובעים ימצאו עצמם אסורים בבית-המעצר". עו"ד בילט, מנגד, ביקש מהשופטת אושרי פרוסט-פרנקל להטיל חיסיון על הדיון, "כיוון שיש הסתה כנגד התובעת". "הבקשה מגוחכת", הגיב בא-כוחו של שטרן. "יש חשיבות גדולה וציבורית למה שנאמר פה וקורה פה".

בעקבות החלטת השופטת פרוסט-פרנקל שלא להטיל מיידית חיסיון על הדיון הגיש בא-כוח זוגלובק בקשה מסודרת "למניעת פרסום", שתאסור על שטרן לדווח על ההליך של זוגלובק נגדו ועל החברה בכלל.

"גם לאחר הגשת התביעה בגין לשון הרע", טענו בזוגלובק, "ממשיך המשיב [שטרן] להשמיץ את המבקשת באתר האינטרנט אותו הוא מפעיל, 'טבעוניוז', ובדף הפייסבוק שלו, בחסות ההליכים המשפטיים בתביעה". בין היתר מצטטים בחברת הנקניקים את המשפט הבא שכתב שטרן: "זה לא סוד שהחברה מתפרנסת מהרג מכוון, שיטתי והמוני של בעלי חיים". בחברה מציינים כי שטרן אף יזם הפגנת תמיכה בו מחוץ לאולם בית-המשפט שבו התקיים הדיון בתביעה.

בזוגלובק מלינים גם על כך ששטרן דיווח על עצם הגשת התביעה נגדו ועל הדיון שהתקיים באתר "טבעוניוז". הדיווח על הדיון, כך נטען, היה בלתי מאוזן. "המשיב ובא-כוחו רוצים להפוך את ההליכים המשפטיים, ואת הבמה השיפוטית בעת קיום הדיון, לקרקס תקשורתי", טוענים בזוגלובק.

23048-12-17