האתר "allmag" (צילום מסך)

האתר "allmag" (צילום מסך)

בקבוצת המגזינים "מוטו תקשורת" מאמינים באינטראקציה עם הגולשים לאתרי הקבוצה. ואם אין אינטראקציה עם הגולשים, ממציאים כזאת: בכיר בחברה הורה לעורכים לפברק תגובות בעילום שם, "כדי להרגיל גולשים להגיב לכתבות".

"מוטו תקשורת", בבעלות אילן ציוני, מעסיקה 150 עובדים, מוציאה לאור 17 מגזיני נישה ומפעילה אתרי אינטרנט בתחומי הלייף-סטייל והרכב. בדצמבר השיקה החברה את האתר "allmag", שמרכז תכנים ממגזינים של הקבוצה לצד מגזינים מתחרים, וחבר בוועדה למדרוג באינטרנט, המפרסמת נתוני רייטינג שמקובלים על כלי התקשורת ועל משרדי הפרסום.

העורך הראשי של הקבוצה בשנתיים האחרונות, אמיר שוורץ, סיפר בראיון לאתר "אייס" כי הוא ועורכי המגזינים והאתרים מתעדכנים באופן שוטף בנתוני הרייטינג: "כך אנחנו יודעים אם הכתבה עבדה ומה היתה אולי הסיבה לכך. אני רוצה לעבוד ולכתוב בשביל 20 אלף איש. נכון, יש דברים חשובים שקוראים אותם רק 300 איש, אז צריך לעשות את הבאלנס. במובן הזה אני משתעבד לרייטינג בכך שאני עושה תוכן נכון שיהיה גם פופולרי".

כשבוע אחרי השקת האתר שלח מנהל חטיבת הדיגיטל של הקבוצה, אורן נעים, אימייל לעורכי האתרים של "מוטו": "אני מבקש שכל כתבה חדשה שעולה לאתר תעלה עם לפחות תגובה אחת שלכם (בעילום שם כמובן)", כתב נעים, ונימק זאת בצורך להתניע דיונים, שאינם נוצרים בהעדר תגובות - מעגל קסם שצריך לשבור, לשיטתו, על-ידי תגובות פיקטיביות: "אנחנו חייבים להניע את שרשרת התגובות לכתבות, ולהרגיל את הגולשים לייצר תגובות לכתבות. זאת אחת השיטות לעשות את זה".

מה יקרה לעורכים שיתמרדו ויסרבו להוסיף לעבודתם כתיבת תגובות פיקטיביות? נעים מסביר בהודעתו: "קריטי שתיישמו, ולכן כתבה שתעלה ללא תגובה תוסר עד לתיקון". אחד העורכים הסתייג מההוראה והסביר שהקוראים יזהו תגובות מפוברקות כאלו. הסתייגותו נדחתה.

שיטוט באתר השבוע מעלה כמה כתבות שיש בהן תגובה בודדת. תגובה שהתפרסמה חמישה ימים אחרי פרסום ביקורת על הסרט "אמא מלווה" חתומה על-ידי "יוני סרטים", שמסביר שהסרט גרוע; לכתבה על שתלי הסיליקון החדשים של המוזיקאית מיכל אמדורסקי נוספה תגובה ביום פרסומה, מאת המגיבה "מומחית לציצים, יש לי גם", שכתבה: "קשה לשפוט בלי מבט חזית וצד מלא, כולל פטמות".

עם זאת, כתבות רבות מתפרסמות בלי תגובות בכלל, ובהן כתבות שמקודמות בעמוד הראשי של האתר. בשיחת טלפון עם "העין השביעית" סירב המנהל נעים לומר אם ההוראה עדיין בתוקף, והסתפק ב"אין לי תגובה בעניין". גם מקבוצת "מוטו" נמסר: "קבוצת 'מוטו תקשורת' לא מעוניינת להגיב לנושא".