תגובה של הליכוד לעתירה שהוגשה לוועדת הבחירות, מתייחסת באופן מסולף לחוק מפורש. העתירה הדחופה הוגשה היום בשל הפרה חוזרת ושיטתית של הליכוד ובכיריו את החוק האוסר על פרסום סקרי בחירות בתקופה שמיום שישי הסמוך ליום הבחירות ועד ליום הבחירות עצמו.

נתניהו והליכוד הפרו את החוק במערכת הבחירות הקודמת, ואף ספגו בשל כך (ובשל הפרות נוספות) השבתה של ה"ביבי בוט" למשך מספר שעות ביום הבחירות. אלא שגם במערכת הבחירות הנוכחית חוזרת ההתנהלות מפרת החוק, וביתר שאת. הליכוד שולח הודעות מוקלטות בקולו של ראש הממשלה נתניהו, בהן הוא משתמש בתוצאות כביכול של סקרי בחירות על מנת לעודד אזרחים להצביע לליכוד.

בשל ההודעות הללו עתר עו"ד שחר בן-מאיר לוועדת הבחירות בבקשה להוצאת צו מניעה מיידי נגד הליכוד. חרף העתירה, בליכוד רק הגבירו את השימוש מפר החוק בסקרים. נתניהו הזכיר תוצאות סקר בחירות בקולו בכנס בחירות ששודר בפייסבוק ("פייסבוק לייב"), וגם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד, פירסם איזכור דומה ברשתות החברתיות.

"היום בשעות אחה"צ", נכתב בעתירה, "המשיבים [הליכוד ונתניהו] החלו לפרסם תוצאות של סקרים בניגוד מפורש של הוראות החוק, שיפורטו להלן. למשיבים ידוע שהדבר אסור באופן מוחלט שכן ניתן כנגדם צו מניעה סופי בדיוק באותו עניין במערכת הבחירות לכנסת ה-22. ובכל זאת מבחינת המשיבים - חוק והחלטות דבר אחד והפרתם נמשכת כאילו אין החוק וההחלטות אפילו לא המלצה".

שימוש אסור בסקרים בדף הפייסבוק של יולי אדלשטיין (צילום מסך)

שימוש אסור בסקרים בדף הפייסבוק של יולי אדלשטיין (צילום מסך)

יו"ר ועדת הבחירות השופט ניל הנדל הקציב לליכוד זמן עד לשעה שבע בערב להגיב לעתירה. תגובת הליכוד מפליאה במיוחד: לפי עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, ולפי עו"ד שמואל תמיר, החוק אוסר רק על פרסום סקרי בחירות "בכתב", ואילו העתירה נסובה על הקלטות קוליות.

"במקרה שבפנינו מדובר בהודעה קולית ולא בסקר וממילא שאינו בכתב", נכתב בהדגשה בתגובה לעתירה. מדובר בתגובה מקוממת גם ביחס לנהוג במסמכים משפטיים, שכן החוק אוסר במפורש, יותר מפעם אחת, גם על "שידור" של סקרים בתקופה המוגדרת, ובאי כוחו של הליכוד אף מצטטים זאת בעצמם בתגובה הקצרה שהגישו. מה עוד, כפי שפורסם כאן, מטעם הליכוד מתפרסמים במהלך היום סקרים באופן אסור גם בכתב, ברשתות החברתיות.

הציוץ של אריאל כהנא, כתב "ישראל היום"

הציוץ של אריאל כהנא, כתב "ישראל היום"

בשולי הדברים, הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא, מחק ציוץ שפירסם ברשת החברתית טוויטר, ושכלל ציטוט שבו השתמש ראש הממשלה נתניהו בתוצאות סקר בחירות. כהנא מחק את הציוץ, לדבריו, "בגלל איומים משפטיים שאין לי זמן אליהם". קודם לכן, בתגובה לציוץ המקורי של כהנא, צייץ עו"ד בן-מאיר, שהגיש את העתירה נגד הליכוד: "אריאל, בפרסום הזה עברת על הוראות סעיף 16ה לחוק הבחירות דרכי תעמולה, גם אם פרסמת מידע שעבריין קודם על החוק פירסם. אם תוך שעה לא תמחק הציוץ תוגש כנגדך קובלנה פלילית על הפרת הוראות החוק, ראה הוזהרת".

כ-13 אלף עוקביו של כהנא לא ייחשפו לפרסום המפר, אולם מספר לא ידוע של אזרחים ממשיכים להיחשף לפרסום זה ואחרים מטעם הליכוד, בהודעות מוקלטות ב-SMS וברשתות החברתיות. לפי מידת החשיפה של קמפיין הליכוד במדיות השונות, ניתן להעריך כי מדובר במאות אלפים ואולי אף יותר. כאמור, התנהלות מפרת חוק של הליכוד במערכות הבחירות אינה קורית זו הפעם הראשונה, ונראה כי עונשים נהוגים בדמות קנס בדיעבד, אינם מרתיעים באמת מי שנחושים לנצח בכל דרך. בעבר אף התבטא מנהל הקמפיין של הליכוד, בהתייחס ל"אגרסיביות" של הקמפיין, ואמר כי "קמפיין, קודם כל מנצחים ואז עושים בקרת נזקים".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 79KB)

להורדת הקובץ (PDF, 218KB)