סין קורסת תחת מגיפת הקורונה, המוני גופות נערמות בכניסה לבתים, 780 מיליון איש – רוב תושבי המדינה – נתונים בעוצר, ומניין המתים גדול פי עשרות מהנתונים שמפיץ המשטר. התיאור הדיסטופי הזה הושמע היום בראיון ששידרו אילה חסון וגולן יוכפז ברדיו 103FM, מפי מרואיין שהוצג כפרופסור בשם דניאל חסידים – מומחה לסין שמתחזק קשרים אישיים עם בכירי המשטר.

בפתח דבריו הודיע חסידים כי הסכים לעלות לשידור בשל ההערכה שהוא רוחש לחסון, כ"עיתונאית סופר מקצוענית, ישרה ולוחמת צדק". במשך כמה דקות שמעו ממנו המנחים והמאזינים שרוב מה שהמערב יודע על מצב החירום בסין הוא בעצם חדשות כזב. אלא שחדשות הכזב, מתברר, היו חסידים עצמו וכל מה שאמר.

"שלום לאילה חסון וגולן יוכפז. דניאל חסידים איננו פרופסור, איננו עובד מול הממשל הסיני ואין לו מושג על מה הוא מדבר", צייץ בטוויטר העיתונאי והצלם בועז ארד לאחר שידור הראיון. "דניאל חסידים הוא דרור בן-יוסף חסידים, והוא נוכל ומתחזה שמכר תארים אקדמיים מזויפים, נמלט מישראל לסין, נלכד בהולנד לפני כמה שנים, נשפט והורשע במרמה ובזיוף וישב בכלא".

ואכן, ב-2013, בתום הליך משפטי שבו הודה חסידים באישומים נגדו, הוא נשלח לשלוש שנות מאסר בפועל. אלא שכל זה, מתברר, היה רק פרק א' בעלילותיו. לאחר שסיים לרצות את מאסרו החלו להתפרסם בתקשורת כתבות שיווקיות באופיין שהדביקו לו רזומה עשיר, על גבול הבלתי נתפס, כאיש עסקים מצליח, אקדמאי בעל שם ומקורב של פוליטיקאים מהדרג הבכיר ביותר.

כתבה אחת מיתגה אותו כ"לוחש לראשי הממשלות", וגרסה שהוא היה יועצם הכלכלי של יצחק רבין, אהוד אולמרט ובנימין נתניהו. בכתבה שיווקית אחרת הוא הוגדר כ"שליח אישי של ראש הממשלה [נתניהו] למשימות שת"פ כלכלי עם סין".

דניאל חסידים, מתוך ערוץ היוטיוב שלו (צילום מסך)

דניאל חסידים, מתוך ערוץ היוטיוב שלו (צילום מסך)

"בכל הממשלות עסקתי בפיתוח יחסי מסחר וכלכלה עם מדינות רבות, גם כאלה שלא היו לנו קשרים מדיניים איתן", טען חסידים. "לשמחתי, פיתוח הקשרים הכלכליים והמסחריים הביא לפיתוח קשרים מדיניים לאחר מכן". לפי אחת הכתבות השיווקיות, חסידים לא רק ייעץ לראשי ממשלה – הוא אף כתב את מצע הליכוד בבחירות 1996 ו-1999, וגם כיהן כסגן ראש עיריית רמלה.

מהטקסט הקנוי אף השתמע שחסידים הוא סוג של בעל הון: הוא הוצג כ"אחיינו של המיליארדר הישראלי ניסן חקשורי ז"ל" וכמייסד של ארגון בינלאומי בשם "פורום המיליארדרים הציוניים", שבו חברים – לטענתו – בעלי הון דוגמת רומן אברמוביץ', ולדימיר גוסינסקי, מיכאל חודורקובסקי ובני משפחת נזריאן. הם וחסידים, נטען בכתבה, כבר הספיקו לתרום כסף לפוליטיקאים דוגמת דונלד טראמפ, מרקו רוביו וחירט וילדרס.

היחצן ברק רום (צילום מסך מתוך סרטון פרסומת של האוניברסיטה הפתוחה)

היחצן ברק רום (צילום מסך מתוך סרטון פרסומת של האוניברסיטה הפתוחה)

שתי הכתבות שהוזכרו לעיל פורסמו ב-2018 באתר "ערוץ 7", במדור פרסומי שמנהל איש השיווק ברק רום. באחת מהן נטען כי חסידים בדיוק "חזר מסין לאחר כמעט עשור", למרות שבפועל הוא העביר חלק ניכר מזמנו כאסיר בבית-כלא ישראלי. כעת, הודגש בכתבה השיווקית, הוא "מרגיש בשל להיכנס לפוליטיקה בישראל". כתבות אחרות על אודותיו פורסמו באתר ערוץ 20, באתר "ישראל היום" וב-News1, שם גם התפרסם טור בחתימתו (הכתבה ב"ישראל היום" נמחקה בינתיים).

חלק נכבד מהרזומה הציורי של חסידים כבר הופרך בעבר. לפי כתבה שפורסמה ב-2008 במקומון "זמן תל-אביב", לחסידים אכן היה קשר כלשהו עם הליכוד, והוא אף הצטלם עם שרה ובנימין נתניהו, אך התארים שבהם הוא מתגאה מומצאים כולם. "חסידים לא היה מעולם יועץ של נתניהו. נתניהו לא מכיר אותו. הוא לא היה מעולם בחוג מקורביו", מסר דוברו של נתניהו באותם ימים (וכיום השר וחבר-הכנסת) אופיר אקוניס.

כתבי "זמן תל-אביב" דאז גלי גינת, גילי איזיקוביץ ומאור צור ציינו כי בעבר חסידים הציג את עצמו גם כיועץ של ראש הממשלה אריאל שרון ושל השרים שאול מופז ומאיר שטרית. עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה המנוח, מסר להם שהאיש מעולם לא עבד עם אביו. מופז ושטרית הודו שהכירו אותו, אך הדגישו שהוא מעולם לא עבד איתם. גם במשפחתו של איש העסקים המנוח ניסן חקשורי הכחישו כל קשר לאיש. עם זאת, כך נטען בכתבה, חסידים אכן התגורר למשך תקופה מסוימת בסין, ואף כיהן שם כפרופסור באקדמיה.

"פורום הציונים המיליארדרים". כתבה שקרית באתר ערוץ 20 (צילום מסך)

"פורום הציונים המיליארדרים". כתבה שקרית באתר ערוץ 20 (צילום מסך)

זמן קצר לאחר הציוץ של בועז ארד, שהזכיר את עברו של חסידים, הראיון עמו נמחק מאתר האינטרנט של 103FM. "אנו מתנצלים", הודיעה התחנה בחשבון הטוויטר שלה. "שם המרואיין הועבר למערכת מגורם שעובד עם התוכנית באופן קבוע, ועל פניו לא היתה סיבה לפקפק באשר לזהותו המדויקת. עם זאת – אנו עורכים עתה בירור מקיף בעניין, והסרנו מיידית את הראיון מערוצי הדיגיטל שלנו". מיהו הגורם שהמליץ לתחנה לראיין את חסידים מלכתחילה? גורם בתחנה שנשאל על כך העדיף לא לנקוב בשמו של הגורם, אך מסר ל"העין השביעית" כי לא מדובר ביחצן, אלא באדם משרשרת ההפקה שנפל גם הוא בפח.

ברק רום, שהכתבות של "ערוץ 7" פורסמו תחת מדור הנושא את שמו, מסר בתגובה: "אני לא מכיר לקוח כזה. הערוץ הוא 'בשיתוף' ולא שייך לי, כנראה שאחד השותפים האחרים אחראי לתוכן. איני מזהה ואיני מכיר איש כזה". רום נשאל האם יפעל למחיקת הכתבות השקריות, אך השיב שהדבר לא בסמכותו.

עורך אתר "ערוץ 7", עוזי ברוך, מסר בתגובה: "לאחר שתשומת לבנו הוסבה לתהיות מסוימות סביב הכתבות המדוברות, הן הוסרו לעת עתה מהאתר עד לבירור הנושא". עורך News1, יואב יצחק, מסר: "תודה על פנייתכם. הרשימות האמורות הוסרו מאתרנו". מ"ישראל היום" וערוץ 20 טרם נמסרה תגובה.

דניאל חסידים לא השיב לפניית "העין השביעית".

* * *

הציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר של 103FM (לחצו להגדלה)

הציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר של 103FM (לחצו להגדלה)