גרפיטי ברחובות ביירות: "מלך הג'ונגל רוכב על טנק" (צילום: חניבעל, רישיון cc)

גרפיטי ברחובות ביירות: "מלך הג'ונגל רוכב על טנק" (צילום: חניבעל, רישיון cc)

בתחילת השבוע הודיעו הרשויות הסוריות על רפורמה בחוקי התקשורת. סוכנות הידיעות הסורית הממשלתית סאנה הודיעה ביום ראשון כי השליט הסורי בשאר אסד "פירסם תקנות חדשות לחוק התקשורת", המבטלות את עונש המאסר לעיתונאים שהורשעו בדיבה ומאפשרות גישה חופשית יותר למידע. כך מדווחת סוכנות AFP.

אליאס מוראד, ראש איגוד העיתונאים הסורי, אמר ל-AFP כי הארגון שהוא עומד בראשו "דרש תמיד חוק עיתונות מודרני שיעניק לעיתונות הסורית את ההזדמנות לקחת חלק משמעותי באמירת האמת והבאת תועלת לחברה".

CNN מדווח כי החוקים החדשים הותירו על כנו את האיסור לפרסם תכנים שלפי הגדרת הרשויות עלולים להשפיע על "האחדות הלאומית או הביטחון הלאומי", לעודד קנאות על רקע דתי, להסית לפשעים או לשנאה או לפגוע בסמלי המדינה. העונש על עבירות אלה נותר עונש מאסר.

עוד קובעים החוקים כי כל דרגי העריכה, וגם דוברים של כלי תקשורת, יישאו באחריות משפטית במקרה של הפרת ההגבלות החדשות. בין ההגבלות שמעוגנות בחוקים החדשים ניתן למצוא איסור על פרסומן של חדשות הקשורות לכוחות הביטחון.

על-פי נציב האו"ם לזכויות אדם, נכון לשבוע שעבר, מאז אמצע מרץ נהרגו בהתנגשויות בין כוחות אסד למפגינים יותר מ-2,200 איש. מאז תחילתו של חודש הרמדאן נהרגו בסוריה יותר מ-350 איש. על-פי נתוניה של ועדת תיאום מקומית שמביא ה-CNN, ביום ראשון האחרון בלבד נהרגו בסוריה ארבעה מפגינים כתוצאה מירי של כוחות הביטחון הסוריים.

בעוד האזרחים הסורים טרודים עדיין בשאלות של חיים ומוות במאבקם לחירות, במדינות אחרות בעולם הערבי, שבהן הפילה מהפכה את השלטון הרודני, עולות כעת סוגיות של חופש הביטוי והעיתונות.

כך במצרים הביאה איתה המהפכה תקווה לחופש תקשורתי וחירויות עיתונאיות. אולם בעוד שאכן חל שיפור בחופש הביטוי במדינה, השלטון הצבאי במצרים קבע מגבלות על עיתונאים ואף הטיל מעצר על בלוגרים ועיתונאים ביקורתיים רבים. בלוב מקווים רבים שהשתלטותם של כוחות המורדים על ערוץ הטלוויזיה ג'אמאהיריה, ששימש מכשיר תעמולה בידיו של הרודן הנמלט מועמר קדאפי, תהיה נקודת מפנה בחופש העיתונות במדינה.

הערוץ, שבחודשים האחרונים שידר נאומים רבים של קדאפי וקריאות ללחימה בכוחות המורדים, נדם לזמן קצר ביום ראשון שעבר. לאחר כמה דקות עלה לשידור דובר כוחות המורדים והודיע כי "המהפכנים פרצו אל בניין הטלוויזיה [...] לאחר שהרגו את החיילים שהקיפו אותו. הערוץ נמצא כעת תחת שליטתם".

לאחר מכן הודיעו המורדים כי השדרנית הבכירה של הערוץ, חלה מיסראטי, מוחזקת בשבי. מיסראטי ידועה כתומכת נלהבת של קדאפי וזכורה הופעתה ביום ראשון שעבר כשהיא מנופפת באקדח בשידור חי ונשבעת להגן בגופה על בניין הטלוויזיה.

גרפיטי של קדאפי ברחובות מיסרטה, לוב (צילום: רופאים למען זכויות אדם, רישיון cc)

גרפיטי של קדאפי ברחובות מיסרטה, לוב (צילום: רופאים למען זכויות אדם, רישיון cc)

השתלטותם של המורדים על שידורי הטלוויזיה בלוב היא שינוי אחד מני רבים שחלו בתקשורת הלובית מאז החלה ההתקוממות בפברואר האחרון. האתר "אול אפריקה" דיווח כי מספר העיתונים היומיים במדינה גדל מ-11 לכ-120, לצד ריבוי תחנות רדיו, טלוויזיה ואתרי אינטרנט חדשים.

עם זאת, פרשנים מצביעים על כך ש-40 שנות צנזורה שלטונית חמורה והרגלים של שחיתות ופחד אינם נמחקים בן-לילה, וכי בפני התקשורת החדשה בלוב יעמוד אתגר של בנייה והתגברות על מסורות העבר.

לוב דורגה במשך שנים רבות בתחתית מדרגי חופש הביטוי של ארגונים כגון עיתונאים ללא גבולות הצרפתי או פרידום-האוס האמריקאי. "לוב נמצאת בנקודת הפתיחה הקשה ביותר [מבחינת חופש העיתונות] מכל המדינות הערביות ששלטונן נפל", אמרה קורטני רדש מארגון פרידום-האוס ל"אול אפריקה". "אחרי זמן כה רב תחת שלטונו של דיקטטור, עיתונאים כבר לא יודעים מה פירוש להיות עצמאים".

מלחמת האזרחים שהתפשטה ברחבי לוב לא היטיבה עם העיתונאים. הארגון עיתונאים ללא גבולות דיווח שגם במעוזיהם של המורדים נכפתה צנזורה על עיתונאים. עיתונאים זרים ומקומיים כאחד היו קורבנות לאלימות משני הצדדים.

"נצטרך לחכות ולראות אילו חוקי תקשורת יחוקקו וכיצד הרשויות יגיבו לנסיונות התקשורת לדווח על תקופת המעבר", הוסיפה רדש.

גם מדינות אפריקאיות אחרות מתמודדות עם דיכוי של עיתונאים ושל חופש העיתונות. רדיו הולנד ואתר הוועדה להגנת עיתונאים מדווחים על צעדה של מאות עיתונאים ביום שישי האחרון ברחובות קינשסה, בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מדרום למצרים וללוב. המפגינים גינו את ההתקפות הפיזיות והמילוליות של תומכיו של הנשיא קאבילה על עיתונאים במדינה.

המפגינים השמיעו הקלטות של דברים שאמר חבר הפרלמנט הקונגולזי איב קיסומבה לעיתונאית מתחנת הרדיו הפרטית RTVS1. בין השאר כינה חבר הפרלמנט את העיתונאית "זונה" ו"כלבה". "במדינה הזאת, אנחנו מכנים חברי פרלמנט בתואר 'מכובדי', אבל התואר לא מגיע לקיסומבה בשל הערותיו הגסות", אמר אחד המפגינים ונופף בקריקטורה של חבר הפרלמנט המדובר.

דרישתם המרכזית של המשתתפים ב"מצעד הכעס", שהחל ליד בניין הפרלמנט הקונגולזי, היתה פיטוריו של קיסומבה. "אנחנו מקווים שהקריאה לפיטוריו של קיסומבה מהפרלמנט תלמד את חברי הפרלמנט במדינה הזאת שיעור", אמרה העיתונאית מילה קימביני מקבוצת התקשורת RTGA. בינתיים הכריזו המשתתפים על חרם בן חצי שנה על קיסומבה.

המפגינים מחו גם על יחסן של הרשויות לעיתונאים על רקע הבחירות הפרלמנטריות שעתידות להיערך בקונגו בעוד כשלושה חודשים. סביב תקופת הבחירות גובר החשש לבטחונם של עיתונאים. בדומה למירוץ הבחירות של שנת 2006, גם כעת סובלים עיתונאים קונגולזים מעלייה במספר האיומים והפגיעות בהם.

"זו הזדמנות להסביר לרשויות שהם צריכים לכבד ולהכיר בעיתונאים כחלק מהמרקם הסוציו-פוליטי של המדינה", אמר העיתונאי גודפרויד בוויטי מסוכנות הידיעות Syfia Grands Lacs.