העיתון "ישראל היום" יתרום 50 אלף שקל במסגרת פשרה בתביעת דיבה שהגיש נגדו ח"כ בני גנץ. בתביעה של גנץ, שהוגשה בחודש מרץ השנה, נדרש החינמון לשלם פיצויים בסך מיליון שקל בגין דיווחים על טענות למעשים מגונים שכביכול ביצע בהיותו נער – על בסיס הצהרות של אשה בשם נאווה ג'ייקובס ועדות מפי גבר אמריקאי שהתבטא בחסות האנונימיות. אף שהטענות הבלתי מוכחות פורסמו גם בכלי תקשורת אחרים, גנץ תבע רק את העיתון המזוהה עם יריבו הפוליטי, בנימין נתניהו.

בכתב התביעה, שהוגש על-ידי עורכי-הדין בועז בן-צור, כרמל בן-צור וגיא רוה, טען גנץ כי ב"ישראל היום" פרסמו דיווחים שקריים שנועדו לשרת את קמפיין הבחירות של הליכוד. "אין זה סוד כי העיתון 'ישראל היום' רואה עצמו מזוהה עם הימין הפוליטי בישראל, ומשך שנים רבות הוא פועל בשירותו של ראש הממשלה המכהן, מר בנימין נתניהו", נטען בכתב התביעה, שהוגש נגד העיתון ונגד הכתבת דניאל רוט-אבנרי והעורך הראשי בועז ביסמוט.

ב"ישראל היום", בתגובה, האשימו את גנץ בהגשת תביעת השתקה. בכתב ההגנה, שהוגש על-ידי עורכי-הדין תמר תורג'מן-קדם ודורון קול ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות', נטען כי לא מדובר בדיווחים שקריים אלא בידיעות בעלות "חשיבות ציבורית שלא יכולה להיות עליה מחלוקת". לטענת עורכי-הדין, ביסמוט ורוט-אבנרי עשו את עבודתם "מתוך יושרה מקצועית ובחתירה לחקר האמת".

אחד המאפיינים המובהקים של תביעות השתקה הוא פערי כוחות ניכרים בין הצד התובע לצד הנתבע. בני גנץ הוא פוליטיקאי שעומד כיום בראש הסיעה הגדולה ביותר בכנסת ועשוי להתמנות לראש ממשלה – אך "ישראל היום" הוא העיתון הנפוץ בישראל, והוא נשלט על-ידי המולטי-מיליארדרים שלדון ומרים אדלסון, מהאנשים העשירים בעולם, שמנהלים אימפריית הימורים בינלאומית.

בני גנץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל)

ח"כ בני גנץ (צילום: יונתן זינדל)

"עינו של התובע לא צרה, כמובן, בעושרו המופלג של מר אדלסון או בתפוצתו של עיתון 'ישראל היום'. יחד עם זאת, בנסיבות האמורות, הניסיון לטעון כי מדובר בתביעת השתקה שמטרתה להוביל את הנתבעים להשקיע 'זמן, כסף ואנרגיה' בהליך משפטי המופנה נגדם [...] וכדי להפעיל 'לחץ כלכלי ומשפטי' עליהם [...] – משל היו הנתבעים, והנתבעת 1 ['ישראל היום'] בראשם, פעילים חברתיים הפועלים בתנאי צמצום ורעב – רחוק מלשכנע", טענו עורכי-דינו של גנץ בהקשר זה.

גנץ, ביסמוט ורוט-אבנרי היו אמורים להיפגש מחר לדיון בבית-משפט השלום בתל-אביב. ואולם, היום (24.11) הודיעו הצדדים לבית-המשפט כי הגיעו להסדר שמייתר את המשך ניהול התביעה. לפי ההסדר, שהתקבל בתיווכה של עו"ד דורית כרמלי, ב"ישראל היום" לא יודו באף אחת מטענות כתב התביעה – אך יתרמו 50 אלף שקל למטרות שייבחרו על-ידי גנץ. יו"ר כחול-לבן, יש לציין, הצהיר כבר בתחילת ההליך כי בכוונתו לתרום כל סכום שייפסק לטובתו.

לפי הודעת הצדדים, ב"ישראל היום" יתרמו 25 אלף שקל לעמותת עולים-ביחד, שפועלת לשילוב יוצאי אתיופיה בתחום התעסוקה. סכום נוסף של 25 אלף שקל ייתרם למשפחתם של אלעזר ורפאל אוחנה, שני הילדים שנספו שלשום בשריפה בנתניה. להבא, צוין בהודעה, "הנתבעים או מי מטעמם יקפידו כי דיווחיהם ביחס לתובע [גנץ] יהיו הוגנים, נאותים ובהתאם לדין".

תביעת דיבה שהגיש גנץ נגד נאווה ג'ייקובס עודנה מתנהלת.

14467-03-19

* * *

לעיון בהודעת הצדדים

להורדת הקובץ (PDF, 626KB)