ממשלת הודו לא עשתה עסקים עם חברת הריגול הישראלית NSO, מדווח העיתון ההודי "הינדוסטאן טיימס" בשם "מקור ממשלתי בכיר" אנונימי. בשבוע שעבר הגישו פייסבוק וווטסאפ (הנמצאת בשליטתה של פייסבוק), תביעה נגד NSO בארה"ב, בטענה שנעשה שימוש בתוכנת ריגול של החברה כדי לפרוץ ל-1,400 חשבונות ווטסאפ של משתמשים ברחבי העולם, בהם פקידי ממשלה בכירים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם. NSO מכחישה את ההאשמות.

ביום חמישי (31.10) פירסמה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי בין קורבנות הפריצה היו גם הודים. "בימים האחרונים פרסמו בעלי אזרחות הודית טענות לפיהן היו מטרה לתקיפה. ביניהם עיתונאים, אקדמאים, עורכי דין ופעילים למען קאסטת המנודים (דלית). NSO הצהירה כי היא מוכרת את נשק הסייבר שהיא מפתחת רק לסוכנויות ממשלתיות מורשות, ומכאן חשיבותה של ההצהרה אותה מביא ה"הינדוסטאן טיימס". NSO מצהירה גם כי היא מרשה להשתמש בנשק הסייבר שלה רק נגד טרוריסטים ופושעים ולא נגד פעילים שאינם נוחים לשלטון.

לפי ה"הינדוסטאן טיימס", המקור מסר כי חברת ווטסאפ לא הסכימה למסור לממשלת הודו פרטים על הפריצה, שאירעה בחודש מאי, וכי הממשלה דורשת מווטסאפ תשובה עד ה-4 בנובמבר. עוד נכתב בדיווח כי 400 מיליון מתוך 1.5 מיליארד משתמשים בווטסאפ הם הודים. בתגובה לשאלה מה"וול סטריט ג'ורנל", שדיווח על הפריצה למכשירי הטלפון של פעילי זכויות אדם בהודו, אמרה NSO כי היא אינה יכולה לחשוף את לקוחותיה בשל הוראות משרד הביטחון בישראל.

לפי כתב התביעה של פייסבוק וווטסאפ, בין ינואר 2018 למאי 2019 פתחה חברת NSO חשבונות ווטסאפ דרכם החדירה את תוכנת הריגול שלה ל-1,400 מכשירים בכ-20 מדינות שונות. עד כה דווח על משתמשים בארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, צרפת, בלגיה, ארה"ב, אנגליה, אוגנדה, מרוקו, דרום אפריקה וכאמור - הודו. תוכנת הריגול הושתלה באמצעות שיחת וידאו מזויפת שנשלחה משרתי חברת ווטסאפ. המשתמשים כלל לא היו צריכים לענות על מנת שתוכנת הריגול תחל לפעול ותיתן גישה לכל המידע המצוי על המכשיר, כולל שימוש במיקרופון ובמצלמה.

אמנסטי תובעת את NSO בישראל בדרישה לשלול את רשיון היצוא של חברת הסייבר ההתקפי. בטור שפירסמה חן בריל אגרי מ"אמנסטי" ב"עין השביעית" כתבה: "אנחנו באמנסטי אינטרנשיונל לא הופתענו כששמענו על התביעה. כבר ביוני 2018 הותקף איש צוות של אמנסטי באחד מסניפינו בעולם ע"י תוכנת ריגול, ומדי שבוע מתפרסמות בעולם כתבות על הנזק והסכנה שגורמות חברות ביטחוניות ישראליות כמו NSO ולקוחותיהן המפוקפקים. שוב ושוב שומעים וקוראים אנשים בישראל וברחבי העולם על פשעים המבוצעים באמצעות נשק ונשק סייבר ישראלי כלפי מתנגדי משטר, פעילי זכויות וסתם אזרחים חפים מפשע.

"אמנם אין באפשרותנו בשלב זה לאשר או להפריך את טענות ווטסאפ, אבל הר הטענות שמצטבר ומתפרסם נגד NSO מחייב התייחסות ופעולה. האחראי להפקרות הוא אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י), אותו הסמיכה מדינת ישראל לפקח על חברות כמו NSO. אגף הפיקוח אינו מפקח, ואינו מאפשר פיקוח של גורמים אזרחיים כשהוא מבקש ומקבל שוב ושוב צווי איסור פרסום על כל פרט והחלטה הקשורים לייצוא נשק ישראלי".

בשבוע שעבר דווח ב"עין השביעית" כי חברת יחסי הציבור "שלום תל אביב" של זמיר דחב"ש, המייצגת בישראל הן את פייסבוק והן את NSO, הודיעה כי לא תייצג את NSO בכל הנוגע לפרשת התביעה. מאוחר יותר פירסם עודד ירון ב"הארץ" כי דחב"ש היה גם דירקטור בחברת הריגול, אולם "גורם המקורב לדחב"ש" מסר כי עזב את התפקיד לפני מספר ימים. לפי מידע שהגיע ל"עין השביעית", דחב"ש התפטר מהדירקטוריון ברגע ששמע על דבר התביעה. ב-NSO טרם הגיבו לשאלה בעניין.