בשולי החדשות על תביעת פייסבוק את חברת הריגול הישראלית NSO: משרד יחסי הציבור "שלום תל אביב" של זמיר דחב"ש, המייצג בישראל את שתי החברות, מוסר כי הוא אינו מייצג את NSO בכל הנוגע לפרשה. בתשובה לשאלה על ניגוד העניינים שבטיפול בלקוחות התובעים זה את זה, נמסר בתגובה מ"שלום תל אביב": "איננו עוסקים בנושא בשום צורה. הנושא מטופל על ידי סוכנות SKDK בוושינגטון ביחד עם אנשי NSO".

דבר התביעה של ענקית הרשת הבינלאומית התפרסם היום. לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", פייסבוק תובעת את חברת הריגול הישראלית NSO בטענה שפרצה לחשבונות ווטסאפ של עיתונאים, דיפלומטים, פעילי זכויות אדם, פקידי ממשלה בכירים ועוד. שירות המסרים ווטסאפ שייך לחברת פייסבוק. ב"רויטרס" מציינים כי מ-NSO לא נמסרה תגובה. מדובר במכה רצינית לחברת הריגול, שנתונה תחת ביקורת גוברת והולכת בשל השימוש שנעשה בנשק הסייבר שלה.

בטור שפירסם ב"וושינגטון פוסט", הסביר וויל קאטקרט, העומד בראש ווטסאפ, מדוע החליטה פייסבוק לתבוע את NSO. קאטקרט כתב כי החברה ביצעה חקירה פנימית שהעלתה כי נשק סייבר של NSO אחראי לפריצה לתוכנת המסרים, באופן שלא הצריך פעולה אקטיבית כלשהי של בעל המכשיר הנפרץ. קאטקרט כותב כי NSO הכחישה בעבר את הפריצה אך שב וקבע כי ההכחשה לא היתה נכונה.

היחצן זמיר דחב"ש (צילום מסך)

היחצן זמיר דחב"ש (צילום מסך)

בטור שפרסמה הערב חן בריל אגרי מ"אמנסטי ישראל" ב"עין השביעית", כתבה כי "הפרסומים על השימוש הפסול בתוכנות סייבר התקפיות שנמכרו על ידי חברות ישראליות גלויים וידועים לכל, לא מדובר במידע סודי. כך למשל, תחקיר שהתפרסם ב'ניו יורק טיימס', עיתון שברגמן מפרסם בו מדי פעם, חשף כיצד נשק של NSO שימש את ממשלת מקסיקו כדי לרגל ולפגוע בעיתונאים, פעילי זכויות אדם ולוחמים בשחיתות. אמנסטי חשפה כיצד נשק של NSO שימש את השלטונות במרוקו לטרגט פעילי זכויות אדם.

"חוקרים בתחום הסייבר תיעדו עד כה את השימוש בתוכנת הריגול 'פגסוס' של קבוצת NSO בשורה נרחבת של מתקפות על החברה האזרחית, לרבות 24 מגיני זכויות אדם, עיתונאים וחברי פרלמנט במקסיקו; אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל; הפעילים הסעודים עומר עבדול עזיז וג'אנם אל מסאריר; פעיל זכויות האדם עטור הפרסים מאיחוד האמירויות אחמד מנסור; וכן, לכאורה, ברצח העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חשוקג'י".

מ-NSO נמסר בתגובה: "אנו דוחים בכל תוקף את הטענות של פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להלחם בטרור ופשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשת לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO.

"המציאות היא שפלטפורמות ואפליקציות מוצפנות, משמשות לעיתים אירגוני פשיעה, פדופילים, ברוני סמים וטרוריסטים ומאפשרת להם לחמוק מידיהם של רשויות החוק וארגוני הביון. הטכנולוגיות של NSO מספקות לממשלות פתרונות ממוקדים ומידתיים לבעיות אלה. אנו מתייחסים לכל שימוש במוצרינו שאינו מיועד למלחמה בטרור ופשיעה כשימוש לרעה, ואוסרים זאת במסגרת החוזים שלנו. אם אנו מאתרים שימוש לא ראוי אנו פועלים בהתאם.

"טכנולוגיה זו מיועדת לשמירה על זכויות אדם, בין היתר הזכות לחיים ולביטחון, וזו הסיבה שהודענו על התאמת המדיניות שלנו לכללים המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם, כדי לוודא שהמוצרים שלנו מכבדים את כל זכויות האדם".

*  *   *

התביעה של פייסבוק נגד NSO

להורדת הקובץ (PDF, 542KB)