הסופר והפובליציסט יצחק לאור יתנצל בפני עמית סגל וישלם לו פיצוי כספי בעקבות פוסט שפרסם בפייסבוק ובו כינה את הפרשן הפוליטי "היטלר". בתביעת דיבה שהגיש סגל מוקדם יותר השנה נדרש לאור לפצותו ב-140 אלף שקל. סכום הפיצויים שישלם לאור בפועל נקבע במשא-ומתן בין השניים וטרם נחשף משום שהצדדים הסכימו להימנע מפרסומו.

לאור וסגל הגיעו היום (25.9) לבית-משפט השלום בהרצליה, לדיון קדם משפט בפני השופט גלעד הס. על-פי דיווח שפורסם ב"גלובס", בדברים שנאמרו מחוץ לפרוטוקול הבהיר השופט ללאור כי הוא עומד להפסיד בתביעה. "אני לא רואה איך תוכלו לנהל הגנה פה. לא קוראים לאף אחד היטלר בישראל", צוטט השופט בדיווח, והוסיף: "תפצו, תתנצלו ונגמור עם זה. מר לאור כאיש רוח לא יכול לדבר ככה".

לאור נעתר להצעה, והשופט פסק כי יהיה עליו לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו התנצלות בזו הלשון: "בעמוד הזה פרסמתי מם מטופש שבו עשיתי השוואה מעליבה בין העיתונאי עמית סגל לאדולף היטלר. אף שהסרתי את הפרסום ההוא מקץ ארבע שעות, סגל נפגע ועל כך אני מתנצל מכל הלב. המעשה אינו ראוי".

ההתנצלות שלאור הסכים לפרסם: "בעמוד הזה פרסמתי מם מטופש שבו עשיתי השוואה מעליבה בין העיתונאי עמית סגל לאדולף היטלר. אף שהסרתי את הפרסום ההוא מקץ ארבע שעות, סגל נפגע ועל כך אני מתנצל מכל הלב. המעשה אינו ראוי"

בפוסט שבגינו הוגשה התביעה פרסם לאור ארבע תמונות של סגל, ולצדן שובץ הכיתוב "מלמעלה: א. היטלר; למטה מימין לשמאל: א. היטלר, א. היטלר, א. היטלר". בכתב התביעה, שהוגש באמצעות היועץ המשפטי של חדשות 12, עו"ד ישגב נקדימון, נטען כי הפוסט גרם לסגל פגיעה, השפלה ועוגמת נפש, וכי הוא הופץ ל"אלפי חברים ועוקבים". לאחר מכן, צוין בתביעה, הוא נחשף גם בפני הקהל הרחב, באמצעות דיווחים שפורסמו באתרי חדשות.

לאור, בכתב הגנה שהוגש על-ידי עו"ד רון לוינטל, טען מנגד כי מדובר ב"קריקטורה פוליטית", מעין "מם היתולי" המזכיר "עבודת אמנות אנדי-וורהולית", שנועדה למתוח ביקורת על אמירה גזענית שהשמיע סגל בשידור חי. "מדובר באמצעי אומנותי להביע התנגדות לרעיון באמצעות הומור, בסאטירה, בתגובה פוליטית ייצרית", טען, והוסיף כי מחק את הפוסט אחרי שהגיע למסקנה שהוא "אינו ראוי מבחינת איכותו, ובדיעבד אינו בטעם טוב".

היום, כאמור, הסכים לאור גם להתנצל על הדברים ולפצות את סגל. השופט הס הורה לו לשלם לתובע את סכום הפיצויים שעליו הוסכם בתוך חודש וחצי, ופסק כי את הודעת ההתנצלות יהיה עליו לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו במשך 48 שעות.

61850-02-19

* * *

לעיון בפסק הדין

להורדת הקובץ (PDF, 216KB)