שלושה עמודים שלמים קנתה התאחדות התעשיינים בגיליון יום שישי האחרון של "ידיעות אחרונות" כדי לפרסם בהם מודעות. הכנסה נכבדה לעיתון וחלק ממסע פרסום רחב היקף ועתיר ממון של ההתאחדות, שנועד לשכנע את הממשלה לפעול לטובת האינטרסים של התעשיינים. לפי הנוהג הרווח ב"ידיעות אחרונות" בשנים האחרונות, העיתון לא מכר ללובי התעשיינים רק עמודי מודעות, אלא גם עמודי מערכת. באותו גיליון התפרסמה ידיעה עיתונאית לכאורה על פרויקט תוכן שיווקי של "ידיעות אחרונות" וההתאחדות.

אלא שנראה ש"שיתוף הפעולה" בין הגופים המשיך גם לתוכן ה"לא שיווקי": "ממון", המוסף הכלכלי של "ידיעות אחרונות", נפתח הבוקר (19.8) בכתבה של גד ליאור שנפרשה על פני כפולת עמודים. הכתבה חזרה באופן "אובייקטיבי" על מסרי הקמפיין של התאחדות התעשיינים. כשנשאל על כך, עורך "ממון" רועי ברגמן מסר כי "אין כל קשר בין הדברים".

"מנהיג אמיתי מחזק את היצוא הישראלי", נכתב במודעה אחת, שקראה למדינה "לאפשר לתעשייה הישראלית להתחרות בעולם בתנאים שווים". "מנהיג אמיתי חותך בבירוקרטיה", נכתב במודעה השנייה, שקראה למנהיגות לדאוג "לשגשוג התעשייה". "מנהיג אמיתי מעדיף תוצרת ישראלית", נכתב במודעה השלישית, שקראה לחייב את הממשלה להעדיף מוצרים ישראליים. כל שלוש המודעות הסתיימו בסיסמת הקמפיין: "מנהיג אמיתי מבין את מה שמנהיגים בכל העולם מבינים – תעשייה מובילה לצמיחה אמיתית".

מודעות התאחדות התעשיינים, 16.8.2019. כל אחת הודפסה על פני עמוד שלם בגיליון יום שישי של "ידיעות אחרונות"

כאמור, מלבד שלוש פרסומות הענק הופיעה בעמודי החדשות בגיליון יום שישי של "ידיעות אחרונות" גם ידיעה קנויה שהשיקה "שיתוף פעולה" חדש בין העיתון להתאחדות התעשיינים: "מייצרים עתיד לישראל".

"מדובר בחוט השדרה של הכלכלה", הובהר בכותרת המשנה לידיעה הממומנת, שבסיומה נכלל ציטוט מפי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. ברוש, כמובן, חזר על המסר העיקרי של הקמפיין, שלפיו התעשייה היא "מנוע הצמיחה האמיתי של המשק". לדבריו, "אם אנחנו רוצים לייצר צמיחה בת-קיימא, צריך לחייב העדפת מוצרים ישראליים ברכש ממשלתי, לשפר את תנאי היצוא מישראל, לבסס את החינוך הטכנולוגי ולחזק את התעשייה".

ידיעת ההשקה של המיזם הפרסומי של התאחדות התעשיינים. "ידיעות אחרונות", 16.8.2019 (לחצו להגדלה)

ידיעת ההשקה של המיזם הפרסומי של התאחדות התעשיינים. "ידיעות אחרונות", 16.8.2019 (לחצו להגדלה)

ב"ידיעות אחרונות" טוענים דרך קבע שהפרסום הסמוי בעיתון כלל אינו סמוי, כיוון שבסיום כל ידיעה פרסומית שמוסווית כמערכתית מצוין כי היא מתפרסמת במסגרת "שיתוף פעולה" עם הגוף המממן. מחקרים בישראל ובעולם דווקא העלו כי הקוראים (חוץ ממך כמובן) לא מבינים שמדובר בפרסומת שהתחפשה לידיעה חדשותית, וגם במשרדו של היועץ המשפטי לממשלה מסתייגים מגילויים לא נאותים שכאלה.

טענה קבועה נוספת של "ידיעות אחרונות" היא שגם אם יש "שיתופי פעולה" עם גופים שמממנים תוכן הנראה מערכתי, הרי שהתוכן המערכתי ממש, זה שמחוץ ל"שיתופי הפעולה", נכתב ונערך באופן עצמאי ואינו מושפע מהעסקאות הפרסומיות.

הכפולה הפותחת של "ממון", 19.8.2019 (פרט)

הכפולה הפותחת של "ממון", 19.8.2019 (פרט)

הכפולה הפותחת של "ממון", 19.8.2019

הכפולה הפותחת של "ממון", 19.8.2019

אלא שכפולת העמודים שפורסמה הבוקר ב"ממון" מעלה תהייה שמא אכן הצליחו בעיתון להתעלם מהעובדה שהתאחדות התעשיינים מממנת קמפיין לעידוד ההשקעה בתעשייה המקומית. כלכלנים יכולים להתווכח האם מנוע הצמיחה של מדינה כמו ישראל אכן טמון במפעלים שמיוצגים על-ידי התאחדות התעשיינים, ואם צמיחה משקית היא חזות הכל, אולם נראה שאת אנשי "ידיעות אחרונות" הקמפיין שכנע.

הכתבה הפותחת של "ממון", שהתפרסמה בחתימת הכתב הכלכלי הוותיק גד ליאור, עסקה בצמיחה במשק. מבין המומחים שהתראיינו בידיעה, בעיתון החליטו להבליט את דבריהם של שלושה. שניים מהם הדהדו באופן מדויק את מסרי הקמפיין של התאחדות התעשיינים. אחד מהם הוא לא אחר מאשר שרגא ברוש, נשיא ההתאחדות, שכמובן קרא לממשלה לתמוך ב"מנועי הצמיחה התעשייתיים". השני, הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, צוטט כך: "הנתונים שפרסמו אתמול לא רעים, הם גרועים. צמיחה אמיתית לא נמדדת בקניית מכוניות או בנסיעות לחו"ל אלא בתעשייה".

ב"ידיעות אחרונות", כאמור, סבורים שמדובר בצירוף מקרים.