באחת הפרסומות המשודרות בימים אלה בטלוויזיה מופיע השחקן יוסי מרשק ומציג עצמו במלים "אני מדען". על דש בגדו מופיע תג שעליו חרוט תואר זה, בעוד שבתחתית המסך, ב"אותיות הקטנות", מופיעה הכתובת המתחייבת (על-פי כללי הרשות השנייה): "המציג אינו מדען".

הפרסומת היא מחווה פרודית (מוצלחת מאוד) לפרסומת מוכרת אחרת לאבקת כביסה, שגם בה מופיע שחקן לבוש חלוק מעבדה לבן, הנוטל את ידה של עקרת הבית וסוחף אותה למסע חינוכי במיקרוקוסמוס המופלא של הדטרגנטים.

הפרסומת היא פרודיה מוצלחת משום שהיא מצביעה על הגיחוך בשימוש בדמותו של "המדען" (בה"א הידיעה), שדבריו מקרינים כנראה מידה רבה מאוד של סמכות גם כאשר הוא נטול שם וזהות מוגדרת. החברה המייצרת את אבקת הכביסה מתגאה אפוא ב"מדעיות", וסבורה שמשום כך יש לייחס למוצר מידה רבה יותר של אמינות ויעילות.

מובן, עם זאת, שבפרסומות מעין אלו אין כלל התייחסות למחקרים מדעיים או לחוקרים ספציפיים, אלא רק התייחסות כללית ואמורפית ל"מדענים" או ל"מחקרים", מתוך הנחה (סבירה) שהציבור ממילא אינו מתעניין בפרטים הנוגעים לסוגיות מדעיות.

"מעריב" מדווח על מסתורין בכותל המערבי

"מעריב" מדווח על מסתורין בכותל המערבי

כתבה שהופיעה לאחרונה (יום שלישי, 1.1.11) בעיתון "מעריב" ובאתר nrg מביאה את השימוש ב"מדענים" לכדי גיחוך שאין שני לו. הכתבה, פרי עטו של הכתב יוסי אלי, עוסקת בהופעתם המוזרה של "עב"מים מעל הכותל" ומופיעים בה גם שני סרטוני וידיאו שבהם נראים אורות מוזרים הנעים בשמיה של בירת ישראל.

"שני מקרים של הופעת עצמים בלתי מזוהים מעל העיר העתיקה עוררו השבוע סערה בקרב מדענים ברחבי העולם. בעוד שישנם כאלה המבטלים בבוז את האפשרות שמדובר בחייזרים החגים מעל הכותל, מדענים אחרים טוענים: ייתכן מאוד כי הכותל הוא מוקד משיכה ליצורים מהחלל החיצון", נכתב בכתבה.

מדובר אפוא במחלוקת מדעית של ממש. לפי מה שנכתב ב-nrg, מדענים מסוימים סבורים שמדובר ב"חוצנים" המעופפים בכלי התעופה החלליים שלהם בשמי עיר הקודש, בעוד שמדענים אחרים "מבטלים בבוז" את האפשרות הזאת. אילו מדענים? מהו תחום התמחותם? כל זה אינו חשוב כנראה. כמו הדמות שמגלם מרשק בפרסומת האמורה, מדובר פשוט ב"מדענים", נטולי שם וזהות.

"בעקבות פרסום הסרטונים ברשת החלה שורה של מדענים להתעניין בתופעה המוזרה. כיוון שמדובר בשני מקרים, כך מסבירים המדענים, ייתכן שאכן מדובר בכוחות מעולם החיצון". אם כן, לא מדען אחד בלבד, אלא "שורה של מדענים". הכתב לא טרח להזכיר את המדענים הללו בשמותיהם, וגם העורך לא התעקש. לשם מה, בעצם? למי בכלל אכפת?

"מעריב" מדווח על עצמים מסתוריים בשני סרטונים

"מעריב" מדווח על עצמים מסתוריים בשני סרטונים

ובכל זאת, מי שממש התעקש לקבל את שמותיהם של ה"מדענים" המתעניינים ב"תופעה המוזרה", יצא ולפחות חצי תאוותו בידו; בפסקה האחרונה של הכתבה נכתב כך: "מדענים אחרים סבורים כי שתי התופעות הללו אינן מפתיעות, משום שהכותל יחד עם הר-הבית בהחלט יכול להיות מקום מפגש בין בני-אדם לחייזרים. 'בהחלט יכול להיות שהתיאוריה של המומחה בענייני עב"מים, סטנלי פולהם הקנדי, תתממש, והר-הבית יהפוך למקום מפגש של חייזרים', כתב אלפרד ובר, מומחה בענייני חלל מארצות-הברית".

זכינו אם כן לשני שמות: "המומחה לעב"מים" סטנלי פולהם, שהעלה, ככל הנראה, תיאוריה כלשהי על הקשר שבין חייזרים להר-הבית, ואלפרד ובר, "מומחה בענייני חלל". בדיקה קלילה גילתה שבשני המקרים אין מדובר במדענים של ממש: ובר הוא עורך-דין ופעיל פוליטי, השולח ידו גם בתחום העב"מולוגיה, בייחוד בתחום המכונה "אקסו-פוליטיקה" – דהיינו, הפוליטיקה של יחסי אדם וחייזרים.

פולהם (Fulham) היה טייס קנדי שנפטר בשנה שעברה ושספרו "אתגרים של שינוי" אמנם כלל כמה תחזיות בענייני הופעותיהם של חייזרים בשמי הארץ. גם במקרה שלו, כמו במקרה של ובר, אין מדובר במדען ולא בבנו של מדען, והתואר "מומחה" שהצמיד כתב nrg לשמו גם הוא מוגזם למדי, לאור העובדה שאין בנמצא מומחים בתחום זה (כשם שאין גם מומחים לפיזיולוגיה של דרקונים).

ידיעה דומה לזו של "מעריב" פורסמה גם ב"ידיעות אחרונות" וגם בתוכניתו של רפי רשף בערוץ 10. בזו האחרונה רואיינו (טלפונית) שני מדענים בנוגע לעניין: פרופ' יואב יאיר מהמחלקה למדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה, וד"ר יגאל פתאל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה. שניהם פסלו כמעט אוטומטית את האפשרות שמדובר בחייזרים, וציינו את העובדה שקל למדי לזייף סרטונים מסוג זה.

יש לשבח את כתב תוכניתו של רפי רשף על שטרח לשוחח עם מדענים של ממש, אבל בד בבד יש לשאול מדוע בעצם נבחרו דווקא שני אסטרונומים לתכלית זאת. ככלות הכל, עב"מים (תהיה מהותם אשר תהיה) אינם אובייקטים אסטרונומיים כלל, משום שהם מופיעים תמיד בתחומי האטמוספירה של כדור הארץ, בדרך כלל קרוב מאוד לפני השטח, ולא בחלל החיצון, שהוא האזור הנכלל בתחומה של האסטרונומיה.

מי שרוצה לבחון את אמינותם של סרטוני העב"מים שפורסמו בכתבה ב-nrg ראוי שישוחח עם מומחה שתחום התמחותו קשור לנושאים אלה (זיוף תמונות וכו'). יהיה מעניין לשוחח גם עם מומחה לעיתונות, שיוכל אולי להסביר כיצד מופיעות כתבות אידיוטיות מסוג זה בכלי תקשורת מרכזיים.