הפקת "המירוץ למיליון", שקיבלה מהכנסת כמיליון שקל בתמורה לחשיפה חיובית, העניקה גם חשיפה אישית ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. עסקת מכירת התוכן נועדה לשפר את תדמיתו של בית-הנבחרים, לא לתת בימה לפוליטיקאים ספציפיים. בחוזה שנחתם בין חברת רשת ללשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), נכתב במפורש כי התוכנית לא תכלול "ראיונות עם נבחרי ציבור או כל השתתפות אחרת של נבחרי ציבור". ברשת ובכנסת מסרו כי קיבלו לכך אישור מיוחד.

בפרק הפתיחה ששודר אתמול (15.7) הגיע צוות צילום ללשכתו של אדלשטיין ותיעד אותו מברך את מנחה התוכנית, רון שחר. "את פעילות הכנסת, מקום העבודה של 120 נבחרי הציבור, מנהל יו"ר הכנסת, ח"כ יולי יואל אדלשטיין", אומר שחר לצופים, ונכנס ללשכת יושב הראש. "ברוכים הבאים לכנסת, שיהיה לך בהצלחה במסע מסביב לעולם", מברך הפוליטיקאי בחיוך. ההופעה החטופה הזו בפריים-טיים זיכתה את אדלשטיין בחשיפה לכחצי מיליון צופים.

דובר הכנסת מסר כי "מדובר בהופעה של שניות ספורות נטולת כל סממן של תעמולה אישית או מפלגתית של מי שמייצג את הכנסת", וכי לפ"מ קיבלה לכך אישור מהיועץ המשפטי של הכנסת, "בידיעת משרד המשפטים". יצוין כי הן היועץ המשפטי לממשלה והן יו"ר ועדת הבחירות הדגישו במהלך השנים את האיסורים השונים על קניית חשיפה תקשורתית בכסף ציבורי על-ידי פוליטיקאים.

לכאורה, לא מדובר בהפרה האפשרית היחידה של רשת. לאחר הופעתו של ח"כ אדלשטיין בתוכנית הופיע בה גם קצין הכנסת, יוסף גריף. בכל פעם שאחד מזוגות המתמודדים סיים את המשימה הראשונה, גריף היה האיש שהעניק להם את המעטפה ששלחה אותם לתחנה הבאה במירוץ. בדומה לאיסור על הופעת נבחרי ציבור בתוכנית הממומנת, החוזה אסר גם על עובדי ציבור להשתתף בה – אלא אם כן קיבלו אישור מפורש לכך.

צילומי פרק הפתיחה של "המירוץ למיליון" התקיימו לקראת סוף השנה שעברה, ב-4 בנובמבר, בכנסת ובסביבתה. בבית-הנבחרים סגרו אגפים שלמים עבור ההפקה המסחרית, והכניסה למקום הוגבלה.

בעיתונים הכלכליים "דה-מרקר" ו"גלובס" דיווחו כי בין הצדדים נחתם הסכם שבמסגרתו רשת תקבל תשלום – לפחות מיליון שקל – עבור רכישת חשיפה בפרק הראשון של שעשועון הריאליטי. ואולם, מסמכים שנמסרו מהכנסת ומלפ"מ ופורסמו לראשונה שלשום באתר "העין השביעית", משרטטים תמונה אחרת ומעלים תהיות לגבי התנהלותה של רשת. למעשה, יום הצילומים בכנסת התקיים עוד לפני שהצדדים חתמו על עסקה כלשהי – והעסקה שנחתמה בסופו של דבר לא אמורה היתה לכלול את פרק הפתיחה.

מנחה "המירוץ למיליון", רון שחר, משבח את הכנסת בפרק הפתיחה של התוכנית (צילום מסך)

מנחה "המירוץ למיליון", רון שחר, משבח את הכנסת בפרק הפתיחה של התוכנית (צילום מסך)

ההצעה המקורית של רשת ו"המירוץ למיליון", שגברה על הצעות של קשת וערוץ 10, הוגשה באוגוסט 2018. היא כללה מה שבלפ"מ הגדירו כ"פעילות תוכן בפרק הפותח את העונה כך שהזוגות יגיעו למשכן הכנסת בירושלים ויבצעו משימה הקשורה לתולדות הכנסת". ואולם, לפי פרוטוקול של ועדת המכרזים בלפ"מ, בחברת רשת החליטו לצלם את הפרק עוד לפני שהגיעו לסיכומים עם הכנסת.

"במהלך חודש אוקטובר 2018, ובזמן שהליך בחינת ההצעות היה בעיצומו, החליטה רשת להקדים את צילומי 'המירוץ למיליון' כך שיתקיימו בחודש נובמבר 2018", נכתב במסמך. "אף שבמועד זה טרם הושלם הליך בחינת ההצעות (וממילא לא אושרה התקשרות) החליטה רשת, מסיבותיה, לצלם את פרק הבכורה כשהוא כולל פעילות במשכן הכנסת, וזאת כאמור מבלי שתהיה התקשרות או התחייבות מצד לפ"מ או הכנסת לקיומו של השת"פ".

לפי המסמך הממשלתי, בעקבות המהלך הזה דרשו נציגי לפ"מ מרשת להגיש הצעה חלופית, כזו ש"לא תכלול את פעילות התוכן אשר נכללה בהצעה הראשונית בעניין פרק ההשקה" – והצעה שכזו אכן הוגשה. כמו כן הוחלט כי חברת רשת לא תקבל שום תמורה כספית עבור צילומי פרק ההשקה של התוכנית במשכן הכנסת. אף על פי כן, עם שידור פרק הפתיחה התברר שדווקא כן נכללה בו משימה ה"קשורה לתולדות הכנסת": משימת טריוויה על אירועים היסטוריים שאירעו בכנסת בעשורים קודמים.

רשת: קיבלנו את האישורים המתבקשים

מחברת רשת נמסר בתגובה: "כמו שניתן לקרוא בהסכם מול לפ"מ, הרי ששיתוף הפעולה בין כנסת ישראל לבין 'המירוץ למיליון' מתפרס על פני עונה שלמה הן בדיגיטל והן במדיה מסכית ברשת. כמובן שכל רכיב בהסכם זה קיבל את האישורים המתבקשים".

מהכנסת נמסר בתגובה, כאמור, כי השתתפות אדלשטיין אושרה בידי היועץ המשפטי לכנסת. לא נמסר אם אושרה השתתפותו של קצין הכנסת. ברשת וגם בכנסת לא הגיבו לגבי ההתרחשות התמוהה של צילום פרק הפתיחה בכנסת עוד לפני חתימת עסקת התוכן השיווקי.

* * *

לעיון במסמכים שהתקבלו מהכנסת ומלפ"מ

להורדת הקובץ (PDF, 6.03MB)

במסמכים נוספים שנמסרו מלשכת הפרסום הממשלתית ניתן לעיין בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה"