במשך שנים, "הפלייליסט של גלגלצ" היה לא רק אחד המושגים המושמצים בענף התרבות, אלא גם תעלומה גדולה עבור יוצרים, אנשי מקצוע וחובבי מוזיקה. הוועדה שקבעה אילו שירים ייכנסו לרשימת ההשמעה ולאוזני ההמונים התנהלה הרחק מהעין הציבורית, עוררה מורא ונהנתה מהילה כמעט מיסטית. מסמכים שמתפרסמים כעת באתר "העין השביעית" מעניקים הצצת עומק אל תוך החלטותיה של ועדת הפלייליסט.

בשנים האחרונות, על רקע מקרים מתוקשרים של פוליטיקאים ואמנים שרכבו על גל הביקורת, בתחנה הצבאית הגבירו את מידת השקיפות של דיוני הוועדה. המנהל הנוכחי של גלגלצ, נדב רביד, נכנס לתפקידו בסוף שנת 2014. זמן לא רב לאחר מכן הורה לפרסם את החלטות הוועדה באתר התחנה.

"כשנכנסתי לתפקיד חשבתי שזה חשוב, בשביל השקיפות", מסר רביד ל"העין השביעית". "בתחילת הדרך, בשנות התשעים, הדיונים של ישיבת הפלייליסט היו איזשהו הליך מאוד פנימי שלא היה חשוף בכלל לביקורת או לעין הציבור. בהתחלה אפילו לא פרסמו את התוצאות באתר – אחר-כך עברו לפרסם את התוצאות, וכל מי שרצה לדעת מה עלה בגורל השיר שלו יכול היה פשוט להתקשר ולשאול. האינפורמציה היא לא סודית. ואז חשבתי שהשלב המתבקש הבא הוא לפרסם את כל הפרוטוקול של הישיבה".

סמליל גלגלצגולשים שירצו לבדוק אילו שירים נכנסו לפלייליסט בישיבה השבועית יוכלו לקבל את המידע בעמוד ייעודי שנפתח באתר המשותף של גלי-צה"ל וגלגלצ. ואולם, מי שיחפשו שם נתונים היסטוריים – גם כאלה מלפני שבוע או שבועיים – לא ימצאו שם את מבוקשם. כדי לקבל את הנתונים הללו יש להגיש לגלגלצ בקשת חופש מידע, כמו זו שפירותיה מתפרסמות כאן כעת.

המסמכים, שנמסרו הודות לבקשה שהגיש אזרח, כוללים סיכומים של ישיבות ועדת הפלייליסט מחודש מרץ 2015 ועד מאי 2017. מתועדים בהם השירים שנכנסו לרשימת ההשמעה ואלו שנשארו בחוץ, וגם שמותיהם של חברי הוועדה שלקחו חלק בכל אחת מהישיבות. בקשת חופש מידע אחרת מהשנים האחרונות, של עמותת "הצלחה", הניבה קבצי אקסל שמתעדים את נתוני ההשמעה בפועל של השירים בחלק מתקופת הזמן הזאת. כל המסמכים זמינים לעיון והורדה בגנזך, בעמוד שמרכז מסמכים ונתונים על התחנות הצבאיות.

הבקשה שהגיש האזרח הניבה עוד שני מסמכים שיש בהם עניין ציבורי: אחד מהם הוא רשימת המשתתפים בוועדת הפלייליסט בשנים 2010–2017. חלקם, כפי שמצוין במסמך, מאיישים את הוועדה עוד לפני כן. מאז המעבר של גלגלצ לשיטת הפלייליסט, לפני למעלה מ-20 שנה, ההרכב המלא של חברי הוועדה נשמר תחת מעטה חשאיות. כמה מחבריה, בעיקר המוכרים והבכירים שבהם, נחשפו באופן יזום – אך עד כה, ככל הידוע, לא פורסם ההרכב המלא.

"תפיסת עריכת המוזיקה שגובשה בתחנה הינה כי המאזין במרכז, וכי על כל העורכים המוזיקליים להתאים את המוזיקה שהם משדרים לטעמו של קהל היעד ולאו דווקא לטעמו האישי של העורך המוזיקלי"

המסמך הנוסף הוא נוהלי עבודת הוועדה, שכוללים גם את הרציונל שמאחורי שיטת העריכה המוזיקלית שאימצה התחנה. כפי שציינו בעבר גורמים בגלגלצ, הניסיון לקלוע לטעם ההמון נועד לממש את התכלית המקורית של התחנה – קידום הסברה בנושא בטיחות בדרכים. וככל שיותר אנשים יאזינו לתחנה, יותר אנשים ייחשפו למסרים.

"על מנת לחשוף את הציבור בכלל ואת אוכלוסיית קהל היעד בפרט למסרי הזהירות והבטיחות בדרכים, שהינם ביסוד ייעוד התחנה, פועלת התחנה על מנת להשיג אחוזי האזנה גבוהים", מוסבר במסמך. "לשם כך, תפיסת עריכת המוזיקה שגובשה בתחנה הינה כי המאזין במרכז, וכי על כל העורכים המוזיקליים להתאים את המוזיקה שהם משדרים לטעמו של קהל היעד ולאו דווקא לטעמו האישי של העורך המוזיקלי.

"בהתאם, לאורך שעות השיא בדרכים, בין השעות שש בבוקר ועד השעה שמונה בערב (להלן: 'פריים טיים'), משדרת גלגלצ קו מוזיקלי אחיד (להלן: סגנון 'מיינסטרים'), המאזן בין מגוון ז'אנרים מוזיקליים, המתאים לקהל היעד ונוח להאזנה בשעת נהיגה, במתכונת הדומה לתוכנית אחת ארוכה. תפיסה זו מקנה לכל נהג הנכנס למכוניתו בשעות אלו את הביטחון והידיעה כי בתחנה זו ימצא מוזיקה הנעימה לו, ללא תלות בשעה בה הוא מאזין לרדיו, לשדרן או לעורך המוזיקלי".

* * *

לעיון בנוהלי ועדת הפלייליסט

להורדת הקובץ (PDF, 4.17MB)

לעיון ברשימת חברי הוועדה בשנים 2010–2017

להורדת הקובץ (PDF, 610KB)

כל המסמכים זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה