בית-הדפוס של ה"פלנט". ריצ'מונד, וירג'יניה, ארה"ב, 1899 (צילום: ספריית הקונגרס, רשיון cc)

בית-הדפוס של ה"פלנט". ריצ'מונד, וירג'יניה, ארה"ב, 1899 (צילום: ספריית הקונגרס, רשיון cc)

"חוק ההסדרים נחשף", נכתב בפתח כותרת ידיעה שעלתה באתר "כלכליסט" בערב יום חמישי שעבר. חוק ההסדרים אכן נחשף בידיעה של "כלכליסט", שכללה קישורים לצילומי טיוטת החוק. אך למען האמת, החוק נחשף עוד קודם לכן, באתר אחר. זמן קצר לפני פרסום הידיעה ב"כלכליסט" העלתה ח"כ שלי יחימוביץ' לאתרה האישי תצלומים של טיוטת החוק המלאה, תוך ציון העובדה כי מדובר בפרסום ראשון ובלעדי של המסמך. בידיעה של "כלכליסט" לא היה לפרסום של יחימוביץ' כל זכר.

"זו נקודה כואבת מאוד", אומר כתב הכנסת של "כלכליסט", תומר אביטל, החתום על הידיעה. לדבריו, לאחר שבועות של מאמצים הצליח בבוקר אותו יום להשיג את הטיוטה המלאה של החוק, אך נמנע מלפרסמה, עד שהתברר כי אין עוד טעם לשמור את הסקופ קרוב לחזה. "ברור לי שזה נראה כאילו אנחנו לקחנו את זה ממנה", הוא מודה, "אבל יש לנו הוכחות שזה היה לנו הרבה יותר מוקדם". אכן, העותק באתר "כלכליסט" נראה באיכות גבוהה יותר מזה שהעלתה ח"כ יחימוביץ', וחילופי מיילים פנימיים של מערכת "כלכליסט" מעידים כי העותק הגיע לידיהם בשעה מוקדמת יותר באותו יום. "בחיים לא הייתי מפרסם משהו שלקוח ממישהו אחר בלי קרדיט", מבטיח אביטל.

לדבריו, לאחר שהשיג את עותק החוק ביום חמישי בבוקר, כונסה ישיבת מערכת ב"כלכליסט" ובה הוחלט להמתין עם הפרסום עד לגליון יום ראשון, בתקווה שאיש לא יפרסם את נוסח החוק קודם לכן ("כלכליסט" אינו רואה אור בימי שישי). "החלטנו לקחת סיכון", מספר אביטל ומסביר את ההחלטה בתפיסה השלטת ב"כלכליסט" שלפיה "הפרסום בדפוס מתעלה על פרסום באינטרנט".

"היה לי ברור שזו פצצה מתקתקת", הוא מוסיף, "כי היה לי את תוכן העניינים כמה ימים, אז היה ברור שכבר שבוע יש גרסה שלמה שמתרוצצת". למרות זאת, הוא השתכנע כי עדיף להמתין עם הפרסום לגיליון המודפס. המערכת החלה לחלק את סעיפי החוק השונים לכתבי העיתון, עם הנחיות להכין ניתוחים וידיעות לגיליון המודפס של יום ראשון. כשיחימוביץ' העלתה לאתרה את הנוסח שהגיע לידיה, התברר כי ההימור נכשל.

כמו ברוב המערכות העיתונאיות הפועלות כיום, גם במערכת "כלכליסט" אין הפרדה בין כתבי הדפוס לכתבי האתר, כך שגם בפעם הבאה כשיגיע לאחד מהם מידע בלעדי בתזמון בעייתי תתעורר דילמה דומה – האם להמתין עם הפרסום למהדורת הדפוס, שעדיין נחשבת יוקרתית יותר, או להפיץ אותו בזריזות באמצעות אתר האינטרנט, שאינו כפוף למגבלות הייצור וההפצה של העיתון.