פרשת המרצה, שכיכבה לאחרונה בתקשורת, הדגימה לנו את המחיר של עיתונות גרועה ורודפת רייטינג. בחדשות "כאן" שידרו במהדורה המרכזית כתבה תחת הכותרת "אוניברסיטה ללא מדים", שלפיה סטודנטית ערבייה הציקה לחיילת במדים בשיעור באוניברסיטה העברית, ולאחר מכן מרצה נזפה בחיילת על כך שהגיעה לשיעור במדים.

הידיעה עוררה זעם ציבורי רב, וכלי התקשורת השונים פרסמו ידיעות העתק-הדבק בלי לברר את העובדות, או אפילו תוך כדי שהם מוסיפים קישוטי כזב משל מעצמם. פוליטיקאים מיהרו להצטרף לחגיגה, סטודנטים מחו בכמה קמפוסים והמרצה קיבלה איומים על חייה ולא הגיעה ללמד.

אלא שכפי שהתחקיר המשותף של "העין השביעית" ו"מדינת ירושלים" מראה, הסיפור כפי שהוצג בתקשורת לא היה ולא נברא. כמה מאנשי התקשורת שתקפו את המרצה התנצלו, בפה מלא או בשפה רפה, אבל הכתבת והעורכים של מהדורת החדשות של "כאן", שהתחילו את כל הסיפור, התבצרו בעמדתם שלפיה התנהלותם היתה תקינה לגמרי.

"אין ספק, זה סיפור מצוין", הסבירה לנו שפירא בטלפון כששאלנו אותה האם היא מתחרטת על פרסום הסיפור. מדוע? "כי הוא מעורר הדים. סיפור טוב הוא סיפור שמעורר הדים". במלים אחרות, פרסום עיתונאי טוב הוא כזה שמשתפים בפייסבוק. ואם זה הפרמטר – באמת שהעובדות כבר פחות חשובות.

בעידן שבו האמון בעיתונות ובמקצוע העיתונאי ירד לשפל, חשוב אפילו יותר מבעבר להבין את התהליך העקום שהוביל את רשות השידור הציבורית, שממומנת על-ידי כספי המסים ולכן מעט יותר משוחררת מנטל הרייטינג, לפרסם מידע באופן מוקצן ומעוות.

הפרק האחרון בסרטונים של מגזין האינטרנט "מדינת ירושלים" עוסק באבולוציה של העברת מידע שיקרי – מהפצת שמועות ועד "פייק ניוז". קראנו לו "אמא של פרס ערבייה", לזכר השמועה הוותיקה הזו. המחקרים הראשונים שנעשו בנושא שמועות לפני כמעט מאה שנה גילו שאנחנו מעבירים מידע כוזב ביתר קלות כשהוא מפחיד אותנו, מכעיס אותנו או משרת את האג'נדה שלנו.

עיתונאים יודעים את זה. אנחנו יודעים שאם סיפור מעורר רגש הוא יגרום לסערה, כלומר "יעורר הדים". אבל לעיתונאים צריכות להיות מטרות אחרות בעבודתם: בירור ותיווך האמת, יצירת סדר יום ציבורי על בסיס הבחנה בין עיקר לטפל. אם עיתונאים רוצים לרכוש בחזרה את אמון הציבור, זה מתחיל בלקיחת אחריות על מה שהם מפרסמים, במיוחד כשהפרסום גורם לנזק כה גדול. אנחנו עדיין מחכים להתנצלות של "כאן".

נתן אודנהיימר הוא מייסד שותף של גוף התקשורת העצמאי "מדינת ירושלים"