שר החוץ אביגדור ליברמן מאיים לתבוע את העיתונאית העצמאית טל שניידר בעקבות כתבה שפירסמה. בהודעה מטעם ליברמן טוען דוברו, צחי משה, כי אם לא תמחק שניידר את הכתבה מהרשת, יגיש נגדה שר החוץ תביעה בגין פרסום לשון הרע. בשיחה עם "העין השביעית" אומרת שניידר כי היא עומדת מאחורי הדברים שפירסמה וכי אין בכוונתה להיענות לדרישתו של השר.

טל שניידר (צילום: "העין השביעית")

טל שניידר (צילום: "העין השביעית")

החשיפה של שניידר פורסמה במקביל בבלוג הפוליטי שלה, "הפלוג", ובאתר mako מבית קשת, שעם עורכיו סיכמה לאחרונה על שיתוף פעולה. בכתבה, שפורסמה אתמול (16.12.14), תוארו מקרים שבהם לכאורה התרברב ליברמן בפני גורמים שונים על כך שהוא נמצא בקשר עם "בכיר מאוד בממשל הקטארי", כהגדרתו, כמעין הוכחה לכך שיש ביכולתו לקדם תוכנית שלום אזורית בשיתופן של כמה ממדינות ערב.

כפי שהזכירה שניידר בכתבתה, בחודשים האחרונים גינה ליברמן בחריפות את קטאר בגין סיועה הכלכלי לפלסטינים, ואף כינה את נסיכות הנפט העשירה "מעוז החמאס", בגין מעורבותה במימון מתקפות טרור. על רקע זה הביעה שניידר תמיהה בנוגע לטענות על קשר בינו לבין הממשל הקטארי.

בשיחה עימה אומרת שניידר כי המידע הראשוני בנוגע לליברמן ולקטארים הגיע לידיה בחודש אוקטובר. אז, היא אומרת, פיקפקה במידע לנוכח עמדותיו הידועות של ליברמן, ואף שהחלה לבדוק את הטענה עם מקורות במשרד החוץ, נמנעה מלפרסם את הדברים. בעשרת הימים האחרונים, היא מספרת, הגיעו לידיה שתי עדויות נוספות, ובעקבות בדיקה נוספת שערכה במשרד החוץ, החליטה שיש בידיה די מידע כדי לפרסם את הדברים.

שניידר דאגה להבהיר לקוראים כי חרף העדויות, ייתכן שליברמן כלל לא נפגש עם בכירי ממשל בקטאר, אלא רק סיפר לאנשים שהוא נפגש עם הקטארים. "אחרי שנודעו לי מגוון ההזדמנויות בהן סיפר ליברמן על כך, מצאתי את עצמי מטילה ספק בעצם קיומן של הפגישות", כתבה. "הסיבה לכך נעוצה בכך שליברמן בחר 'להשוויץ' עם המידע בפני אנשים שאין להם נגיעה ישירה לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

צחי משה, דוברו של השר ליברמן (צילום: מרים אלסטר)

צחי משה, דוברו של ליברמן (צילום: מרים אלסטר)

ביום שבו היתה הכתבה אמורה להתפרסם פנתה שניידר לשר ליברמן וביקשה את תגובתו. באמצעות לשכתו מסר השר תגובה שבה לא התייחס באופן ישיר לטענות שלפיהן אמר לאישים שונים שהוא עומד בקשר עם אישיות קטארית בכירה, אף כי לדברי שניידר נשאל על כך, והסתפק בהצהרה שלפיה "אין ולא היה לשר ליברמן כל קשר, גם לא טלפתי, עם נציגים קטארים". התגובה שולבה בכתבה, ואף הובלטה בכותרותיה, אך כשעה וחצי לאחר הפרסום קיבלו שניידר ועורכי mako דרישה תקיפה למחוק את הכתבה מהרשת, לרבות אזכוריה ברשתות החברתיות.

"הפרסום פרי עטך המופיע כעת באתר mako, תחת הכותרת 'ליברמן מקיים קשרים עם קטאר?', הוא פרסום דיבתי, שבינו ובין המציאות אין בדל של אמת. השר ליברמן מעולם לא התבטא, בשום פורום, על פגישות שקיים כביכול עם בכירים מקטאר", כתב לשניידר דוברו של ליברמן, צחי משה. לטענתו, גם לפני פרסום הכתבה נאמר לשניידר שהשר אפילו "לא התבטא" בנוגע לפגישות אפשריות עם אנשי ממשל קטארים. "במידה והפרסום לא יוסר לאלתר מהאתר ומכל מקום אחר בו הוא מופיע", התריע הדובר בפני העיתונאית, "תוגש נגדך תביעת נזיקין בגין פרסום לשון הרע".

שניידר אינה מתכוונת להיכנע לאיום. "השבתי להם באופן ענייני למייל שלהם, ואני ממתינה", היא אומרת. "נכון לעכשיו לא הוגשה תביעה, אלא רק תכתובת, בסמסים ובמיילים. כשלעצמי אני ממשיכה בעבודתי כרגיל ללא שינוי. בודקת כל סיפור ומצליבה, ונצמדת לעובדות".

ארגון העיתונאים: נספק הגנה משפטית, אם נתבקש

מכתב האיום של השר ליברמן נשלח שעות אחדות לאחר שארגון העיתונאים בישראל הודיע על הקמת מסגרת להגנה מפני תביעות עבור עיתונאים שאינם זוכים להגנה מערכתית. גורמים בארגון שצוטטו אתמול בכלי התקשורת הבהירו כי היוזמה החדשה נועדה בין היתר לשם הגנה על עיתונאים עצמאיים, שבהשוואה לעמיתיהם המועסקים באופן ישיר, חשופים במיוחד לתביעות ולאיומים.

"בדיוק בשביל מקרים כאלה קידמנו את מסגרת ההגנה המשפטית של ארגון העיתונאים ולשכת עורכי-הדין", אומר היום יו"ר הארגון, יאיר טרצ'יצקי. "נפעל כדי לספק הגנה וייצוג לטל שניידר, אם היא תבקש, מתוך הבנה שלא מדובר רק בהגנה עליה, אלא בהגנה בכלל על העיתונות, שצריכה לעשות את עבודתה ללא מורא וללא חשש מתביעות כאלה, שלפעמים באות רק כדי להשתיק עיתונאים".

דובר השר ליברמן, צחי משה, מסר בתגובה כי "העניין הועבר לטיפול הגורמים המשפטיים על מנת להגיש תביעת נזיקין נגד שניידר בגין הפרסום הזה". בתשובה לשאלה באילו גורמים משפטיים מדובר אמר משה כי מדובר ב"יועצים משפטיים", אך סירב להרחיב. כמו כן טען משה כי בתגובתו הראשונה לשניידר דווקא כן התייחס לאפשרות שליברמן התרברב באוזני אנשים כי נפגש עם נציגים קטארים על אף שלא עשה כן באמת, וכי האפשרות אכן הוכחשה.

באתר mako בחרו שלא להתייחס למקרה.