לפני כשלושה שבועות ערכה גב-ים, חברת הנדל"ן מקבוצת אי.די.בי, אירוע לציון 90 שנים להיווסדה. על-פי הדיווחים, האירוע שהתקיים בגני התערוכה בתל-אביב היה "ערב גאלה נוצץ".

בין אורחי הכבוד נמנו שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, בעל השליטה ויו"ר אי.די.בי אדוארדו אלשטיין, יו"ר גב-ים אלחנדרו אלשטיין, מנכ"ל אי.די.בי שולם לפידות, מנכ"לית נכסים ובניין וסגנית יו"ר גב-ים סגי איתן, ומנכ"ל גב-ים אבי יעקובוביץ. מלבדם השתתפו באירוע גם בכירים אחרים מקבוצת אי.די.בי, ובהם יו"ר ומנכ"ל שופרסל ויו"ר סלקום, כמו גם אנשי עסקים מחוץ לקבוצה, כגון מנכ"ל אלוני חץ ומנכ"ל WeWork ישראל. לפי אותם דיווחים, מנחה הערב היה דני קושמרו, עיתונאי חברת החדשות ומגיש בכיר בחברה.

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

בחברת החדשות הבהירו במענה לפניית "העין השביעית" כי קושמרו קיבל מהם אישור להנחות את האירוע, אולם מעבר לתקינות מערכת היחסים בין קושמרו למעסיקיו, ישנה גם מערכת יחסים חשובה לא פחות – בין קושמרו לציבור. הקשר הישיר שנוצר במקרה זה בין עיתונאי בכיר לחברה מסחרית מעלה שאלה אתית. ערב אחד יכול קושמרו להנחות אירוע עם אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, ולמחרת הוא עשוי להידרש לראיין את אותו אדוארדו אדלשטיין. ערב אחד יכול קושמרו להעניק את שירותיו, בתשלום או שלא בתשלום, לאירוע של חברת נדל"ן מרכזית, ולמחרת הוא עשוי להידרש לדווח על אותה חברה, או על אחת המתחרות שלה.

סעיף 15.א. בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות קובע כי "לא יעמידו עצמם עיתון ועיתונאי במצב שבו קיים חשש לניגוד עניינים בין חובותיהם כעיתון וכעיתונאי לבין כל אינטרס אחר". סעיף 17.א. קובע: "לא יעסוק עיתונאי בכל עיסוק, עבודה, שירות, יחסי-ציבור, פרסומת ואיסוף מודעות המעוררים חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים או להטעיית הציבור".

בשנת 2013 תוקן תקנון האתיקה כדי להבהיר כי בסעיף 17, עיסוק נוסף המעורר חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים כולל "תשדירי פרסום, יחסי-ציבור או שירות דומה אחר המוגשים על-ידי עיתונאי העוסק בחדשות, באקטואליה, בפרשנות, בתחקירים או בראיונות על מגוון נושאים". הגדרה זו הולמת את עבודתו של קושמרו, שמגיש את "אולפן שישי" ואת המהדורה המרכזית של חברת החדשות, ומדי פעם גם מכין כתבות מגזין במגוון נושאים.

בתשובה לשאלה האם שילמו עבור שירותיו של קושמרו מסר איתן שם-טוב ממשרד רן רהב תקשורת, בשם חברת גב-ים: "זה לא עניינו של איש"

מוקדם יותר השנה, בעקבות טקס הדלקת המשואות, שאף אותו הנחה קושמרו, הגישה עמותת הצלחה תלונה לנציב פניות הציבור ברשות השנייה. "עולה החשש שבהנחיית טקסים רשמיים על-ידי עיתונאים ומועסקים בחברות חדשות, המסקרות גורמים אלה באופן תדיר ושוטף, קיים ניגוד עניינים ולכל הפחות מראית עין של ניגוד עניינים", נטען בתלונה, שהגיש היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, עו"ד אלעד מן (יו"ר עמותת "העין השביעית"). באותו המקרה, יש לציין, קושמרו לא רק הנחה את הטקס, אלא גם הכין לחברת החדשות כתבה על אחורי הקלעים של הטקס.

בעקבות התלונה על השתתפותו של קושמרו בטקס הדלקת המשואות, נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, המליץ למועצת הרשות השנייה ולגורמים המקצועיים ברשות "לקיים דיון מעמיק" במצבים שבהם עיתונאי משתתף באופן פרטי ותמורת תשלום באירוע, ובמקביל מסקר אותו ככתב.

כאמור, בתשובה לשאלה האם קושמרו קיבל את אישור חברת החדשות להנחות את האירוע של חברת גב-ים מסר אלון שני, דובר חברת החדשות: "דני קושמרו קיבל אישור כנדרש". שני לא השיב לשאלה האם ההנחיה נעשתה בתשלום והאם אין טעם לפגם כשעיתונאי כקושמרו מנחה אירוע של חברה מסחרית, בתשלום או שלא בתשלום.

את תגובתו של קושמרו לא ניתן היה להשיג.

בתשובה לשאלה האם שילמו עבור שירותיו של קושמרו מסר איתן שם-טוב ממשרד רן רהב תקשורת, בשם חברת גב-ים: "זה לא עניינו של איש".