שני עיתונאים העובדים עבור סוכנות הידיעות הצרפתית, AFP, נפגעו השבוע (4.9) מכדורי גומי שירו לעברם חיילי צה"ל, כך הודיעה התאחדות העיתונאים הזרים בישראל (FPA). לפי הודעת הארגון, השניים נורו בעת שסיקרו הפגנה ליד הכפר ראס-כרכר. שני העיתונאים, הוסיפו ב-FPA, נורו מטווח קצר בעת שלבשו אפודים שזיהו אותם בבירור כעיתונאים. אחד מהם, כך נטען, נורה בגבו שעה שעמד במרחק עשרות מטרים מכל מפגין.

ג'ו דייק, כתב הסוכנות הצרפתית באזור ואחד משני העיתונאים שנפגעו, תיאר בפני ה-FPA את שחווה. "ההפגנה התרחשה על ראש גבעה שבה המפגינים מאמינים שמתוכננת לקום התנחלות חדשה", כתב לארגון. "עלינו על הגבעה יחד עם עוד כ-20–40 עיתונאים וכמאתיים מפגינים, ובסופו של דבר התמקמנו מימין המפגינים ומצד שמאל של החיילים/קצינים. לאחר כ-45 דקות, הקצינים החליטו ככל הנראה לפזר את ההפגנה. הם ירו סדרה של רימוני גז אל כ-100–200 גברים צעירים שעמדו על ראש הגבעה, ואילצו אותם לסגת. אנו עמדנו מהעבר השני של המפגינים, והרוח נשאה את הגז המדמיע לכיווננו.

עיתונאי AFP נפגעים מירי כדורי גומי בעת סיקור הפגנה, 3.9.2018 (צילום: Agence France Presse)

עיתונאי AFP נפגעים מירי כדורי גומי בעת סיקור הפגנה, 4.9.2018 (צילום: Agence France Presse)

עיתונאי AFP נפגעים מירי כדורי גומי בעת סיקור הפגנה, 4.9.2018 (צילום: Agence France Presse)

"אחרי שהמפגינים נסוגו כמאה מטרים, אנחנו היינו במרחק של כמה מטרים בלבד מהקצינים. הם התחילו לדרוש מאיתנו להתרחק, התקרבו אלינו עד למרחק של כמטר וצעקו 'אירג'ה' (אחורה). התרחקנו מהם כפי שביקשו, וכשהיינו בערך במרחק עשרה מטרים מהם שמעתי את אחד העיתונאים שלשמאלי מיילל מכאב לאחר שנורה.

"המשכנו להתרחק. היה שם גז, ואני עצרתי לרגע ליד צלם הווידיאו שלנו, ואם אני לא טועה גם התכופפתי. אני מעריך שבאותו הרגע היינו העיתונאים הקרובים ביותר אליהם, במרחק של כ-10–15 מטרים, אבל פנינו הרחק מהם. אז נפגעתי באחורי הרגל מכדור גומי. כמובן שחבשתי קסדה ואפוד עם סימון 'עיתונות'".

"זהו האירוע האחרון בשורה ארוכה של תקריות שבהן הכוחות הישראלים הפגינו מה שנראה כהתעלמות מסוכנת מבטחון עיתונאים", נמסר בהודעת ה-FPA, "אנו קוראים לכוחות הישראליים לנהוג באחריות, במקצועיות ותוך איפוק, ולקיים את הבטחותיהם לכבד את חופש העיתונות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ב-4 בספטמבר 2018 התקיימה הפרת סדר אלימה של כ-300 פלסטינים בכפר ראס-כרכר, ובמהלכה נזרקו אבנים לעבר כוח צה"ל שהיה במקום. הכוח הגיב באמצעים לפיזור הפגנות לעבר מפירי הסדר. במהלך הפרת הסדר נעצר מפיר סדר אחד ועיתונאי אשר נפצע בברכו כתוצאה מהאמצעים לפיזור ההפגנות. לא זוהתה פגיעה בעיתונאי נוסף ולא התקבלו בצה"ל טענות בעניין".