חקירת המשטרה בתיקים 1000 ו-2000 הסתיימה במסקנה שלפיה ישנה תשתית ראייתית להעמדה לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי החקירה ב"תיק 4000", אתר "וואלה" שבשליטת איש העסקים שאול אלוביץ' העניק סיקור מוטה לטובת נתניהו ומשפחתו בתמורה להטבות רגולטוריות מצד נתניהו לבזק, גם היא בשליטת אלוביץ'. אתר "העין השביעית" וקרן התחקירים ערכו בדיקה מקיפה של היחס לנתניהו בכותרות הראשיות של אתר "וואלה" בסיקור מערכת הבחירות של 2015. על תוצאות הבדיקה ניתן לקרוא בכתבה נפרדת.

בנוסף, ערכנו בדיקה השוואתית של הכותרות הראשיות שנתן האתר לחמישה אירועים מרכזיים בתקופת הבחירות. שתי הבדיקות מעלות כי היחס שקיבל נתניהו ב"וואלה" בתקופת מערכת הבחירות היה מאוזן. לפי עדויות של עורכים באתר, אופי הסיקור הוכתב על-ידי עימות מתמשך של המערכת העיתונאית עם הלחצים מצד בעל השליטה והנהלת האתר.

חמשת האירועים שבדקנו הם פיטורי השרים לבני ולפיד; מסיבת העיתונאים של הליכוד נגד ארגון V15; פרסום דו"ח מבקר המדינה על הוצאות מעון ראש הממשלה; נאום נתניהו בקונגרס האמריקאי; ועצרת הימין בכיכר רבין יומיים לפני פתיחת הקלפיות. כאמור, בכל אחד מהאירועים הללו נבדקו הכותרות הראשיות באתר "וואלה" אחת לרבע שעה, כמפורט בכתבה הראשית באתר. במקביל נערכה השוואה בין הכותרות הראשיות של אתר "וואלה" במהלך האירועים הללו לבין הכותרות הראשיות של יתר אתרי החדשות המרכזיים בישראל: mako, "ישראל היום", ynet, "מעריב", nana, "הארץ" ו-nrg. להלן תוצאות הבדיקה.

נתניהו מפטר את השרים לבני ולפיד, 2.12.14

פיטורי השרים לבני ולפיד בוצעו בערבו של הראשון בדצמבר 2014, אבל כבר משעות הבוקר המוקדמות עסקו הכותרות הראשיות בכל אתרי החדשות במשבר הקואליציוני החריף ובאפשרות המסתמנת לבחירות. במהלך הבוקר התבטא לפיד בחריפות נגד נתניהו, ולקראת ערב הגיעה שעתו של נתניהו לומר את דברו. ראש הממשלה פיטר את השרים, ובשעת המהדורות המרכזיות הודיע על הסיבות שהובילו אותו לכך.

גולשי "ישראל היום" התעוררו לבוקר שבו הכותרת הראשית באתר מוקדשת לטור פרשנות מאת מתי טוכפלד שזכה לכותרת "אין כפרה לחתרנות". כותרת המשנה הסבירה: "אין איש בעולם שיוכל לשכנע את נתניהו שלפיד לא ניסה להרכיב ממשלה חלופית על ראשו מבלי ללכת לבחירות. וזה, מבחינת ראש הממשלה, מעשה שאין לו כפרה".

בהמשך הבוקר הוסבר לקוראי "ישראל היום" כיצד הגיעו הדברים לפירוק הממשלה. הכותרת הראשית היתה עובדתית: "בדרך לבחירות". בכותרת המשנה לראשית ניתן ביטוי לעמדת ראש הממשלה, ואז, כתגובה, גם לעמדת לפיד: "הפגישה בין נתניהו ללפיד נחתמה בפיצוץ. ראש הממשלה הציג ליו"ר יש-עתיד 5 תנאים להמשך קיום הממשלה הנוכחית – לפיד סירב. נתניהו: 'איני מעוניין בבחירות, אך הן עדיפות על קיום ממשלה ששריה מכשילים אותה'. מקורבי לפיד: 'רה"מ גורר את המשק לבחירות מיותרות'".

באתר nrg, אז כבר בבעלות שלדון אדלסון יחד עם "ישראל היום", קיבלו את פני משכימי הקום בבשורה כי "הבחירות בדרך". הכותרת הראשית קראה: "יש-עתיד: 'אשמת נתניהו'. רה"מ: 'לא נתנו לנהל מדינה'". באתר mako בישרו גם כן על בחירות מתקרבות. "נתניהו דרש הקפאת מע"מ 0, לפיד סירב", נכתב בכותרת הראשית של האתר של חברת קשת.

mako, שעות הבוקר, 2.12.14

mako, שעות הבוקר, 2.12.14

ביקורת בוטה יותר על נתניהו ניתן היה למצוא ב"מעריב" שבבעלות אלי עזור. השכם בבוקר התעלמה כותרת המשנה לראשית מעמדת נתניהו ונתנה ביטוי לעמדת לפיד בלבד ("יש-עתיד: 'ראש הממשלה בחר לנהוג בחוסר אחריות לאומי ולשים את צרכי הציבור הישראלי בסוף סדר העדיפויות'"). בהמשך עלה לכותרת הראשית של האתר מאמר פרשנות מאת בן כספית, שתקף בחריפות את נתניהו. "באג'נדה של נתניהו לא היתה שום כוונה לפיוס", היתה הכותרת, ובכותרת המשנה נכתב: "ההודעה שהוציאה לשכת רה"מ בתום הפגישה עם לפיד היתה כתובה מראש. הוא רוצה בחירות עכשיו. התנאים שהציג בפני שר האוצר מעידים שיש לו סיכום עם החרדים. ולא לשכוח את בנט, שלפי הסקרים יכול לפנטז על תיק הביטחון".

גם ב"הארץ" הוטלה האחריות למשבר על נתניהו. "בכירים ביש-עתיד: נתניהו עשה תרגיל מסריח, ההודעה שלו הוכנה עוד לפני הפגישה", נכתב בכותרת המשנה לראשית, בלי איזון לעמדת נתניהו. בהמשך הוחלפה הכותרת החדשותית בטור פרשנות מאת יוסי ורטר. "ישראל הולכת לבחירות מהמיותרות והמוזרות שהיו כאן", נכתב בה. "אחרי שהבין שחוסר האמון והדם הרע חצו כל גבול נפגש נתניהו עם שנוא נפשו לפיד כדי להשפיל אותו עם התביעה לוותר על מע"מ אפס לטובת 'פתרונות אמיתיים'. אלא אם יקרה נס – הפור נפל".

ynet, שעות הבוקר, 2.12.14

ynet, שעות הבוקר, 2.12.14

אתר ynet של ארנון (נוני) מוזס, כצפוי, לא נטה לטובת נתניהו. בבוקר אותו היום צוטטו בכותרת המשנה לראשית "גורמים בסביבת לפיד", שאמרו: "נתניהו עשה הצגה, הוא תכנן לפוצץ את הפגישה". בהמשך הוקדשה הכותרת לח"כ יצחק הרצוג, שהתארח באולפן ynet ואמר: "אני מסוגל להחליף את נתניהו, אעשה הכל להקמת גוש עוד לפני הבחירות". בכותרת המשנה לראשית צוטט ח"כ עפר שלח, שאמר: "נתניהו הסכים למע"מ 0 לפני חצי שנה". כלומר, לטענת הבכיר ביש-עתיד הסיבה הרשמית שהציג נתניהו להתפזרות הכנסת לא היתה הסיבה האמיתית.

ומה באתר "וואלה"?

הכותרת הראשית בבוקרו של יום קראה "דרמה לילית: נכשלה פגישת נתניהו-לפיד". כותרת המשנה הרחיבה: "הדרישות שהציג ראש הממשלה לשר האוצר יקשו על קיום הקואליציה. 'אם התנהלות חלק מהשרים תימשך, אין מנוס מלבקש אמון הבוחר'". בהמשך הוחלפה הכותרת ב"המוקש של נתניהו: התנאים שיובילו לבחירות". באתר הסבירו כי "חוק הלאום והדרישה לוותר על מע"מ אפס הם מהגורמים לפיצוץ בין נתניהו ללפיד. מסתמן כי הליכוד יתמוך מחר בהצעה לפיזור הכנסת".

כפי שניתן לראות, בכותרות הראשיות של האתר לא הופיע מאמר דעה על החתרנות של לבני ולפיד כמו ב"ישראל היום", אבל גם לא הובלטה התגובה של יש-עתיד והאשמת נתניהו כמו ב-ynet. ההגדרה של "וואלה" את דרישות נתניהו כ"מוקש", סביר להניח, לא היתה יכולה להופיע באתרים תומכי נתניהו מובהקים כמו "ישראל היום" או nrg.

"וואלה", 2.12.14

"וואלה", 2.12.14

בהמשך היום תקף לפיד בנאום פומבי את החלטת נתניהו ללכת לבחירות. הצהרותיו הגיעו לכותרות הראשיות של כל האתרים. "שר האוצר תוקף: 'עשינו יותר ממה שמפלגות עושות ב-20 שנה'", נכתב בכותרת הראשית של "ישראל היום", שהתחלפה בהמשך בתגובה הולמת של נתניהו. "מורידים את הכפפות: הליכוד – 'יאיר לפיד נכשל כישלון מחפיר'".

באתר nrg פורסמו כותרות ראשיות דומות. תחילה "לפיד: 'נתניהו סגר דיל מהסוג הישן והרע עם החרדים'", ובהמשך "בליכוד עונים ללפיד: 'התבזה ונכשל בנסיונו לסגור דיל'".

ב"מעריב" עלתה הכותרת הראשית "לפיד: 'ראש הממשלה מעדיף לשלם לחרדים מהכיס של מעמד הביניים'", אך זו לא הוחלפה בהמשך בכותרת עם תגובת הליכוד. ב-mako עלתה כותרת ראשית מציטוט לפיד ("נתניהו חסר אחריות, זה בלתי נסלח"‎), ובהמשך הופיעה כותרת ביקורתית נגד נתניהו מפי ציפי לבני ("לבני: הבחירות – בין ממשלה קיצונית לציונית"). גם באתר nana הופיעה הכותרת "לפיד: 'נתניהו מוביל לבחירות מיותרות'" בלי שזו תוחלף בהמשך בכותרת עם תגובת הליכוד.

אתר ynet, צהרי היום, 2.12.14

אתר ynet, צהרי היום, 2.12.14

מובן שגם ב-ynet נתנו ביטוי לעמדת לפיד ("לפיד במתקפה על נתניהו: 'חסר אחריות, עשה דיל עם החרדים מהסוג הישן והרע'"), וגם באתר זה לא ניתנה כותרת דומה לתגובת הליכוד.

ומה באתר "וואלה"?

ובכן, ב"וואלה" הופיעה כותרת ראשית עם דברי לפיד בגרסתם המתונה: "לפיד: 'נתניהו מוביל לבחירות מיותרות'". בהמשך הוצמדה לה תגובת הליכוד, כך שהכותרת הראשית קראה: "לפיד: הבחירות מיותרות; הליכוד: לפיד נכשל בכלכלה". שוב התמקם "וואלה" בין "מעריב" ו-ynet לבין "ישראל היום" ו-nrg.

"וואלה", 2.12.14

"וואלה", 2.12.14

לקראת ערב פיטר נתניהו את לבני ולפיד ומסר הודעה פומבית על הסיבות למהלך. גם הפעם הוקדשו כל הכותרות הראשיות באתרים השונים לאירוע. "רה"מ במתקפה חריפה על לפיד ולבני: ניסו לעשות פוטש", קראה הכותרת הראשית ב"ישראל היום". כותרת המשנה פירטה: "נתניהו פיטר את שר האוצר ושרת המשפטים, שיסיימו את תפקידם ביום חמישי. 'ככה אי-אפשר לנהל ממשלה ומדינה', הסביר במסיבת עיתונאים".

"נתניהו: לבני ולפיד הצטרפו לגינויים הבינלאומיים", נכתב בכותרת הראשית של nrg, תחת כותרת הגג "התקפה חריפה". בכותרת המשנה הוסבר: "אחרי שפיטר את השרים לבני ולפיד כינס ראש הממשלה מסיבת עיתונאים בירושלים. 'בממשלה הנוכחית הרבה יותר קשה לעשות דברים למען הציבור'", אמר נתניהו והאשים את יו"ר יש-עתיד והתנועה בניסיון לבצע פוטש ולהחליפו".

גם אתר nana התמקד בדברי נתניהו. "נתניהו: 'לפיד ולבני ניסו להפיל ראש ממשלה, קוראים לזה פוטש'", נכתב בכותרת הראשית. "ראש הממשלה נתניהו יצא בצורה חריפה נגד שר האוצר יאיר לפיד ושרת המשפטים ציפי לבני ואמר כי הם חתרו תחתיו", נכתב בכותרת המשנה לראשית, "'במצב הנוכחי אי-אפשר להנהיג את המדינה וזו האחריות שלי', אמר נתניהו במסיבת עיתונאים".

mako, שעות הערב, 2.12.14

mako, שעות הערב, 2.12.14

באתר mako, לעומת זאת, הטון היה שונה. אחרי הכותרת הראשית על הודעת נתניהו נתנה כותרת המשנה מקום הן לנתניהו והן לאופוזיציה: "בנאום תקיף התייחס ראש הממשלה לבחירות המוקדמות: 'לבני ולפיד ניסו לעשות לי פוטש'. יו"ר האופוזיציה הרצוג: 'מופע של בכיינות'", נכתב בה. בהמשך קיבלה ציפי לבני את הכותרת הראשית. "לבני: 'נתניהו נכנע לשרים שתקפו אותו'", נכתב בה, ובכותרת המשנה נכתב: "לאחר נאומו התקיף של נתניהו, שהאשים את לפיד ולבני בחתרנות, ביש-עתיד ובתנועה מגיבים: 'אקט מבוהל של פחדנות ואיבוד עשתונות'".

באתר "מעריב" הודיעה הכותרת על פיטורי השרים, ובכותרת המשנה הוזכר ציטוט מטעם יש-עתיד ("שיפסיק לגרור את צה"ל ולוחמיו למערכת הבחירות ולצרכים פוליטיים").

ynet, שעות הערב, 2.12.14

ynet, שעות הערב, 2.12.14

באתר ynet דיווחו בכותרת הראשית על פיטורי לבני ולפיד, ובהמשך הוחלפה הכותרת הראשית כדי לתת מקום לתגובת לבני. "לבני הטיחה בנתניהו: 'חבל שלא היה לך אומץ לפטר אותי בארבע עיניים'". בכותרת המשנה נכתב: "שרת המשפטים ניהלה שיחה קשה עם רה"מ, שפיטר אותה זמן קצר אחרי שנפגשו בבית הנשיא: 'מאוד גאה במה שעשיתי מול הקיצוניים בממשלה שלך'. ביש-עתיד תקפו: 'פיטורי לבני ולפיד – מהלך מבוהל של איבוד עשתונות'. ח"כ לוין: 'קיבלו שיעור בדמוקרטיה'". בהמשך הערב שוב הוחלפה הכותרת הראשית כדי לצטט את הודעת נתניהו: "לבני ולפיד ניסו לעשות לי פוטש".

באתר "הארץ" הבליטו את עמדת נתניהו וציטטו את הודעתו. בהמשך הוקדשה הכותרת הראשית לטור פרשנות מאת יוסי ורטר תחת הכותרת "בחירות 2015: מעכשיו זה כ-ו-ל-ם נגד נתניהו". בכותרת המשנה נכתב: "מופע האכלו לי, שתו לי' של ראש הממשלה פתח הערב מערכת בחירות שבה הוא יצטרך לשכנע את הציבור שלא עבר זמנו, כשאין לו סדר יום להיתלות בו".

ומה באתר "וואלה"?

הכותרת הראשית הוקדשה לפיטורי השרים ולציטוט דברי נתניהו ("לפיד ניסה לעשות פוטש"). בכותרת המשנה נמצא מקום גם לציטוט מפי שי פירון ("עוד פרק בסדרה הישרדות של נתניהו"). מסגור זה נותר על כנו עד לשעות הלילה המאוחרות. אפשר היה לסכם כי מדובר בסיקור מאוזן יחסית אלמלא הצילום הנלווה של נתניהו, שלא היה מחמיא.

"וואלה", 2.12.14

"וואלה", 2.12.14

עתירת הליכוד נגד V15 ומסיבת העיתונאים, 1.2.15

בתחילת פברואר, כשישה שבועות לפני פתיחת הקלפיות, כינסה תנועת הליכוד מסיבת עיתונאים כדי להציג טענות מרחיקות לכת שלפיהן תנועת V15 אינה אלא "איש קש" שמאחוריו תנועות שמאל קיצוניות. בליכוד הודיעו באותו מועד על עתירה לוועדת הבחירות המרכזית כדי שתבדוק את התנהלות התנועה וקשריה למפלגות השמאל.

בשעה 13:15 אחר-הצהריים התנוססה בראש אתר "ישראל היום" כותרת חגיגית: "פרשת העמותות 2 – שלב ההוכחות". מסיבת העיתונאים הועברה בשידור ישיר. הגולשים הוזמנו להצטרף: "ח"כים מהליכוד חושפים מי עומד מאחורי מימון המחנה-הציוני. המטרה: החלפת השלטון בישראל". הכותרת על מסיבת העיתונאים והטענות שהועלו בה נותרה בראש דף הבית של "ישראל היום" בגרסאות שונות ("פרשת העמותות 2: 'נסיר את המסכות של השמאל'") במשך כל אותו היום, משעות הצהריים ועד חצות הליל ואל תוך הלילה, ולמחרת.

באתר nrg ההתנהלות היתה דומה, אם כי מעט פחות קיצונית. החל מהשעה 13:30 ועד השעה 17:00 הוקדשה הכותרת הראשית לטענות הליכוד ("פרשת העמותות 2", "הליכוד: 'נסיר את המסכות מעל פניו של המחנה-הציוני'").

אתר mako מדווח על מסיבת העיתונאים של הליכוד, 1.2.15

אתר mako מדווח על מסיבת העיתונאים של הליכוד, 1.2.15

באתר mako דיווחו על טענות הליכוד בכותרת הראשית, אך לא עד שעות הלילה אלא למשך כשלוש שעות בלבד. בנוסף, בכותרת המשנה ניתנה זכות התגובה לארגון המותקף ("אחד ממקימי V15: 'הליכוד בפראנויה'"). באתר ynet התנוססה כותרת על טענות הליכוד ("'התערבות גסה': הליכוד יוצא נגד עמותות השמאל") במשך כשעה בלבד, מ-14:15 ועד 15:15. כמו ב-mako, גם ב-ynet כללה כותרת המשנה את תגובת V15.

באתר "מעריב" פרסמו את הטענות תוך מסגור אופוזיציוני. "תוקפים, אחרי שנואמים: שטייניץ וגמליאל השתתפו בכנסים של קול-אחד", נכתב בכותרת. ובכותרת המשנה הוסבר: "בליכוד תקפו את הקמפיין של תנועת V15 והאשימו כי הוא ממומן על-ידי עמותות שמאל קיצוניות דוגמת קול-אחד ומולד, אבל דווקא שר וסגנית שר ממפלגת השלטון נאמו באירועים של התנועה". בהמשך ניתנה זכות תגובה ליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שתקף את נתניהו על דבריו.

"מעריב", 1.2.15

"מעריב", 1.2.15

באתרים nana ו"הארץ" לא הגיעה כלל מסיבת העיתונאים של הליכוד לכותרת הראשית, בין היתר משום שרביב דרוקר פרסם באותה העת פרטים מטיוטת דו"ח המבקר על "פרשת ביביטורס".

ומה באתר "וואלה"?

במשך כחמש שעות, בין 13:00 ל-18:00, התנוססה בראש אתר "וואלה" כותרת הגג "סערת V15" ותחתיה הכותרת המאוזנת באופן מופגן "'עמותת קש תומכת שמאל' או 'פאניקה של הימין'?". בכותרת המשנה נכתב: "בליכוד טוענים כי עמותת V15 מגייסת מימון מחו"ל, גם מצד הממשל האמריקני, לטובת הקמפיין של המחנה-הציוני, בניגוד לחוק מימון מפלגות. במחנה-הציוני טוענים: חשש הימין מהאופוזיציה מעביר אותו על דעתו".

בשעה 18:00 הכותרת שונתה לדיווח על ממצאי בדיקה של "וואלה" באשר למקורות המימון של מועמדי הימין. "בדיקת 'וואלה': רוב התרומות לבכירי מפלגות הימין – מחו"ל", נכתב בה. לדברי גורם שעבד באותה תקופה באתר "וואלה", הבדיקה העצמאית שנערכה לגבי מקור תרומות הימין, ועוד יותר מכך הכותרת הבולטת על ממצאיה, הובילו לכיפופי ידיים מאחורי הקלעים של האתר.

לסיכום, הסיקור של מסיבת העיתונאים באתר "וואלה" שוב היה מאוזן יחסית לשני הקצוות שמייצגים "ישראל היום" מחד ובמקרה הזה "הארץ" מאידך. בהמשך, עם הסבת הדגש לבדיקה העצמאית, הפך "וואלה" לאתר ביקורתי כלפי נתניהו. כאמור, עורכים באתר מעידים כי הדבר אירע במחיר עימות בין המערכת להנהלה.

"וואלה", 1.2.15

"וואלה", 1.2.15

"וואלה", 1.2.15

"וואלה", 1.2.15

דו"ח המבקר על מעון ראש הממשלה, 17.2.15

חודש בדיוק לפני מועד הבחירות פרסם מבקר המדינה דו"ח על הוצאות בני משפחת נתניהו במעון ראש הממשלה. כרגיל, דו"ח המבקר הועבר מבעוד מועד למערכות כלי התקשורת כך שבמקרה זה הכותרת הראשית בכל אחד מהאתרים לא היתה תוצאה של החלטות מיידיות עקב חדשה מתפרצת, אלא פרי עבודה מתוכננת ושקולה.

ב"ישראל היום" הכותרת הראשית היתה מגוננת, כצפוי: "סערת דו"ח המבקר: ביקורת בלי פלילים". בכותרת המשנה נכתב כי לפי המבקר היתה "התנהלות שלא עולה בקנה אחד עם מידתיות", אך באתר הוסיפו: "עם זאת התרשם המבקר: מצבו הפיזי של מעון רה"מ – ירוד". כמו כן נמצא מקום בכותרת המשנה לתגובת הליכוד: "העיסוק בדו"ח – קמפיין פוליטי שעוסק בזוטות". בהמשך נוסף לכותרת המשנה משפט המנוסח באנדרסטייטמנט: "משרד המשפטים: 'מכלול החומרים הנוגעים לדו"ח המבקר נבחנים כעת כמקובל בפרקליטות המדינה'".

"ישראל היום" הקדיש לדו"ח המבקר את הכותרת הראשית למשך כשעתיים וחצי. האתר האח, nrg, הקדיש לדו"ח את הכותרת הראשית למשך שעתיים. "גידול של מאות אלפי שקלים בהוצאות מעון רה"מ", נכתב בה. שוב, בכותרת המשנה נמצא מקום לציין כי "על מצבו הפיזי של מעון רה"מ בירושלים כתב שפירא: 'ספק אם המבנה מתאים לשמש מעון ייצוגי'".

ב"מעריב" בחרו בטון תקיף יותר. "דוח המבקר על הוצאות הזוג נתניהו: 'בזבזנות ראוותנית וחשש לפלילים'". בהמשך הוחלפה הכותרת לטור פרשנות מאת בן כספית. "דו"ח המבקר מוכיח: הזוג נתניהו מתנהג בבזבזנות קיצונית בכספי ציבור", נכתב בה. בכותרת המשנה נכתב: "הממצאים העולים מדו"ח המבקר מאשרים את מה שתואר כאן שנים. מדובר בבני זוג בעלי דפוסי התנהגות מחליאים". בסך הכל הוקדשה הכותרת הראשית של אתר "מעריב" לדו"ח המבקר במשך ארבע וחצי שעות רצופות, ואז עברה לדווח על מסיבת עיתונאים של מני נפתלי, שבה הגיב לטענות הליכוד כי ההוצאות במעון ראש הממשלה זינקו באשמתו.

אתר ynet מדווח על ממצאי דו"ח מבקר המדינה, 17.2.15

אתר ynet מדווח על ממצאי דו"ח מבקר המדינה, 17.2.15

בכותרת הראשית של אתר ynet הדגישו כי לפי המבקר יש "חשש לפלילים בהתנהלות משפחת נתניהו בפרשות רהיטי הגן והבקבוקים". גם באתר זה תפס דו"ח המבקר את הכותרת הראשית, והשלילית, למשך כארבע שעות וחצי, עד שהאתר עבר להתמקד במסיבת העיתונאים של מני נפתלי.

באתר mako פתחו בכותרת ראשית שהתמקדה בכספים ("370 אלף לריהוט, מיליונים לניקיון") והמשיכו בכותרת ראשית שהתמקדה בחשד לפלילים ("ממצאי הדו"ח הועברו לבחינת הפרקליטות"). בסך הכל הוקדשה הכותרת הראשית באתר לדו"ח במשך חמש שעות רצופות, ואז עברה לדיווח על מסיבת העיתונאים של מני נפתלי.

באתר "הארץ" פורסמה עם שחרור הדו"ח הכותרת "המבקר: בעורמה וחרף איסור מפורש, בבית נתניהו שילמו לאיש ליכוד על 'עבודות דחופות' מדי שבת וביום כיפור". לקראת ערב הוחלפה הכותרת הראשית בהפניה למאמר פרשנות מאת עידו באום, שכתב: "פרשת החשמלאי בבית נתניהו: וינשטיין חייב להורות על חקירה פלילית – ומיד".

ומה באתר "וואלה"?

הכותרת הראשית הראשונה, בשעה ארבע אחר-הצהריים, נוסחה כך: "כספי ציבור להלבשה, ניקיון ומזון: דו"ח המבקר על משפחת נתניהו". כותרת אנמית משהו, אך גם לא מגוננת באופן מופגן. בתוך דקות בודדות הוחלפה הכותרת בכזו שלוקחת בחשבון את תגובת הליכוד: "בזבוז כספי ציבור לצרכים פרטיים, אין חשד לפלילים". כותרת זו החזיקה מעמד כ-45 דקות, ואז הוחלפה בכותרת נוחה פחות לנתניהו: "בזבוז כספי ציבור לצרכים פרטיים, הפרקליטות תבחן את הממצאים".

בהמשך שוב שונה נוסח הכותרת לגרסה עוד פחות נוחה לראש הממשלה: "בפרקליטות יכריעו אם לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו". כותרת זו התנוססה בראש האתר במשך שעות ארוכות, לצד תצלום לא מחמיא של ראש הממשלה (בשעה 20:45 עברו לשידור ישיר ממסיבת העיתונאים של מני נפתלי, אך בתוך כמה דקות שבו לכותרת על הפרקליטות).

במלים אחרות, "וואלה" שוב מצא עצמו על טווח שבין "ישראל היום" ל-ynet או "הארץ", עם נטייה לצד הביקורתי יותר.

"וואלה", 17.2.15

"וואלה", 17.2.15

נאום נתניהו בקונגרס, 3.3.15

שבועיים לפני פתיחת הקלפיות הגיע ראש הממשלה לקונגרס האמריקאי לשאת נאום מעורר מחלוקת.

באתר "ישראל היום" דיווחו בכותרת המשנה לראשית עוד בטרם החל נתניהו לנאום כי "הביקוש לכרטיסים בגלריה של מליאת הקונגרס גבוה פי עשרה ממספר המקומות הפנויים". בהמשך הוקדשה הכותרת הראשית למסרים של נתניהו: "הפסיקו לאיים על ארצי, מולדתו היחידה של העם היהודי"; "איראן מהווה איום לא רק לישראל, אלא גם לשלום של כל העולם"; וכן "זה הסכם רע ועדיף בלעדיו". גם לאחר תום הנאום, כשהתקבלה התגובה הצוננת של הנשיא אובמה, התמקדה הכותרת במסרים של נתניהו, וקראה: "נתניהו: 'ההסכם הנוכחי יבטיח איראן גרעינית'; אובאמה: 'הנאום לא חידש'".

באתר האח nrg חגגו גם כן. "'סחורה חמה': ביקוש חוצה מפלגות להיות בנאום", נכתב בכותרת הראשית טרם התחיל הנאום. אמנם בהמשך דווח בכותרת הראשית כי "בזמן נאום נתניהו: אובמה ישוחח עם מנהיגים אירופים", אך בהמשך הוקדשה הכותרת למסרי נתניהו, ובראשם: "נתניהו: אם ישראל תצטרך לעמוד לבד – היא תעמוד". לאחר הנאום הופיעה הכותרת הראשית "אובמה: 'לא היה שום דבר חדש בנאום נתניהו'", אך בהמשך שב האתר והחמיא לנתניהו. "גם מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס הריעו לנתניהו", נכתב בראש דף הבית של האתר.

אתר nrg מסכם את נאום נתניהו בקונגרס, 3.3.15

אתר nrg מסכם את נאום נתניהו בקונגרס, 3.3.15

באתר "מעריב" הקדישו את הכותרות הראשיות במהלך נאום נתניהו למסרים של ראש הממשלה, אך בכותרת המשנה צוין: "כ-50 דמוקרטים וסגן הנשיא ביידן מחרימים". לאחר הנאום הוקדשה הכותרת לתגובת אובמה ("לא צפיתי בנאום נתניהו, אך הבנתי שלא היה בו משהו חדש").

באתר mako לוו הכותרות הראשיות על הנאום בכותרת הגג "נאום במחלוקת". במהלך הנאום הוקדשו הכותרות למסרים של נתניהו, אולם לאחריו התנוססה הכותרת "אובמה: 'נתניהו לא הציע אלטרנטיבה'". בכותרת המשנה נכתב: "נשיא ארה"ב אמר כי לא היה כל חדש בדברי רה"מ בפני הקונגרס. מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, ננסי פלוסי: 'נאום מתנשא'".

mako, שעות הלילה, 3.3.15

mako, שעות הלילה, 3.3.15

באתר nana קידמו את הגולשים בכותרת ראשית פרשנית שלפיה הנאום "לא יעצור את איראן, יביא לעונש על ישראל – אבל בעיקר יועיל לקמפיין". בהמשך הוקדשו הכותרות הראשיות לציטוטים מפי נתניהו, אך בכותרת המשנה נכתב: "לאחר הביקורת הקשה שספג מיריביו הפוליטיים בישראל ומהבית הלבן, ראש הממשלה נושא דברים בוושינגטון בנוגע לסיכונים הכרוכים בעסקת הגרעין עם איראן. כ-50 חברי קונגרס דמוקרטים וסגן נשיא ארה"ב ביידן נעדרים מהנאום".

אתר "הארץ" קידם את פני הנאום בכותרות ראשיות פרשניות לאורך היום. "נאום נתניהו בקונגרס: איראן, שמיראן – קודם כל צריך להיבחר"; "הוא אולי סופרמן באיפא"ק, אבל בטח לא צ'רצ'יל"; וכן "עמיתי, עלי חמינאי: הנאום שלא נשמע הערב מנתניהו". כשראש הממשלה החל לנאום הוקדשו הכותרות באתר "הארץ" לדבריו, ולאחר סיום הנאום דווח בכותרת הראשית על תגובת אובמה.

ומה באתר "וואלה"?

"נתניהו מיתן משפטי מחץ – כדי לא להביך את הדמוקרטים", נכתב בכותרת הראשית של האתר טרם תחילת הנאום. בהמשך הוקדשו הכותרות הראשיות למסרים של ראש הממשלה ("עלינו לפעול יחד כדי לעצור את איראן"), ובכותרת המשנה נכתב כי "ראש הממשלה התקבל בחום בקונגרס והודה לאובמה על תמיכתו בישראל". התצלומים היו מחמיאים, לא נכתב דבר בכותרת על החרמות מצד הדמוקרטים, אך הטון השתנה לאחר הנאום.

"בכיר בבית הלבן: 'נתניהו כולו דיבורים – ואפס מעשים'", קראה הכותרת הראשית. "בממשל ובקונגרס מיהרו לתקוף את נתניהו על נאומו", נכתב בכותרת המשנה. "'אף לא רעיון אחד חדש', אמר גורם בבית הלבן ל-CNN. מנהיגת המיעוט ננסי פלוסי טענה כי היא היתה על סף דמעות: 'עלבון לארה"ב'".

"וואלה", 3.3.15

"וואלה", 3.3.15

עצרת כיכר רבין של הימין, 15.3.15

יומיים לפני הבחירות ערך הימין עצרת בכיכר רבין. כל האתרים דיווחו על האירוע בכותרותיהם הראשיות. ב"ישראל היום" דיווחו בכותרת הראשית על "רבבות בעצרת הימין בכיכר רבין", ובהמשך הביאו בה ציטוט מדברי נתניהו בעצרת: "עלינו לשמור על ארצנו מכל משמר".

באתר nrg בחרו בציטוט של נתניהו ("מחויב להבטיח את עתידה של מדינתנו"), ובכותרת המשנה נכתב: "כשבוע לאחר עצרת השמאל הגיעו רבבות לכיכר רבין כדי להשתתף בעצרת המחנה הלאומי. ראש הממשלה נתניהו פנה לקהל: 'אנחנו דוגלים באחדות ישראל, באהבת ישראל, עם ישראל, ארץ ישראל ומורשת ישראל'". בהמשך הוחלפה הכותרת הראשית בציטוט אחר של נתניהו: ""לשמאל יש את V15 – לנו את העם".

כותרת דומה התנוססה בראש אתר "מעריב": "להם V15 ולנו צו 8, לא הכסף יכריע, אלא הלב והנשמה". קדמה לה לשעה קלה כותרת עם ציטוט אחר מפי ראש הממשלה: "אין לנו חלק בדברי הבוז שהושמעו בכיכר לפני שבוע".

"מעריב", 15.3.15

"מעריב", 15.3.15

באתר mako דיווחו על העצרת מנקודת מבט שאינה מבטיחה לימין הצלחה בבחירות. בעוד הכותרת הראשית מצטטת את דברי נתניהו בכיכר, כותרת המשנה קראה: "בימין מנסים לעצור את הסחף שבא לידי ביטוי בסקרים האחרונים ולהחזיר מצביעים".

אתר mako מדווח על עצרת הימין, 15.3.15

אתר mako מדווח על עצרת הימין, 15.3.15

באתר ynet אפילו לא נתנו לנתניהו כותרת ראשית עם ציטוט מלהיב. הציטוט היחיד מפיו שהתנוסס בראש האתר מקבוצת "ידיעות אחרונות" במהלך העצרת היה "הורדנו מחירים, בנינו דירות". אפילו באתר "הארץ" בחרו בציטוט ההולם יותר את רוח דבריו של נתניהו ("הרצוג ולבני מסתירים את כוונותיהם לגבי ירושלים").

ומה באתר "וואלה"?

באתר העומד כיום בלב "תיק 4000" התנוססה כותרת ראשית עם ציטוט של נתניהו ("הצמחנו את הכלכלה") וכותרת משנה שמסתיימת בתגובת המחנה-הציוני ("מופע אימים").

"וואלה", 15.3.15

"וואלה", 15.3.15

כמו במקרים הקודמים שנסקרו לעיל, גם בסיקור עצרת הימין יומיים לפני פתיחת הקלפיות מיצב עצמו אתר "וואלה" במקום מאוזן יחסית, בין הטון האופוזיציוני של ynet, ובמידה רבה גם של mako, "מעריב" ו"הארץ", לבין הטון המגויס של "ישראל היום" ו-nrg.

לכתבה הראשית: בדיקת "העין השביעית" וקרן התחקירים: היחס לנתניהו במערכת הבחירות של 2015 בכותרות הראשיות באתר "וואלה" היה מאוזן עם נטייה חיובית • עורכים באתר מעידים: מאבק בין המערכת העיתונאית ללחצים מצד בעל השליטה, שהתגברו אחרי נצחון נתניהו בבחירות