בן כספית שינה נוסח מאמר שפרסם לפני כחודש ועסק בתקרית שבה סטרה עהד תמימי לחייל צה"ל. השינוי התבצע ימים אחדים לאחר הפרסום, שספג ביקורת וגרר מחאה.

הטור פורסם ב-19 בדצמבר ב"מעריב". כספית התייחס לתקרית ושיבח את החיילים: "איפוק הוא כוח", כתב. אולם לאחר מכן הוסיף: "במקרה של הנערות", תמימי ובת דודתה נור נאג'י מוחמד תמימי, "את המחיר כדאי לגבות בהזדמנות אחרת, במחשכים, בלי עדים ומצלמות". "משפחת תמימי", כתב כספית, "צריכה ללמוד בדרך הקשה שפרובוקציות שיטתיות כאלה מול לוחמי צה"ל יעלו לה ביוקר. יש לצה"ל מספיק יכולות, יצירתיות ואמצעים לייצר תשומות כאלה, מבלי לשלם מחיר ציבורי מופקע".

בן כספית על תמימי, "מעריב", 19.12.2017

בן כספית על תמימי, "מעריב", 19.12.2017

בעקבות משפטים אלה נפתחה ברשת עצומה של ארגון "זזים" נגד כספית, שקראה להעמידו לדין משמעתי במועצת העיתונות. עיתונאית "הארץ" שני ליטמן פרסמה מאמר תחת הכותרת "האם רעדה ידו של בן כספית כאשר כתב את השורות הללו?" וטענה כי המשפט המצוטט לעיל "כולו איום באלימות מצמררת". ב"הארץ" הורידו את המאמר מהרשת ביום הפרסום, בעקבות פנייה של כספית, והחזירו אותו מאוחר יותר בליווי פסקה נוספת, המתארת התנצחות של ליטמן עם כספית בתוכנית הרדיו שלו.

בן כספית (צילום מסך)

בן כספית (צילום מסך)

אלא שמתברר שבשל המחאה שינה גם כספית את המאמר שלו. מי שיגלוש לעמוד המאמר באתר "מעריב" יגלה כי במקום המשפטים מעוררי המחלוקת נכתב כעת: "במקרה של הנערות, עדיף שהמעצר יתבצע במועד אחר, בלילה, כפי שצה"ל יודע לבצע מעצרים בעייתיים. הזירה תהיה נקיה, לא יהיו מצלמות או פרובוקטורים, האירוע לא יתדרדר ולא יהיה בו פוטנציאל דליק. סוף מעשה במחשבה תחילה".

בדיקה בארכיון האינטרנט מעלה כי ב-23.12, ארבעה ימים לאחר הפרסום המקורי, עדיין הופיע הטקסט כפי שפורסם במקור, אך באחד הימים שלאחר מכן שונה כך שכבר ב-30.12 מופיעה הגרסה החדשה. בשיחה עם כספית מספר העיתונאי כי השינוי התבצע זמן קצר לאחר הפרסום, בעקבות שיחה שקיים עם עורך "הארץ" אלוף בן. כספית פנה אליו בשל המאמר שפרסמה ליטמן והסביר כי לא התכוון כלל למה שטענה הכותבת. "הוא אמר לי 'אם כך, למה לא שינית?' ואמרתי לו שבאמת לא חשבתי על זה, ואז שיניתי".

כדי להבהיר כי מלכתחילה לא התכוון לקרוא לשום פעולה פסולה של צה"ל כלפי משפחת תמימי מפנה כספית לתוכנית ששידר ביום פרסום המאמר ברדיו 103FM, לאחר שהתברר כי תמימי אכן נעצרה במהלך הלילה. באותו מועד, עוד לפני שהחל גל הביקורת על הניסוח הבעייתי שלו, שיבח כספית את חיילי צה"ל שלא הגיבו  ואת ההחלטה לעצור את תמימי שלא מול עדשות המצלמה.

"אני כתבתי את המאמר אחד השמאלנים שכתבתי בעידן האחרון, כשהשאלה היא מבחינתי מתי לעצור אותה", מבהיר כספית. "על זה הלכתי. המילה היחידה שאני יכול לחשוב היום שלא היתה מוצלחת היא שבמקום לכתוב 'בלילה' כתבתי 'במחשכים'".