בשנת 2017 נהרגו ברחבי העולם 65 עיתונאים, כך לפי דו"ח שפורסם אתמול על-ידי עיתונאים ללא גבולות (RSF), ארגון שמרכזו בצרפת הפועל למען זכויות עיתונאים ברחבי העולם. אלה נתונים מעט נמוכים יותר לעומת שנת 2016, וזאת בהמשך למגמה של ירידה בהיקף הריגתם של עיתונאים בשנים האחרונות. למעשה, לפי נתוני RSF שנת 2017 היתה הפחות קטלנית לעיתונאים זה 14 שנה. עם זאת, כמה מהסיבות לירידה בהיקף הרג העיתונאים אינן משמחות.

ב-RSF מסבירים את הירידה היחסית בהיקף הרג העיתונאים כתוצאה אפשרית של מסעות הסברה עולמיים למען בטיחותם של עיתונאים והצורך לספק להם הגנה. לפי הארגון, בשנים האחרונות עברו עוד ועוד כתבים מקצועיים השתלמויות שעזרו להם להגן על עצמם באזורי קרבות.

מנגד, בארגון מציינים כי סיבה נוספת לירידה בהיקף הרג העיתונאים היא הימנעותם של עיתונאים רבים מלסקר את המדינות הקטלניות ביותר, דוגמת סוריה, עיראק, תימן ומקסיקו. עיתונאים זרים נמנעים יותר ויותר מלהגיע לאזורים אלה, ועיתונאים מקומיים חדלים לעסוק בעיתונות מחשש לחייהם. כך, הקטל פוחת, אך זכות הציבור לדעת נפגמת.

מתוך 65 העיתונאים שנהרגו, 50 הם "עיתונאים מקצועיים" והיתר עיתונאים אזרחים או אנשים שעבדו בתפקידים תומכים. 26 עיתונאים מתו במהלך עבודתם כתוצאה מנפילת פצצה באזור שסיקרו, פיגועי התאבדות וכיוצא באלו. 39 הנותרים סומנו כמטרה ספציפית ונרצחו בשל עבודתם העיתונאית, שסיכנה אינטרסים פוליטיים, כלכליים או כאלה של ארגוני פשע.

שתי המדינות הקטלניות ביותר לעיתונאים בשנה החולפת היו סוריה (שם נהרגו 12 עיתונאים) ומקסיקו (שבה נהרגו 11 עיתונאים). הסיבות, כמובן, שונות. בסוריה מתחוללת מלחמת אזרחים שבה העיתונאים מוצאים עצמם לא פעם בחזית האש. במקסיקו הקטל נובע מנסיונותיהם של קרטלי פשע וסמים להשתיק עיתונאים המסקרים אותם. נתון נוסף שבולט בסיכום הרג העיתונאים בשנה החולפת נוגע למגדר – עשר עיתונאיות נהרגו, לעומת חמש בלבד בשנת 2016. לפי הארגון, הבולטת שבהם היתה דפנה קרואנה גליציה, עיתונאית ממלטה שנרצחה בידי אלמונים.

מכון העיתונות הבינלאומי (IPI), ארגון עולמי הפועל לקידום חופש העיתונות בעולם, פרסם אתמול גם הוא נתונים על הרג עיתונאים. לפי נתוני IPI, בשנה החולפת נהרגו 81 עיתונאים בגין עבודתם. גם לפי ספירה זו חלה ירידה לעומת השנה הקודמת, אז מנה המכון 120 עיתונאים שנהרגו בגין עבודתם.

במקביל לסיכום הרג העיתונאים בשנה החולפת, ב-RSF פרסמו נתונים גם על עיתונאים שנעצרו או נלקחו בשבי בגין עבודתם. לפי הארגון, בשנת 2017 נעצרו ברחבי העולם 326 עיתונאים, מעט פחות מבשנה הקודמת (אז נעצרו 348 עיתונאים). ההבדל נובע בין היתר מירידה במספר העיתונאים האזרחים שנעצרו בסין בשנה החולפת לעומת קודמתה. עם זאת, היו מדינות שבהן חלה עלייה במספר העיתונאים העצורים, דוגמת מרוקו.

חמשת בתי-הכלא הגדולים ביותר בעולם לעיתונאים לפי RSF הם סין (52 עיתונאים עצורים), טורקיה (43 עיתונאים עצורים), סוריה (24 עיתונאים עצורים), איראן (23 עיתונאים עצורים), ווייטנאם (19 עיתונאים עצורים). בנוסף, כך לפי RSF, במהלך השנה החולפת 54 עיתונאים נלקחו בשבי, כלומר נמצאו בחזקת יישויות שאינן מדינות, בעיקר דאע"ש בסוריה והחות'ים בתימן.

לפני ימים אחדים פרסם ארגון הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ) דו"ח משלו על העיתונאים העצורים ברחבי העולם, ובו מספרים מעט שונים. ב-CPJ כללו גם פירוט שמי של כל העיתונאים העצורים בעולם, וציינו כי בכלא הישראלי עצורים ארבעה עיתונאים פלסטינים. בדו"ח של RSF אין פירוט לגבי כלל המדינות ואין התייחסות ספציפית לעיתונאים הכלואים במדינת ישראל.

* * *

לעיון בדו"ח של עיתונאים ללא גבולות

להורדת הקובץ (PDF, 4.66MB)