רשות המסים מיישמת את החוזר שהוציאה לטיפול בגביית מס מפעילות תאגידים זרים בישראל באמצעות האינטרנט, כך הודיע בא-כוחה של הרשות בדיון שנערך היום (1.11) בבג"ץ. לפי עו"ד גיא אופיר, גוגל גורפת הכנסות בישראל ממכירת פרסומות במערכת AdWords וממכירת אפליקציות אנדרואיד, ולפייסבוק יש מחזור של למעלה מרבע מיליארד שקל בשנה מהכנסות בישראל. אף על-פי כן, שתי החברות אינן משלמות מסים למדינה.

הדיון, שהתקיים בפני השופטים אורי שהם, דפנה ברק-ארז וג'ורג' קרא, נערך בעקבות עתירה שהגיש עו"ד אופיר. אופיר טען בעתירתו כי משרד האוצר ורשות המסים מעלימים עין מהכנסות נכבדות של תאגידים רב-לאומיים כגון פייסבוק וגוגל ונמנעים מלפעול כדי לחייב אותם לשלם מסים בגין פעילותם בישראל. זו העתירה השנייה שהגיש עו"ד אופיר בעניין, לאחר שעתירה קודמת נדחתה על הסף בעקבות הודעת המדינה כי היא שוקדת על הסדרת מיסוי התאגידים הללו.

עו"ד עמנואל לינדר, בא כוחם של משרד האוצר ומנהל רשות המסים, הבהיר כי "רשות המסים עובדת" ו"מבצעת את עבודתה" בכל הקשור לתאגידים הרב-לאומיים, וביקש שלא לפרט. גם כשהשופטים ביקשו ממנו להרחיב בדיבור הוא נשאר איתן בעמדתו וקימץ בפרטים.

השופטת ברק-ארז העירה כי "בין התייחסות פרטיקולרית לבין האמירה שרשות המסים עובדת יש משהו באמצע", אולם עו"ד לינדר הסתפק בהודעה כי "נעשתה עבודה רצינית. זה עניין שבכל העולם מתלבטים בו. מרגע שיצא החוזר מיישמים אותו. עובדים ברשויות המס הגורמים הבכירים ביותר ומטה על יישומו של החוזר". "מה זה 'עובדים על יישומו'?", הקשתה השופטת ברק-ארז, אך עו"ד לינדר הסכים רק להגיד כי "הגופים הרלבנטיים קיבלו שומה רלבנטית, הם שזה בתחומי הסמכות שלהם הם שעוסקים בעניין של הוצאת שומות".

בהמשך, ולאחר שאלות נוספות, הוסיף עו"ד לינדר כי הסמנכ"ל הבכיר ברשות המסים הוא שמופקד על הטיפול בסוגיה. "פועלים ליישום החוזר", הוסיף, "זו הצהרה שאני יכול לעמוד מאחוריה במאה אחוז".

בעקבות דברים אלו השתכנע בית-המשפט כי הרשות פועלת בעניין. "שמענו שהמצב מטופל", אמר השופט שהם. "אני לא חושב שהם צריכים להצהיר שהם הגיעו לשלב גביית מס. יש להניח לטובת המדינה ותושביה שמטרתה של רשות המס לגבות מס אמת. זה לא רק בישראל. הנושא הזה לא פשוט לא רק בישראל, גם בעולם ובאירופה. אנשים מנסים למזער את גביית המס ככל הניתן או אף להימנע מכך, מול זה יש את המדינה שצריכה לדאוג לאינטרסים שלה ולגבות מס אמת. ברגע שיתפרסם החוזר, אנו שומעים שהחוזר מיושם לא רק לגבי החברות האלה אלא גם לגבי חברות אחרות, אני מניח שזה מה שקורה".

לאור זאת המליץ בית-המשפט לעו"ד אופיר למשוך את העתירה, וכך עשה. בפסק הדין שניתן בסיום הדיון הוחלט שלא להטיל עליו תשלום הוצאות.

6944/16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 60KB)