המפה שלפניכם, הרחבה של פרויקט מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית, מתמקדת במגזר תקשורתי ישראלי משפיע ומגוון, אך כזה המתנהל כמעט לגמרי מחוץ למעגל תשומת הלב של התקשורת המרכזית בישראל ושל הקהל דובר העברית: התקשורת הישראלית בשפה הרוסית. את המפה מלווה סיקור שוטף של "העין השביעית" את תחום התקשורת ברוסית, הכולל שידורי טלוויזיה, עיתוני דפוס, תחנות רדיו ואתרי אינטרנט, חלקם פונה גם לקהל מחוץ לישראל.

פרויקט מפת הבעלויות נוסד על-ידי "העין השביעית" לפני למעלה מעשור מתוך אמונה כי הכרת הבעלות על כלי התקשורת היא נדבך מהותי בהבנת התוכן התקשורתי עצמו, וכי לא ניתן לבחון פרסומים עיתונאיים ותקשורתיים במנותק משאלת הבעלות על אמצעי התקשורת, הבעלויות הצולבות והמקבילות והאינטרסים השונים הנוצרים כתוצאה מכל אלה.

במפה ניתן להבחין בדריסת הרגל של טייקונים ואילי תקשורת ישראלים דוגמת ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות"; הטייקון הנופל שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק (וב"וואלה"); ואלי עזור, הבעלים של קבוצת התקשורת שלה שייכים בין היתר רדיו ללא הפסקה ו"מעריב". אך בשונה משוק התקשורת הישראלי המרכזי, בזה שבשפה הרוסית ישנה נוכחות גדולה גם לטייקונים ממוצא רוסי, אלו המוכרים יותר בכינוי "אוליגרכים". בעוד מוטת ההשפעה של מו"לים ישראלים אינה בהכרח קטנה מזו של מו"לים ממוצא רוסי או אוקראיני, הרי שמוטת האינטרסים של אלו האחרונים היא כנראה רחבה הרבה יותר, ולו רק מבחינה גיאוגרפית.

תופעה בולטת אחרת המאפיינת את שוק התקשורת הישראלית ברוסית הרבה יותר מאשר את זו המרכזית בשפה העברית היא האחזקות בשרשור המסתיימות במקלטי מס וחברות עלומות שם. בעוד שבכלי התקשורת הישראליים בשפה העברית נדיר למצוא כאלו שזהות בעליהם אינה ידועה, בשוק בשפה הרוסית לא מדובר בתופעה נדירה. למעשה, גם לגבי כלי תקשורת כאלה ואחרים שזהות בעליהם ידועה, לא תמיד ברור אם אין "בעלים" אחרים השולטים בכלי התקשורת באמצעותם.

על התחקיר והפקת המפה היו אמונים איתמר ב"ז ובוריס ינטין, ואילו על העיצוב סטודיו הראל ומעין.

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית בשפה הרוסית, נובמבר 2017

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית בשפה הרוסית, נובמבר 2017