העיתונאי מיקי רוזנטל נודע כאחד מחלוצי סוגת הדוקו-אקטיביזם בישראל, סגנון ששימש את היוצר האמריקאי מייקל מור ליצירת כמה מהסרטים הדוקומנטריים המצליחים ומעוררי המחלוקת שנעשו אי-פעם. על מור נעשו כבר כמה סרטים אישיים, שהטילו דופי בשיטות העבודה שלו וביקשו להפריך עובדות שהציג בסרטיו. כעת נראה כי גם מיקי רוזנטל יזכה לכבוד מפוקפק שכזה.

האחים עופר, מבעלי ההון הגדולים בישראל, הם מי שעומדים ככל הנראה מאחורי סרט הנמצא כעת בתהליך הפקה. מדובר בסרט תגובה ל"שיטת השקשוקה", שיצר רוזנטל יחד עם הבמאי אילן עבודי, סרט שבחן את היחסים בין משפחת עופר ובין מדינת ישראל כדוגמה מייצגת לקשרים מעוררי מחלוקת בין הון לשלטון.

אף שהסרט "שיטת השקשוקה" הושלם לפני חודשים רבים, עד היום לא נמצאה לו משבצת שידור באף ערוץ טלוויזיה. הסרט הופק בשיתוף חברת הלוויין יס, אך בעקבות דרישות של נציגי האחים עופר להכניס בו שינויים, לא שודר הסרט בערוצי החברה. לפני כחצי שנה פורסם כי ברשות השידור מעוניינים לשדר את "שיטת השקשוקה", כפוף לכמה שינויים, אך עד כה לא שובץ הסרט לשידור בלוח השידורים של הערוץ הראשון.

לקושי למצוא ערוץ שיסכים לשדר את הסרט תרמה העובדה כי עוד לפני השלמתו הגיש עידן עופר תביעת דיבה על סך מיליון שקל נגד רוזנטל, בטענה כי הוא ובני משפחתו נפגעו מרדיפתו של איש הטלוויזיה. נציגי המשפחה אף פנו ישירות לחברת יס, לרשות השידור ולסינמטק תל-אביב, שביקש להקרין את הסרט, במטרה להניא אותם מלשדרו. את הסינמטק הזהירו מפורשות מפני "ההשלכות מרחיקות הלכת שעלולות לנבוע מהבאת הסרט לשידור".

עתה מתברר שמשפחת עופר החליטה, כנראה, לפעול נגד הסרט לא רק בזירה המשפטית, אלא גם בזירה התקשורתית. מול עיתונאי פרטי, שנקלע לחובות אישיים בעקבות הפקת הסרט "שיטת השקשוקה" וקשיי הפצתו, עומדת אחת המשפחות העשירות והחזקות בישראל, שיכולה, אם תרצה, לממן גם סדרת סרטים על רוזנטל ועבודתו לאורך השנים. מלאכת הפקת סרט התגובה הוטלה על שי נשר, איש עסקים, בעל חברת רוני-הפקות וסוכן בכיר, שייצג בעבר את מיקי רוזנטל והפיק את תוכניתו "בולדוזר", ששודרה בערוץ 2. נשר ורוזנטל אף הקימו במשותף לפני כארבע שנים את חברת משהו-הפקות, לצורך יצירת תוכניות אקטואליה ותעודה, עד שפרץ בין השניים סכסוך אישי ודרכיהם נפרדו.

בתשובה לשאלה אמר היום רוזנטל כי השמועה על עשיית סרט התגובה הגיעה לאוזנו, אך מעבר לכך הוא אינו יודע פרטים. "זה יכול להיות סרט מעניין", הוא אומר, ומזכיר כי במשך חודשים ארוכים ניסה הוא בעצמו לקבל תגובה ממשפחת עופר ונציגיה לטענות שהעלה בסרטו. בערב עיון שנערך לכבודו של רוזנטל ולכבוד סרטו לפני כחצי שנה, אמר העיתונאי רינו צרור כי אם בעקבות עבודתו של רוזנטל יבואו עיתונאים נוספים, יהיה זה בבחינת ניצחון. "אני את כל מאבקי עושה לבד", אומר היום רוזנטל ל"העין השביעית", "עיתונאים זה לא עם להישען עליו".

לדבריו, נכון להיום לא מתקיים משא-ומתן עם אף כלי תקשורת על שידור "שיטת השקשוקה". מרשות השידור, הוא אומר, לא שמע כבר כחודשיים, ואף גוף תקשורת אחר אינו מעוניין כרגע לשדר את סרטו. יחד עם זאת, רוזנטל שומר על אופטימיות. "אני מאמין שהסרט ישודר איכשהו בערוץ טלוויזיה. אני לא מאמין שלאורך זמן אפשר לבלום אותו", הוא אומר, ומביע תקווה כי זיכוי בתביעה האישית שהוגשה נגדו על-ידי עידן עופר יוביל לשידור הסרט באחד הערוצים המרכזיים בישראל. אחרת, שוקל רוזנטל להעלות את הסרט לאינטרנט.

לדעת פרופ' מרדכי קרמניצר, סרט תשובה מטעם האחים עופר יכול היה להיות יוזמה חיובית, אלמלא בא בעקבות נסיונות השתקה. "אם האחים עופר לא היו מנסים למנוע את הקרנת הסרט על-ידי איומים משפטיים", מסביר קרמניצר, "ומגיבים בסרט משלהם, בהנחה שהסרט הוא בגבולות החוק, הייתי חושב שזו ההתנהגות הנאותה ביותר שאפשר להעלות על הדעת: מול ביטוי שמישהו חושב שפוגע בו, הוא מגיב על-ידי ביטוי משלו. אך הצירוף של הניסיון למנוע את הקרנת הסרט יחד עם תגובה על-ידי ביטוי נראה לי צירוף לא מוצלח".

שי נשר סירב להגיב.

בתשובה לבקשה לתגובה שהפנה "העין השביעית" לקבוצת האחים עופר, הפנו אותנו למשרד יחסי-הציבור של רן רהב, שם הפנו את בקשת התגובה למשרדו של אלי גולדשמידט, חבר-הכנסת לשעבר, שמכהן כיום כסמנכ"ל התקשורת של החברה-לישראל, חברת האחזקות שבבעלות משפחת עופר. ממשרדו של גולדשמידט הופנתה בקשת התגובה למשרדו של יועץ התקשורת רונן צור. ממשרדו של צור טרם נמסרה תגובה.