"הד החינוך", כתב העת הוותיק ביותר שיוצא לאור בישראל, צפוי להיסגר.

במהלך סוף השבוע פרסם עורך כתב העת ישראל שורק הודעה על הסגירה הצפויה וקרא לפעולת מחאה שתמנע זאת. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו טען כי בשבוע הבא אמורה להתקיים ישיבת הנהלה של הסתדרות המורים כשעל הפרק סגירת כתבי העת שהיא מוציאה לאור ובראשם "הד החינוך". כתב העת, שמוקדש לנושאי חינוך והוראה, החל לצאת לאור בשנת 1927 ומאז מתפרסם ברציפות.

שורק, שנכנס לתפקיד עורך "הד החינוך" לפני כשנה בלבד, סיפר בשיחה עם "העין השביעית" כי בחודשים האחרונים, לאחר הבחירות האחרונות לתפקיד מזכ"ל ההסתדרות שבהן זכתה יפה בן-דויד, ניסה ליצור קשר עם המזכ"לית החדשה במסגרת הכנת תחקיר על עובדי קבלן אך נתקל בהתעלמות גמורה. הודעות שהותיר אצל מזכירתה לא נענו וגם כשהגיע למשרדה לא הצליח להיפגש עמה. בתשובה לשאלה על כך שהופנתה אליו בתגובות לפוסט שלו כתב שורק כי אפשר שהמזכ"לית בן-דויד אינה מוכנה לפגוש אותו "בגלל שסירבתי לפרסם כתבות שמאדירות את הישגיה לפני הבחירות". בהסתדרות המורים מכחישים זאת מכל וכל ובשיחה עם "העין השביעית" סירב שורק להרחיב בנושא.

ההתעלמות של המזכ"לית מפניותיו לא היו תמרור האזהרה היחיד שבו נתקל שורק בחודשים האחרונים. במקביל נודע לו כי יו"ר המערכת הוותיק, ציון שורק (אין קשר משפחתי לעורך), התבקש לעזוב את תפקידו. לדברי העורך, יו"ר המערכת הוא שעמד במשך תקופה ארוכה כחומה בצורה בין הסתדרות המורים למערכת "הד החינוך" והוא שאיפשר לכתב-העת לפעול באופן עצמאי לחלוטין ואף למתוח לעתים ביקורת על התנהלותה של המוציאה לאור.

את מקומו של יו"ר המערכת איש לא מילא, מוסיף שורק, והחוזה שלו עצמו פקע בלי שחודש. לאחרונה, הוא מספר, הודיעו למזכירת המערכת כי עליה לצאת לפרישה מוקדמת באופן מיידי וכשסירבה נאמר לה שכתב העת צפוי להיסגר. כך, למעשה, נודע לעורך הראשי ולצוות הכותבים של "הד החינוך" על כוונת ההסתדרות. "הכל מתנהל כמו באיזו אחוזה פיאודלית", מתאר זאת שורק.

שער גיליון "הד החינוך", ספטמבר 2017

עורך "הד החינוך" טוען עוד כי סגירת כתב העת באמתלת קיצוצים והתייעלות אינה משכנעת. על פי הצעת תקציב הארגון לשנת 2016, כפי שפורסמה באתר הסתדרות המורים, התקציב השנתי של ההסתדרות עומד על כ-350 מיליון שקל. עלות הוצאת "הד החינוך" בעברית ובערבית, יחד עם הוצאת כתב העת "הד הגן", עומדת על כ-3 מיליון שקל, אולם הסכום כולו, כך לפי הצעת התקציב, מכוסה באמצעות הכנסות ממינויים ומודעות.

"אפשר היה לחושב על פרסום מוצרים כמו מחשבים", אומר שורק בשיחה עם "העין השביעית", "אפשר היה אולי למכור את 'הד החינוך' בסטימצקי, אפשר היה לנסות ולמצוא פתרון. אבל הם מניפים גרזן בלא דיאלוג וזה מה שהורג אותנו".

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה:

"מאז כניסתה של המזכ"לית, יפה בן דויד, לתפקידה נערכת עבודה כלכלית מקצועית לבדק בית במוסדות הסתדרות המורים. בין השאר, בחינת הצדקת הוצאת מספר רב של כתבי עת היוצאים מטעמה. במסגרת ההתייעלות הוחלט לעשות שינוי בכל עיתוני הסתדרות המורים ולצמצם עלויות.

"מבדיקה שנערכה נתברר כי על עיתון 'הד החינוך' מנויים כיום כ-7800 מינויים בלבד שהם כ-5% בלבד מכלל ציבור עובדי ההוראה, כשעלות ההוצאה לאור מגיעה ללמעלה מסכום של 1,415,000 ₪. שכרו של העורך שורק עומד על 35 אלף שקל לגיליון". לדברי שורק כלל לא מדובר בשכר כיוון שהוא פרילנסר, המוציא חשבונית על 30 אלף שקל לגיליון, כלומר 15 אלף שקל לחודש, מזה נשאר לו מעט יותר ממחצית הסכום אחרי קיזוז הוצאות שונות.

"הסתדרות המורים מצאה לנכון שמספר המנויים שהולך ופוחת מידי חודש אינו מצדיק את ההוצאה הגדולה", נמסר עוד בתגבות ההתסדרות. "בכוונת הסתדרות המורים לאחד את כל כתבי העת המוצאים על ידה לכתב עת אחד, הן באמצעות משלוח לעובדי ההוראה והן באמצעות המדיה הדיגיטלית ולפרסם פרסומים פדגוגיים ואחרים. העיתון יכלול את כל הנושאים החינוכיים, הרלוונטים עבור עובדי ההוראה. מהלך זה מטיב עם חברי הסתדרות המורים ויביא לחיסכון גדול בהוצאות הסתדרות המורים".

בנוסף מבהירים בהסתדרות המורים כי ל"הד החינוך" אין מזכירת מערכת אלא ישנה עובדת אחת האחראית על המינויים בכלל העיתונים של הארגון.

באשר לטענה של שורק בפייסבוק, כאילו התבקש לפרסם כתבות המאדירות את פעילות בן-דויד לפני הבחירות למזכ"לות ההסתדרות, בארגון מכחישים זאת בתוקף. "יפה בן-דויד מעולם לא דיברה ולא פנתה למר שורק בבקשה לכתבה שמאדירה את שמה", נמסר. "בשיחה שהתקיימה עם מר ציון שורק נמסר לאחרון כי בדעתה לסיים את עבודתו וטבעי שמרגע הודעה על סיום עבודתו מנסה מר שורק בכל דרך למנוע זאת ואף להטיל דופי בהחלטה".