"היו גם כאלה שהתאכזבו מכך שהנשיא לא הזכיר, גם לא במרומז, את העברת שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים, גם לא בעתיד, וגם לא דיבר מפורשות על ירושלים כבירת ישראל", נכתב היום ב"ידיעות אחרונות". מה שלא ציינו בעיתון הוא כי בין המאוכזבים נמצאים גם אנשי "ידיעות אחרונות" עצמם, שחזו כי טראמפ כן יזכיר את ירושלים כבירת ישראל – ולמעשה דיווחו על הכרזה מדינית מפורטת, שלא התרחשה במציאות.

ב"ידיעות אחרונות" ידעו לדווח חודש מראש על ההכרזה המדינית של טראמפ בירושלים. "חשיפה", הבטיחה חותמת צהובה על שער העיתון ב-27 לאפריל: "הדיל המדיני שנשיא ארה"ב יביא לישראל". הכותרת הראשית של העיתון הכריזה באותיות ענק על "יוזמת טראמפ". כבר בכותרת המשנה, שהפנתה לידיעה של הכתבת הוותיקה בארצות-הברית, אורלי אזולאי, ידעו ב"ידיעות אחרונות" לפרט בדיוק רב מה עתיד נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ להציג לממשלת ישראל.

"נשיא ארה"ב צפוי להגיע לביקור בארץ בעוד כחודש, ולהביא איתו מדיניות אמריקאית חדשה ביחס לישראל", נכתב על שער העיתון, "הגזר: הכרה רשמית בירושלים כבירת ישראל – אך ללא העברת השגרירות. המקל: הודעה על תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית. המטרה: התנעה מחדש של התהליך המדיני בדרך להסדר שלום".

"יוזמת טראמפ", שער "ידיעות אחרונות", 27.4.17

"יוזמת טראמפ", שער "ידיעות אחרונות", 27.4.17

התחזית מלאת הביטחון חזרה גם בידיעה עצמה, שנדפסה בעמוד הפותח של העיתון: "בצל השאלות הפתוחות", נכתב שם, "דבר אחד מהותי כבר מסתמן: טראמפ אמור להודיע על שינוי מדיניות ולהכריז כי ארה"ב תכיר בירושלים המאוחדת כבירת ישראל, וזאת במקביל להצהרת תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל".

המציאות, כידוע, לא התיישרה עם הידיעות של "ידיעות": טראמפ לא הצהיר על שינוי מדיניות, לא הכיר בירושלים ולא דיבר על מדינה פלסטינית.

"נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיכם היום (ג') את ביקורו בן 28 השעות בארץ בנאום אוהד וחם במיוחד כלפי ישראל. עם זאת, אף שהדגיש שוב ושוב את המחויבות שלו לקדם שלום עם הפלסטינים, הוא לא מסר הצהרות מדיניות מיוחדות או מפתיעות", דיווח אתר ynet, גם הוא מקבוצת "ידיעות אחרונות", "למעט הכרזתו שלפיה משיחותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות אבו מאזן עולה ששניהם 'מושיטים יד לשלום', הוא לא התייחס לתוכנית מדינית מעשית או ללוח זמנים למתווה מסוג זה".

"ידיעות אחרונות", 27.4.17

"המטרה: קידום יוזמה אזורית והכרה בירושלים המאוחדת כבירתה של ישראל", הידיעה ב"ידיעות אחרונות", 27.4.17

אגב, אלו אינם פריטי המידע הלא נכונים היחידים שהתפרסמו באותה ידיעה. אזולאי חזתה גם כי אשתו של טראמפ לא תצטרף אליו. במציאות, מלניה טראמפ הגיעה יחד עם בעלה וזכתה לתשומת לב לא מעטה – גם מצד "ידיעות אחרונות". הדיווח היום ב"ידיעות אחרונות" על נאום טראמפ לא זכה לידיעה גדולה בעמוד הפותח, אלא לאייטם קטן בשולי עמוד 8. "מה שבלט זה הדברים שלא נאמרו – בלי הצהרות מדיניות", נכתב שם בין היתר, בחוסר מודעות קיצוני או אולי בעקיצה פנימית כואבת.

לא רק ב"ידיעות אחרונות" פורסמה ידיעה על ביקור טראמפ שלא התממשה במציאות – אצל המתחרה "ישראל היום" קרה דבר דומה. "טראמפ: אינני שולל ביקור בכותל עם נתניהו", בישרה הכותרת הראשית של החינמון ביום שישי האחרון, שאמנם נוסחה בזהירות רבה יותר מהדיווח הבומבסטי ב"ידיעות אחרונות". הביקור בכותל המערבי בלוויית נציג רשמי הפך לסוגיה תקשורתית מאחר שנתפס כהכרה של הממשל האמריקאי בריבונות הישראלית בירושלים. במציאות, טראמפ סירב לליווי כזה וביקר באתר בלוויית רב הכותל.

"טראמפ: אינני שולל ביקור בכותל עם נתניהו", כותרת ראשית ב"ישראל היום", 19.5.17

"טראמפ: אינני שולל ביקור בכותל עם נתניהו", כותרת ראשית ב"ישראל היום", 19.5.17