משה נסטלבאום יפצה את יגאל רביד ב-150 אלף שקל בגין הטרדה מינית, התנכלות והוצאת דיבה, אולם רביד עצמו יפצה את נסטלבאום ב-85 אלף שקל בגין הוצאת דיבתו, כך פסקה היום (26.4) השופטת אסנת רובוביץ-ברכש מבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו.

בכך, אלא אם כן יוגש ערעור, באו לכדי סיום תביעות הדדיות שהגישו שני עיתונאי רשות השידור. התביעות באו לאחר שנים של התקוטטויות בין רביד ונסטלבאום, שכללו בין היתר תובענה משמעתית, בקשת הגנה ממבקר המדינה והליכים משפטיים נוספים שהגיעו עד בג"ץ.

העימות בין השניים, שבעבר היו מיודדים, החל בתחילת העשור הנוכחי, כשרביד התלונן כי נסטלבאום מבזה אותו על רקע נטייתו המינית. רביד טען, באמצעות עו"ד דור חזקיה, כי מרגע שהתלונן נגד נסטלבאום החל זה, שהיה מנהלו הישיר, להתנקם בו בשלל דרכים, כולל מניעת זמן מסך. נסטלבאום טען מנגד, באמצעות עורכי-הדין אורון שוורץ ואמיר טיטונוביץ, כי האמירות שלו כלפי רביד היו הלצות, כי רביד הוא שהכפיש אותו וכי כל פשעו היה שנחלץ לעזרתן של נשים שטענו כי רביד ירד לחייהן.

השופטת רובוביץ-ברכש, יחד עם נציגי הציבור הילה ידיד-ברזילי ומאיר ליברמן, קיבלה את שתי התביעות באופן חלקי. הטענה של נסטלבאום בדבר "הלצות" נדחתה. "אנו סבורים כי יש למתוח קו ברור במקום עבודה בין הלצות מותרות לבין הלצות שיש בהן משום הטרדה, במיוחד במצב שבו העובד מבהיר כי מבחינתו הקו האדום נחצה, ושוכנענו כי במקרה דנן אכן קו זה נחצה", כתבה בפסק דינה. בשל ההטרדה המינית שספג רביד הוחלט כי יפוצה ב-25 אלף שקל.

בנוסף קבעה השופטת כי נסטלבאום אכן התנכל לרביד בעקבות הגשת התלונה נגדו. בשל ההתנכלות של נסטלבאום הורה בית-הדין לפצות את רביד בסכום גבוה בהרבה. "משהוכחו בפנינו מעשי התנכלות רבים ומשמעותיים אשר נמשכו לאורך זמן רב", נכתב בפסק הדין, "שגרמו לעוגמת נפש רבה ופגיעות ממשיות ברביד ולהדרתו מתחום עיסוקו, בו עסק שנים, ומשהתנכלות זו הורחבה גם לחבריו, לרבות ניסיון לפגוע בו באופן אישי גם באמצעות צדדים שלישיים, מסקנתנו היא כי רביד זכאי לפיצוי בשל כלל מעשי ההתנכלות בסך של 90 אלף שקל".

בנוסף נקבע בפסק הדין כי מכתב ששיגר נסטלבאום לפני כשנתיים לשרת התרבות והספורט דאז ולרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה, שבאמצעותו ביקש למנוע מרביד להנחות את טקס הדלקת המשואות, כלל לשון הרע. בין היתר טען נסטלבאום במכתב כי רביד "התעמר, השפיל, ביזה ורמס את כבודן של עובדות בחטיבת החדשות, תוך שהוא מנצל את כוח השררה". חלק ניכר מהמכתב, כך נפסק, נכתב "בחוסר סבירות המעידה על חוסר תום לב ואף כוונה מכוונת לפגוע". בשל כך חויב נסטלבאום לפצות את רביד בעשרת אלפים שקלים.

מנגד, בית-המשפט קיבל את טענת נסטלבאום כי רביד הוציא את דיבתו רעה פעמים רבות בפרסומים שהפיץ בחשבון הפייסבוק שלו. בין היתר נפסק כי כשרביד כתב בפייסבוק על נסטלבאום כי הוא "אדם שעסוק בסכסוכים, בהסתה ושיסוי, ברכילות ושקרים תוך שבירת כל קוד אתי ומוסרי, שרומס כללים בסיסיים של הגינות אנושית, ושבמישור המקצועי הוכתר כבר כמינוי הגרוע בתקשורת", הוא פרסם עליו לשון הרע, ואינו זכאי להגנות הקבועות בחוק. דברים אלה, כך נכתב בפסק הדין, נכתבו ב"לשון בוטה החורגת מהסביר".

לפי פסק הדין, שורה של פוסטים נוספים של רביד על נסטלבאום, שבהם טען בין היתר כי נסטלבאום הוא "קוריוז" אך גם "סוטה מופרע" שהטריד עובדים רבים ברשות השידור, המיט קלון על השירות הציבורי, העניק שוחד מסך לחבריו וצריך ללכת לבית-הסוהר, כללו לשון הרע. "אין מדובר בדברים שנאמרו בשוגג או בתום לב אלא בכוונה לפגוע בנסטלבאום, כדי להציגו באור שלילי", כתבה השופטת בפסק הדין, וחייבה את רביד לפצות את נסטלבאום ב-70 אלף שקל.

ל-125 אלף השקלים שחויב נסטלבאום לשלם לרביד כפיצוי נוספו 25 אלף שקלים עבור שכר טרחת עורך דין. רביד, מנגד, חויב להוסיף ל-70 אלף השקלים שבהם חויב לפצות את נסטלבאום שכר טרחת עורך-דין בסך 15 אלף שקל. בסופו של דבר, לאחר קיזוז הסכומים, ככל שאכן ישולמו, יישאר רביד עם 65 אלף שקל שיקבל מנסטלבאום.

31118-07-14
46612-10-14

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 4.68MB)