בשבועות האחרונים החל בבית-הדין לעבודה שלב ההוכחות בתביעות הנגדיות שהגישו יגאל רביד ומשה נסטלבאום זה נגד זה. רביד, מגיש בכיר בערוץ 1 של רשות השידור, הגיש לפני כשנתיים תביעה בסך חצי מיליון שקל בטענה כי נסטלבאום, שכיהן כראש חטיבת החדשות בערוץ, פגע והשמיץ אותו, תוך הטרדות מיניות מילוליות גסות ובוטות על רקע הומופובי, ובהמשך התנכל לו. נסטלבאום טען להגנתו כי רביד החליט לאסור מלחמה עליו מרגע שיצא נגד התנכלותו לעובדות הכפופות לו, ובמקביל הגיש תביעת דיבה נגד רביד ודרש ממנו פיצויים בסך מיליון שקל.

בשתי ישיבות הוכחות שהתקיימו בשבועות האחרונים העידו קולגות ומכרים של השניים, ובהם העיתונאים יאיר ויינרב, רותם אברוצקי ואבי מוסקל, וכן דוברת הרשות לינדה בר.

רוב העדים שנחקרו בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו באו מטעמו של רביד, ותיארו באופן שלילי את התנהלותו האישית והמקצועית של נסטלבאום. לפי תיאורם, נסטלבאום הוא הומופוב, שרדף את רביד ופעל כדי לפגוע בו מקצועית. את רביד מייצגים עורכי-הדין דור חזקיה ויונתן אבישר, ואילו נסטלבאום מיוצג על-ידי עורכי-הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס בתביעה שהגיש נגדו רביד, ועל-ידי עורכי-הדין אמיר טיטונוביץ' ואפרת אזולאי בתביעה שהוא עצמו הגיש נגד רביד.

בדיון שנערך בחודש מרץ העיד ויינרב, הכתב המדיני של ערוץ 1, כי באוגוסט 2012 יצא לסקר את טקס החתימה החגיגי על הרפורמה שמעולם לא יצאה אל הפועל ברשות השידור, וזאת מתוקף תפקידו אז ככתב כלכלי. לדבריו, במהלך הטקס רכן לעברו נסטלבאום, שישב מאחוריו, וביקש ממנו שבכתבה שהוא מכין לא יראו את מנחה הטקס, יגאל רביד.

"אני חשבתי שהוא מתלוצץ איתי או משהו כזה", העיד ויינרב לפי פרוטוקול הדיון, "אז כמובן שהגבתי בצחוק, ואז הוא רכן לעברי שוב פעם, ואמר שהוא רציני ולא רוצה שיראו את יגאל רביד בכתבה, ואני המשכתי לצחוק כי לא ידעתי איך לעכל את זה, כי זו הוראה שיכולה להיות או בדיחה או משהו שהוא חמור מאוד. המשכתי לצחוק, ופעם שלישית הוא אמר לי שהוא מבקש ושזו טובה אישית שלו, שלא יראו את יגאל רביד בכתבה". לדברי ויינרב, הוא נמנע מלמלא את ההוראה.

בהזדמנות אחרות, הוסיף ויינרב, כשהגיש פינה כלכלית בערוץ בעזרתו של עובד אחר ברשות, ביקש ממנו נסטלבאום שאותו עובד לא יופיע עוד על המסך. "שאלתי אותו למה לא להשתמש באותו כתב או עובד של הרשות", סיפר ויינרב, "והתשובה שהדהימה אותי היתה 'אני לא יכול לראות את המתחנגלים והמתרוממים האלה יותר על המסך'".

ויינרב סיפר כי מרגע שהחליט לשתף פעולה עם נציבות שירות המדינה שחקרה את נסטלבאום בחשד שהטריד עובדים על רקע מיני, הוא עצמו הפך מושא להתנכלויות מצדו. "שילמתי מחיר כבד", אמר ויינרב, שהגדיר את התקופה הזו כ"שנתיים של סבל נוראי". עוד העיד ויינרב כי נסטלבאום אמר לו על העיתונאי רותם אברוצקי, שגם עמו היה מסוכסך, כי הוא "אוהב מאוד לזיין אותו עם חיוך, כשהוא לא יודע מאיפה זה מגיע לו".

מנהל הטלוויזיה לשעבר, מושון מצליח, העיד מטעם רביד גם כן והגדיר את נסטלבאום "איש גס רוח", וכן "אלים מילולית". לדברי מצליח, נסטלבאום ניצל את הקשרים הטובים שלו עם מנכ"ל הרשות דאז יוני בן-מנחם, "שמכוחם איים עלי שלא כדאי לי להתעסק איתו כי המנכ"ל חבר שלו ושאני אשב בשקט כמנהל הערוץ".

עורך "מבט" אבי מוסקל טען בעדותו, כמו ויינרב, כי נסטלבאום שינה את יחסו אליו מרגע שהעיד על מעשיו בפני נציבות שירות המדינה. את סגנון ניהולו של נסטלבאום בתקופה שבה נחקר על-ידי הנציבות הגדיר מוסקל כניסיון "להשליט בהחלט משמעת ופחד בקרב עובדים ובאופן ספציפי מול יגאל רביד".

לדברי מוסקל, טקס החתימה על הרפורמה לא היה הפעם היחידה שנסטלבאום ביקש מעובדי הרשות לא לצלם את רביד. לפי מוסקל, בטקס מתן אותות מטעם עמותת אומ"ץ שרביד הנחה פנה אליו רכז הכתבים אדי אהרונוף, שלדבריו היה "יד ימינו של נסטלבאום", ואמר לו: "רק תשים [לב] שלא יראו את יגאל רביד בפריים בזמן שהטקס משודר". לדברי מוסקל, אחרי שאהרונוף ביקש זאת ממנו, הוא הוסיף: "תראה בי המלאך השומר שלך, אתה יודע שנסטלבאום לא אוהב אותו, שלא יראו אותו בפריים".

מוסקל העיד כי התעלם מבקשתו של אהרונוף, ועל כן זה פנה למפיקת מהדורת החדשות, ובסופו של דבר "משם הונחתה ההוראה לצוות בשטח להתמקם בנקודה כזאת באולם שיהיה בלתי אפשרי לראות את המנחה, וזה יצר פריים מגוחך, אני חושב, כי זה אודיטוריום כזה וזה פשוט צולם ככה שעל הבמה רואים אנשים בגודל של נמלים כמעט, ובלבד שלא יראו את יגאל רביד, ובעצם ראו את בועז שפירא, ששידר משם, ומאחוריו לא היה אפשר לראות אף אחד". מקרה דומה אירע לדברי מוסקל גם בטקס לציון 70 שנה למרד גטו ורשה שהתקיים בקיבוץ לוחמי-הגטאות.

בנוסף העיד מוסקל כי היה עד לשיחה שקיים נסטלבאום על אודות כתב מסוים, ושמע אותו אומר: "כן, אני מכיר אותו כבר שנים, הרבה שנים, עוד מלפני ועוד מהתקופה שהוא היה מתרומם, מתהפך".

בדיון נוסף שנערך לפני כחודש העידה דוברת הרשות לינדה בר כי נסטלבאום תהה באוזניה כמה פעמים מדוע היא בוחרת ברביד להנחות אירועים של הרשות, ואף היו פעמים שביקש ממנה כי יחדל מכך. לדבריה, נמנעה מלהיענות לבקשתו בשל איכותו המקצועית הגבוהה של רביד כמנחה אירועים.

בחקירות הנגדיות העלו באי כוחו של נסטלבאום ספקות לגבי המניעים של נסטלבאום להורות שלא לצלם את רביד. בנוסף עמדו על העובדה שעיתונאי בכיר בערוץ 1, הנחשב מיודד עם נסטלבאום, הוא הומוסקסואל, ושאלו את העדים מטעם רביד כיצד עובדה זו מתיישבת עם הטענות בדבר הומופוביה.

רותם אברוצקי, שהעיד בעצמו על התנכלות של נסטלבאום נגדו ונגד רביד, טען כי אותו עיתונאי אינו הומו מוצהר, בשונה ממנו עצמו ומרביד, והוסיף כי זהו הבדל שמקל על נסטלבאום לקבלו. עוד טען אברוצקי כי החברות בין השניים היא "חברות של אינטרסים" ואינה חברות אישית של ממש.

גם מוסקל נשאל כיצד מתיישבת החברות בין השניים עם טענות להומופוביה, והשיב: "אם אני אגיד 'אני לא גזען כי אחד מחברי הטובים ביותר הוא מרוקאי', איך זה ישמע לך?". עו"ד שוורץ, בא-כוחו של נסטלבאום, השיב למוסקל כי אם אכן יש לו חבר מרוקאי, סימן שאינו גזען.

רביד עצמו נחקר על תצהירו, שבו תיאר בפירוט את מסכת ההתנכלויות של נסטלבאום כלפיו. לדבריו, במהלך השנים כינה אותו נסטלבאום בשמות גנאי על רקע נטייתו המינית, ואמר בנוכחותו דברים כגון "אני אפתח לך מטרייה בתחת", "לידך אני צריך ללבוש תחתוני פח", ואף טען כי אין לסמוך על עובדים הומוסקסואלים כי הם "תוקעים סכין בגב".

רביד הוסיף והצהיר כי אחרי שפעל להגשת תלונה נגדו החריף היחס של נסטלבאום כלפיו. מנהלו דאז העליל עליו פרטים כוזבים, דיבר בגנותו בכלי תקשורת שונים, הדיר אותו מהמסך והרחיק אותו מעבודתו בערוץ.

בחקירתו הנגדית באולם בית-הדין לעבודה הודה רביד שפעם אחת הגדיר את נסטלבאום "עורך ג'ורה", וטען כי זה היה בסמוך לפרסום ידיעה על כך שעתיד לצאת לאור מגזין רכילות בשם "ג'ורה". לדבריו, הוא בסך הכל ניסה להשיב לנסטלבאום על דברים שזה אמר. עם זאת הדגיש רביד כי בשונה מנסטלבאום, הוא עצמו מעולם לא לעג לו על חייו האישיים.

מטעם נסטלבאום העידו בחודש שעבר העיתונאיות מיכל רבינוביץ' ודינה רייס. רבינוביץ' העידה כי אחרי כמה חודשים שבהם הגישה את מהדורת מוצאי-שבת של חדשות ערוץ 1 ברוטציה עם רביד, הוא אמר לה שביקש להגיש את המהדורה לבדו, והיא אכן הפסיקה להגישה. לדבריה, היא נפגעה מכך. "מבחינתי לא להגיש מהדורה זה לא עניין של אגו ולא של יוקרה, אלא אך ורק בהיבט כלכלי גרידא של פגיעה בפרנסה שלי".

רייס, עורכת חדשות בערוץ 1, העידה כי התקשתה מאוד לעבוד מול רביד במהדורות שערכה ושהוא הגיש, וכי הוא חתר תחת סמכותה המקצועית. לדבריה, הוא היה "מתמרד תמידי לכל אייטם. הוא מתנגד וסגנון ההתנגדות שלו מעליב, גס רוח, שמטיל דופי באדם החשוב ביותר למהדורה". רייס הוסיפה כי "ברגע שהמגיש שלך לא ממושמע, במיוחד שמדובר בשידור חי, לא ניתן לבצע תיקונים, ואם אתה לא ממושמע אתה מחבל בשידור, והטעויות והתקלות שהיו עם יגאל היו הקשות ביותר, ולא רק לי".

רייס מתחה ביקורת על מקצועיותו על רביד, וטענה כי לא התכונן כראוי לשידור, לא כתב את הפתיחים לאייטמים כנדרש ממנו ולא ריאיין לפי הסיכומים מראש. במקרה אחד, כך סיפרה, ביקש ממנה רביד להכניס למהדורה קטע קצר ובו מברך נשיא רוסיה לרגל השנה האזרחית החדשה. לדבריה, דוברת רוסית שעבדה במקום שמעה את הקטע ואמרה לה כי "גסות הרוח שלו והקללות שבו אפילו לא היו נכנסות לאתר של ילדים ובני נוער".

"אמרתי ליגאל שזה לא ישודר", העידה רייס, "ואז הוא התחיל במסע של צעקות ועלבונות, ומה פתאום זה לא ישודר וזה קטע יפה". בעקבות האירוע סיפרה לממונה עליהם, נסטלבאום, על הצעקות, וחיברה מכתב תלונה רשמי שבו ביקשה לא לעבוד איתו יותר.

בדיון ההוכחות הבא צפויים לעלות לדוכן העדים זליג רבינוביץ', לשעבר עוזרו של מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם, וכן נסטלבאום עצמו.

31118-07-14
46612-10-14