התוכנית ה-82 של "קול העין", הפעם בהנחיית אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל, נפתחת בשיחה על תביעות השתקה. לפני ימים אחדים הגישו לשכת עורכי-הדין והעומד בראשה, עו"ד אפי נוה, תביעה בסך כמיליון שקל נגד העיתונאית העצמאית שרון שפורר, בעקבות שתי כתבות רחבות היקף שפורסמו באתר "המקום הכי חם בגיהנום".

אירית דולב, מייסדת שותפה והעורכת הראשית של האתר, משוחחת עם מגישי התוכנית על החלטת המערכת להתגייס ולספק הגנה משפטית לשפורר, אף שהתביעה הוגשה נגד העיתונאית בלבד.

אירית דולב, עורכת האתר "המקום הכי חם בגיהנום" (צילום: ליוי וינטר)

אירית דולב, עורכת האתר "המקום הכי חם בגיהנום" (צילום: ליוי וינטר)

"אנחנו כמובן לא ידענו שנקבל תביעה ולא ידענו שהתביעה תופנה לשרון עצמה", אומרת דולב, "אבל מהרגע שהיא קיבלה את התביעה, כיוון שאנחנו רואות אותה כחלק מאיתנו, בשר מבשרנו, כיוון שהיא פעלה תחת עבודה מערכתית, היה ברור שניתן לה תמיכה". עוד טוענת דולב כי התביעה האישית נגד שפורר היא סממן לכך שמדובר בתביעת השתקה. לדבריה, טרם הוחלט האם לפנות לציבור לשם סיוע במימון ההגנה על שפורר, אולם כל דרך שתיבחר תיעשה בשקיפות מלאה ובשיתוף הציבור.

מנהל קול-ישראל לשעבר אריה שקד הוא המרואיין הבא בתוכנית, וזאת על רקע פסיקת בית-המשפט לחייב את העיתונאי יואב יצחק ואת אתרו, News1, לפצותו בעשרות אלפי שקלים בגין כתבה שהוציאה את דיבתו. "אני מרוצה", אומר שקד על פסק הדין, אף שלא כל טענותיו התקבלו. "המסר החשוב הוא שאדם אינו יכול להשתלח באנשים אחרים מבלי להתבסס על עובדות".

בתגובה להודעת יצחק כי בכוונתו להגיש ערעור על פסק הדין לבית-המשפט המחוזי מוסיף שקד כי הוא "נחוש לא פחות ממנו" ויתמודד מול טענותיו בבית-המשפט. לדברי שקד, "כמה שיואב יצחק עקשן ומתמיד, אני לא פחות, בעיקר כשמנסים לפגוע בשמי הטוב".

בהמשך התוכנית מספר הכלכלן אמיר חייק על חוויותיו מהתוכנית "לילה כלכלי", בעקבות הכרזת ערוץ 10 כי בכוונתו להפסיק את שידורה. חייק, ששימש פרשן כלכלי בתוכנית בארבע השנים האחרונות, מתאר אותה כ"מדורת השבט" של עולם הכלכלה בישראל, וטוען כי היו בה מפגשים ודיונים שלא ניתן היה למצוא בבמות תקשורתיות אחרות.

אמיר חייק (צילום מסך)

אמיר חייק (צילום מסך)

חייק מאשר כי כי בחודשים האחרונים, תחת עריכתו של רועי ברק, ניתן בתוכנית פתחון פה נרחב יותר לקולות ביקורתיים, אולם דוחה את האפשרות כי זו הסיבה להורדתה. "אני לא מצטרף לכל מיני קונספירציות שבגלל סיבה כזאת או אחרת התוכנית יורדת, ולו רק בגלל שלא דיברתי עם מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז ולא שאלתי אותו, ולכן אין לי תשובה", הוא אומר. "גם אני, מיום שני האחרון, כששמעתי את הבשורה הזו, מסתובב עם שאלות, אבל כל עוד אין לי תשובות אני לא חושב שזה רציני להעלות כל מיני השערות כאלה מן האוב".

לסיום משמיעים המנחים ראיון שערך איתמר ב"ז עם אנדי וורמס, מפעיל פרויקט הביג-דאטה המקוון "תולעת המשפט", שנועד "להנגיש בצורה פתוחה וגולמית נתונים על הנעשה בבתי-המשפט בישראל". הפרויקט, מספר וורמס, מתבסס על מאגר הנתונים של אתר האינטרנט של הרשות השופטת. "מה ש'תולעת המשפט' עושה מאוד פשוט: לקחת את כל הנתונים ולהכניס אותם לגיליון אלקטרוני, כלומר לאקסל, כך שכל אחד יוכל לעבוד על זה עם כלים סטטיסטיים ומספריים ולעשות את הבדיקות שהוא מעוניין בהן ולהגיע למסקנות", הוא אומר.

"בעוד שלוש שנים, אם יהיו זמן ומשאבים, 'תולעת המשפט' תשקף באופן מלא את כל הפרטים שקיימים באתרי הממשלה, וגם תתעדכן בזמן אמת כך שניתן יהיה לראות היום את כל מה שקרה אתמול במערכת המשפט".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.