ב"ידיעות אחרונות" פורסמו אתמול (ג') ממצאים של סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, וזאת אף שנושא הסקר נוגע לכלל האוכלוסייה בישראל. זאת ועוד, ממצאי הסקר הוצגו כאילו הם מייצגים את עמדת כלל הציבור הישראלי.

בשבוע הבא יתקיים בגני התערוכה בתל-אביב יריד תיירות בשיתוף "ידיעות אחרונות". לקראת האירוע נערך סקר שבדק מהו יעד החופשה המועדף בישראל. לפי ידיעה מאת דני שדה, ניו-יורק זכתה למקום הראשון בקרב הנשאלים. "ישראל אולי מפולגת יותר מאי פעם, אבל על דבר אחד רובנו מסכימים – אין כמו ניו-יורק", נכתב בכותרת המשנה. "גברים ונשים, חילונים ודתיים, מבוגרים וצעירים – כל מגזרי האוכלוסייה האלה מסכימים על דבר אחד: ניו-יורק היא יעד החופשה המועדף על הישראלים", נכתב בפתח הידיעה. רק מגזר אחד היה חסר.

"ידיעות אחרונות", 31.1.2017

בגוף הידיעה עצמה נכתב כי הסקר, שבוצע על-ידי מכון סמית, נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. אף שהאוכלוסייה הערבית בישראל מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה, ואף שערבים נוהגים לטוס לחו"ל ויש להם העדפות משלהם לגבי היעד שאליו ירצו להגיע, בסקר הוחלט לשאול רק יהודים (גברים ונשים, חילונים ודתיים, מבוגרים וצעירים) על היעדים המועדפים עליהם.

אם לא די בעריכה של סקר האפרטהייד, סקר העוסק בסוגיה הרלבנטית לכלל הציבור בישראל אך כולל מדגם מייצג של יהודים בלבד, ב"ידיעות אחרונות" הטעו את הקוראים והציגו את ממצאיו כאילו הם מייצגים את כלל הציבור. ההטעיה הופיעה הן בגוף הידיעה, שם נכתב על היעד המועדף על "הישראלים", והן באינפוגרפיקה שנלוותה לגרסה הדיגיטלית של הידיעה, שהתיימרה להציג על סמך ממצאי הסקר את "היעדים הכי נחשבים עבור הישראלים", זאת אף שממצאי הסקר מייצגים את דעתם של כ-80% מהישראלים בלבד.

אפליקציית "ידיעות אחרונות", 31.1.2017