אתר ynet צפוי לקבל רבע מיליון שקל מלשכת עורכי-הדין בישראל עבור סיקור ועידה משפטית, כך לפי הלשכה עצמה. גם בשנים עברו סיקר האתר ועידות של הלשכה, בלא גילוי נאות המבהיר אם יש קשרים בין שני הגופים ומה טיבם והאם שולם כסף עבור הסיקור.

באתר לשכת עורכי-הדין בישראל פורסמה לפני ימים אחדים הודעה שלפיה הלשכה מתכוונת "להתקשר עם ynet לסיקור תקשורתי של ועידת המשפט החמישית". לפי הודעת הלשכה, סכום ההתקשרות עומד על 250 אלף שקל, ובתמורה לכך ילווה אתר ynet את הוועידה בסיקור מקיף ודיווחים שוטפים, כולל כותרות ראשיות והודעות פוש לבעלי האפליקציה של האתר.

"עוד קודם לפתיחת הוועידה", הודיעה לשכת עורכי-הדין לחבריה, "ynet תקדם באתרה את הוועידה ותפרסם קדימונים לקראת שידורה וסיקורה. הוועידה תהא מסוקרת באתר ynet לאורך כל היום בשידור חי לגולשים, וזאת בנוסף לכתבים שנמצאים בשטח ומעבירים ידיעות לאתר. ynet תקים אולפן ייעודי לצורך שידור ישיר של הוועידה וכן לעריכת ראיונות ודיווחים שוטפים".

עורך ynet אמנון מרנדה (צילום מסך)

עורך ynet אמנון מרנדה (צילום מסך)

זאת ועוד, לפי לשכת עורכי-הדין, "במהלך הוועידה מערכת החדשות של ynet 'דוחפת' ('פושים') כותרות מרכזיות מתוך הוועידה שהופכות לכותרות ראשיות מתחלפות באתר". במלים אחרות, לפי לשכת עורכי-הדין ישנה התחייבות מראש של אתר ynet לא רק לספק סיקור מקיף של הוועידה אלא גם למקם את הדיווחים עליה בראש סדר היום החדשותי, בכותרות הראשיות של האתר ובהודעות שנשלחות בסלולר, וזאת בלי קשר לכאורה להתבטאויות שיישמעו בה, או לאירועים אחרים שיהיו באותה העת ויהיו בעלי ערך חדשותי רב יותר. או למשל – בהנחה שהודעת הלשכה מדויקת – הרי שגם אם הוועידה השנתית תהא משעממת במיוחד, בלא כל אירוע או אמירה ראויים לאזכור, ללשכת עורכי-הדין מובטח רצף של כותרות ראשיות והודעות "פוש" באפליקציה של ynet. המשמעות היא שתמורת רבע מיליון שקל בלשכת עורכי-הדין רכשו לא רק את המשאבים הטכניים והאנושיים של אתר ynet, אלא גם את שיקול הדעת המקצועי של עורכיו.

באתר ynet סירבו להגיב לפניית "העין השביעית".

אין זו הפעם הראשונה שבה אתר ynet מלווה מקרוב את ועידת המשפט של לשכת עורכי-הדין. בשנה שעברה העניק אתר ynet סיקור נרחב לוועידה, כולל כמה וכמה ידיעות מרכזיות, סרטוני וידיאו וראיונות. האתר אף העביר את הוועידה בשידור חי.

הידיעות שהופיעו ב-ynet לא כללו גילוי נאות שהסביר אם הועבר לאתר תשלום מלשכת עורכי-הדין תמורת הסיקור המקיף. כל שנכתב, בגוף הטקסט של הידיעות, הוא כי אתר ynet פרש את חסותו על האירוע. מכך ניתן היה להבין כי האתר הוא שתמך כספית בוועידה, בעוד שככל הנראה, על-פי הודעת הלשכה מהשנה, ההפך היה הנכון. יצוין כי בכותרת משנה של ידיעה אחת מאלו שהוקדשו בשנה שעברה לאירוע נכתב כי הוועידה נערכת "בשיתוף ynet", שם קוד באתר למימון על-ידי גורם חיצוני.

ביום שבו נערכה הוועידה בשנה שעברה יכלו גולשי ynet לראות בראש דף הבית של האתר דיווחים מתחלפים על הנעשה בוועידה. הדיווחים שובצו במעלה העמוד, בתיבות השמורות לכותרות החדשותיות החשובות ביותר. לקראת ערב אף עלה דיווח על דברי היועץ המשפטי לממשלה בוועידה לכותרת הראשית של אתר ynet, ושהה שם במשך למעלה משעה וחצי.

הכותרת הראשית של אתר ynet מוקדשת לידיעה על ועידת המשפט של לשכת עורכי-הדין, 8.9.2015

הכותרת הראשית של אתר ynet מוקדשת לידיעה על ועידת המשפט של לשכת עורכי-הדין, 8.9.2015

בשנים 2013–2014 התקיימו ועידות של הלשכה "בשיתוף" אתר "וואלה" ולוו בסיקור מקיף, כולל שידור חי מהאירוע. הוועידה הראשונה, משנת 2012, נערכה גם היא תוך שיתוף פעולה עם ynet.

בדוברות לשכת עורכי-הדין אישרו את המידע שבהודעה וציינו כי כי השנה היא השנה הראשונה שוועידת המשפט נערכת באחריות ובאמצעות הלשכה הארצית. כל ועידות המשפט הקודמות נערכו באמצעות פורום המחוזות של הלשכה, ומתקציב המחוזות.

*   *   *

לשון הודעת לשכת עורכי-הדין (מתוך אתר הלשכה)

ההתקשרות כאמור הינה בפטור ממכרז בהתאם לתקנה 3(29) לתקנות, וזאת, בין היתר לאור העובדה כי מדובר באתר החדשות המוביל בארץ מבחינת היקף גולשים כמו גם בהיותו אתר שמכתיב סדר יום פוליטי, מדיני, כלכלי, חברתי ומשפטי.

לשכת עורכי הדין מתכבדת בזאת להודיע, בהתאם לתקנה 3א(א) לתקנות חובת מכרזים, תשנ"ג – 1993 (להלן: "התקנות"), על כוונתה להתקשר עם YNET לסיקור תקשורתי של ועידת המשפט החמישית שתיערך ביום בתאריך 30.8.16 במלון דיויד אינטר קונטיננטל.

ההתקשרות כאמור הינה בפטור ממכרז בהתאם לתקנה 3(29) לתקנות, וזאת, בין היתר, לנוכח חוות דעתו של הגורם המקצועי בלשכה (ממונה אתר הלשכה ומערכות אפליקטיביות ואינטרנט, עו"ד עמית פרלמן). על פי חוות הדעת, הואיל ומצב הדברים בפעול הוא ש YNET הוא הספק יחיד המסוגל לספק את שירות נשוא ההתקשרות עמו לאור העובדה כי מדובר באתר החדשות המוביל בארץ מבחינת היקף גולשים כמו גם בהיותו אתר שמכתיב סדר יום פוליטי, מדיני, כלכלי, חברתי ומשפטי. הלכה למעשה, אתר YNET מכתיב סדר יום תקשורתי, ומשכך סיקור הוועידה באמצעות YNET הופך את הוועידה לחדשות היום באופן גורף.

ועידת המשפט החמישית הינה אירוע "שיא" הפותח את שנת המשפט, בו נוטלים חלק בכירי עולם המשפט, שרים, יועצים משפטים חברי כנסת ועוד. עוד קודם לפתיחת הוועידה, YNET תקדם באתרה את הוועידה ותפרסם קדימונים לקראת שידורה וסיקורה. הוועידה תהא מסוקרת באתר YNET לאורך כל היום בשידור חי לגולשים, וזאת בנוסף לכתבים שנמצאים בשטח ומעבירים ידיעות לאתר.

YNET תקים אולפן ייעודי לצורך שידור ישיר של הוועידה וכן לעריכת ראיונות ודיווחים שוטפים. במהלך הוועידה מערכת החדשות של YNET "דוחפת" ("פושים") כותרות מרכזיות מתוך הוועידה שהופכות לכותרות ראשיות מתחלפות באתר. YNET מעמיד לטובת לשכת עורכי הדין במה מרכזית בה מתקיימים ראיונות עם בכירי עולם המשפט. ראיונות אלה משודרים באתר. YNET תעמיד לרשות הלשכה מנחים לפאנלים ישיערכו וישודרו באתר, וכן תקים עמדת שידור. סכום ההתקשרות עומד על סך של 250,000 ₪.

כל גורם שסבור כי הוא מסוגל להעניק סיקור תקשורתי לוועידת המשפט על פי הפרמטרים המפורטים לעיל, לרבות ביחס לחשיפה שתינתן לוועידת המשפט כאמור, מוזמן לפנות ללשכה (למנכ"ל הלשכה, מר אורי אלפרסי, באמצעות הדוא"ל uri@israelbar.org.il), וזאת עד ליום 07.07.16 בשעה 14:00.