הגולשים בדף הבית של אתר ynet נתקלו אתמול (ג') ברצף של כותרות מרכזיות על הנעשה בוועידת המשפט של לשכת עורכי-הדין, והוזמנו פעם אחר פעם לצפות בשידור החי של האירוע.

במעלה דף הבית של האתר פורסמה כותרת על כך שהוועידה נפתחת, וכותרת נוספת על המושב הראשון; כותרת על כך שהעיתונאי אטילה שומפלבי מקיים ראיונות אישיים עם אורחי הוועידה, כותרת על כך שהחל המושב השני, כותרת על כך שהחל המושב השלישי, ועוד כותרת אחת על המושב הרביעי.

כל הכותרות הללו הופיעו, מהשעה עשר בבוקר ועד השעה 16:30 ברצועה הרביעית שבראש דף הבית של האתר. הרצועה הרביעית שבראש דף הבית של ynet, אף שהיא דומה למדי לאלה שמעליה, משמשת למעשה את עורכי האתר כרצועה פרסומית לכל דבר, שמפנה לתכנים שגורם חיצוני שילם עבור הופעתם ב-ynet. הפעם היתה זאת לשכת עורכי-הדין, שנהגה כמו שלל גורמים מסחריים ועמותות המשלמים לאתר כדי לקבל הפניה בולטת לתכנים הממומנים שלהם.

כותרות מוועידת המשפט שהופיעו ברצועה הרביעית בדף הבית של אתר ynet (לחצו להגדלה)

כותרות מוועידת המשפט שהופיעו ברצועה הרביעית בדף הבית של אתר ynet (לחצו להגדלה)

כפי שדווח לפני שבועות אחדים ב"העין השביעית", לשכת עורכי-הדין רכשה מאתר ynet את הסיקור של ועידת המשפט תמורת רבע מיליון שקל. עבור סכום זה התחייב האתר ללוות את הוועידה באופן מקיף, לשלוח פושים לבעלי האפליקציה ולפרסם כותרות ראשיות על האירועים המרכזיים. במלים אחרות, האתר מכר את את שיקול הדעת, העצמאות והאמינות העיתונאיים שלו. גם אם עורכי דף הבית החזיקו אתמול בדעה המקצועית שהנעשה בוועידה אינו מצדיק כותרת, לא היתה להם ברירה אלא לפרסמה. ב-ynet לא הגיבו על הפרסום בדבר מכירת הסיקור.

ההבלטה של תכני הוועידה לא נעצרה במשבצת הרביעית ה"פרסומית", והחל מהשעה 16:30 הם עברו לרצועה הראשונה שמתחת לכותרת הראשית. לא שיש לכך משמעות אמיתית מבחינת הטעיית הציבור: העובדה שהמשבצת הרביעית מוקדשת למעשה לתכנים פרסומיים ממילא אינה מלווה בגילוי נאות, והיא בגדר סוד גלוי רק ליודעי דבר.

מהשעה שש בערב הוקדשה הכותרת הראשית עצמה לדיווח מהוועידה. תחילה דווח בכותרת הראשית על התבטאות של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתוך הכנס, וכעבור כשעה הוחלפה הכותרת הראשית לכזו שעסקה בדברים שאמר באירוע מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך. כמו במקרה של הכותרות האחרות, גם בכותרות הראשיות שהופיעו בראש דף הבית של האתר לא ניתן כל גילוי נאות על הכסף ששילמה לשכת עורכי-הדין עבור סיקור הוועידה. רק בכתבות עצמן, בתחתית, נוספה השורה העמומה שלפיה הוועידה "נערכה ושודרה בשיתוף ynet".

בכל אתרי החדשות האחרים חשבו שבדבריו של המפכ"ל בוועידה יש עניין והם ראויים לפרסום בולט, אולם אתר ynet היה היחיד שהבליט דווקא את דברי היועץ מנדלבליט בוועידה בכותרת ראשית. ההבדל טמון כמובן בנפיצות של כל אחת מההתבטאויות, אולם יש בו גם כדי ללמד על כבילתה של המערכת העיתונאית באתר ynet להסכם המימון שנחתם עם לשכת עורכי-הדין.

אף שוועידת המשפט היתה אירוע פומבי, והדברים שם נאמרו בפני כל, לא היתה מערכת עיתונאית אחת בישראל מלבד זו של ynet שבה הוחלט שיש בדברי היועץ המשפטי לממשלה די עניין לציבור כדי להופכם לכותרת ראשית. למעשה, כל המערכות העיתונאיות במדינה שהיו, ככל הידוע, חופשיות לפרסם על-פי אמת מידה מקצועית בלבד, חשבו אחרת.

* * *

כותרות ראשיות מוועידת המשפט באתר ynet, אתמול (לחצו להגדלה)

כותרות ראשיות מוועידת המשפט באתר ynet, אתמול (לחצו להגדלה)